Wednesday, July 20, 2016

Bajirao Mastani, Raya dan Trip

Fuuuuuu.....

Lama gila aku tak update blog ni. Banyak benda nak cerita sebenarnya tapi selalu sibuk dengan kerja, masalah kehidupan (ha ha ha) atau manuskrip baru

Mostly aku busy dengan main micro blogging, Twitter. Lebih compact, I guest.

Update lepas, aku menulis review tentang filem saiko seram Jwanita. Worth to watch especially powerful performance by none other than Maya Karin.

UPDATE # 1

Pada 17 Disember lepas (hanat lamanyaaa aku recap) , aku berpeluang menonton karya magnum opus pengarah kegemaran, Sanjay Leela Bhansali berjudul Bajirao Mastani.

Malah, ketika kalian membaca update ini, mungkin sesetengahnya sudah menontonnya di Astro Bollyone HD CH 251 atau download di mana-mana. FYI, update ini bukan review filem tersebut. Untuk rekod, aku menonton Bajirao Mastani (BM) lebih dua kali di panggung, berpuluh kali versi download dan lebih tiga kali di Astro Bollyone HD.

Pinga from Bajirao Mastani


Call me obsess, crazy or whatever. Tetapi aku masih tertawan dengan ketelitian filem ini dan keindahan dialog serta well since its Bollywood, lagu dan tariannya masih menjadi igauan. 

Mungkin ini juga penangan sama ketika Sanjay Bhansali menayangkan Devdas kepada para pengkritik di Cannes, 14 tahun dahulu. Filem berbajet besar itu mendapat standing ovation pada penonton kerana sifat grandeur dan ketelitian setiap aspek yang dipersembahkan.

Namun secara bandingan, BM masih tidak boleh menandingi Devdas dari segi sifat-sifat kesempurnaan, ketelitian malahan filemnya yang avant garde. Tampilan trio Shah Rukh Khan, Madhuri Dixit dan Aishwarya Rai lebih terkesan berbanding gandingan Ranveer Singh, Priyanka Chopra dan Deepika Padukone.

Aku mengharapkan filem grand Sanjay Bhansali seterusnya "Padmavati" memberikan aura lebih lagi dan mungkin setaraf Devdas. Premis "Padmavati" juga adalah filem epik. Mengisahkan Ratu Padmavati yang sudah berkahwin tetapi diintai oleh seorang Sultan berhati kejam, Alaudin Khilji kerana terpukau dengan kejelitaannya. Filem yang akan rilis Disember 2017 ini sekali lagi menggandingkan Ranveer Singh dan Deepika Padukone.

Aku mengharapkan Aishawarya Rai sebagai Rani Padmavati sebenarnya. Ha ha ha.

UPDATE #2


Gosh! It's Raya Again!

Tahun ini family kami memilih tema emerald green. Eh ramai juga yang memilih warna yang sama lewat pemantauan di media sosial. So, aku rasa emerald green ini mungkin warna pilihan pada tahun ni.

Since tahun ni last beraya sebagai bujang (ahem ahem), jadi aku sebenarnya teringin nak pakai baju rekaan Idranska. Dari tahun lepas senbenarnya dok usyar baju melayu rekaan Idranska ni. Alhamdulillah, tahun ini dapat sehelai. 

Tahun depan tak boleh dah. Puan Isteri dah tentukan color baju. Ha Ha Ha.

Selamat Hari Raya, guys! Maaf Zahir dan Batin.


UPDATE #3

Alhamdulillah, tahun ni dapat juga melangsaikan beberapa trip dengan beberapa orang rakan-rakan. Cuti kan? Mestilah seronok. Jadi pada awal tahun ni akhirnya aku berjaya menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi.

Abang blom pernah pergi, dik! ha ha ha
Dataran Lang

Cable Car yang curam gila nakmateyy

Muzium 3D. Jakun kejap

Seronok juga kat Langkawi. Kereta pun tak banyak. Banyak juga tempat-tempat pelancongan di sana. Aku cuma sempat singgah Cable Car dan tarikan sekeliling situ, Tasik Dayang Bunting, berjalan sekitar pulau tengok-tengok orang. Sambil tengok sambil cari inspirasi, kan? 

Sekitar bulan 5 pula, dimurahkan rezeki ke Bali. One word I would say. Amazing!

Pura Taman Ayun. Cantik-cantik candi kat sini. Sempat aku beli blankon. Mahal hahaha


Tegallalang Rice Terrace. Lawa bak hang! Ni kalau musim menuai mesti menguning je!

Tegenungan Waterfall! I was about to cry to see how beautiful it is!

Bukit Cinta. Boleh reromen kat sini. Eh! ha ha ha

Aku tak ingat nama candi ni apa sebenarnya. Lokasi kat center town, Bali.

Uluwatu di waktu senja

Cak cak cak kecak!

Tanah Lot Temple. Cantiknya

Mencuba rakit sungai disepanjang Ayung River. Kopak duit aku tapi berbaloi siak!


Bali masih mengekalkan tradisi dan penduduknya sangat ramah sekali. Cuma jujur, agak sukar hendak mencai makanan halal di sana. Kena pandai pilih dan kawtim dengan pemandu pelancong. Duit kena sedia banyak sikit since Bali adalah pulau pelancongan dan belanjanya mungkin sedikit mahal. 


1 comment:

shandye. said...

syer la itinerary msa kat langkawi...

teringin dowhhh nk (ulang) pegi sana...

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED