Aku menonton
filem ni sebagai audiens, maka ulasan berikut lebih kepada audien dan bukan
penganalisa politik.
Tanda Putera
secara kasarnya menceritakan kisah dua sahabat (Tun Abd Razak dan Tun Dr
Ismail) ketika negara sedang mengalami krisis 13 Mei 1969 hinggalah kepada
penyatuan semula kaum, pembangunan ekonomi dan dua tokoh ini merintis
pelbagai pembangunan seperti FELDA dan Petronas.
Ketika menonton
filem ni, aku perasan plot ceritanya bercabang dari kehidupan Tun dan Dr
Ismail, konflik bangsa Cina-Melayu semasa 13 Mei dan Budak Pejabat (alamak lupa
nama) yang bekerja dengan Tun. Aku sendiri keliru dengan watak (tokoh) yang
muncul dalam filem ni seperti Fizz Fairuz (sebagai pensyarah) di ITM dan pabila
melihat kredit nama, watak Fizz sebenarnya seorang yang berpengaruh.
Ada kena mengena ke dengan jalan cerita ?
Tanda Putera dilihat nampak tergesa dari segi teknikal
terutama muzik latar. Muzik latar yang grand bunyinya ditambah dengan
babak-babak konflik menjadikan filem ni bingit. Set juga banyak yang kurang.
Aku tak kisahlah dengan logo UiTM yang muncul, walau kabur atau penggunaan lori moden untuk mengangkut protestant mahupun
bendera roket DAP yang rasanya masih belum muncul pada tahun itu.
Kesalahan jelas yang aku nampak dalam Tanda Putera ini adalah
penampilan pelakon extra nya. Ada yang rambut karat? Kecewa!
Setahu aku Datin Paduka Shuhaimi Baba adalah seorang yang
teliti. Buktinya, setiap pelakon yang akan berlakon di bawah filemnya wajib
menjalani sesi latihan lakonan yang dikendalikan oleh beberapa jurulakon yang
berpengalaman. Malah, Shumi memang terkenal dengan set besar-besarannya di
dalam filem seperti set tinggalan perang di timur tengah dalam Selubung,
kampung Pekan Riuh dan Kassorga dalam Ringgit Kassorga, istana Jugra yang
klasik, pekan Paku Laris dan set kampung Tepian Tersorok tahun 60-an dalam
Pontianak Harum Sundal Malam 1-2.
Tanda Putera seperti kehilangan elemen itu.
Walaubagaimanapun,
lakonan pelakon-pelakon dalam filem ni berada dalam par yang terbaik. Cuma
harapnya lepas ini, pesanku pada pengarah filem yang ingin mengangkat tokoh
sebenar ke layar, rajin-rajinlah explore karakter isterinya. Watak Toh
Rahah dan Toh Neno nampak sangat tidak menyokong watak utama. Hal yang sama berlaku
pada watak isteri Leftenen Adnan, Safiah (lakonan Umie Aida) tidak lama dulu.
Lihat bagaimana Spielberg memperkembang watak Mary Todd
Lincoln dalam filem Lincoln.
Aku faham hasrat Shumi. Mahu angkat 2 tokoh ini dan
menjadikannya pelajaran kepada golongan-golongan muda bahawa membangunkan
sesebuah negara adalah tidak mudah sebenarnya. Cuma satu aku mintak pada Shumi.
Kembalilah mengarah filem-filem seperti Layar Lara, Selubung, Ringgit Kassorga,
Waris Jari Hantu atau Mimpi Moon. Berjuang ni tak mesti buat filem patriotik
saja.
Aku lebih gemar 1957 Hati Malaya. Bukan sebab ada Maya
Karin. Filem itu lebih menyentuh dan
aku lebih terharu dari menonton Tanda Putera ni.
Aku settle dengan 3/5 bintang.
No comments:
Post a Comment