Wednesday, September 04, 2013

Review : Nipis dan Zombie (KL Zombie)


Poster yang lebih menarik berbanding poster pawagam yang Ya Allah!.



Aku menonton filem ini sebagai audiens tanpa membuat perbandingan dengan karya asalnya.

Ketika bertemu Adib Zaini (penulis asal novel Zombijaya) semasa Pesta Buku Selangor di SACC tempohari, sempat jugalah tanya bila keluarnya filem ini. Alhamdulillah, masih sempat menontonnya di musim Syawal.

Diakui, kerja mengadaptasi bukanlah satu kerja yang mudah. Namun, KLZombie dibawah 2 penulis asalnya MJ Woo dan Adib Zaini berjaya menjadikan KL Zombie sebuah naskah filem yang menghiburkan.

Adaptasi novel Zombijaya terbitan Buku Fixi ini digarap dengan baik malah jalan ceritanya yang fast paced menjadikan durasi masa ketika menonton filem ini tak terasa begitu lama.

KLZombie menceritakan tentang Nipis yang cuba menyelamatkan penduduk KL daripada serangan zombi. Nipis dan beberapa survival cuba untuk terus hidup dari terus menjadi mangsa mayat hidup itu dan disinilah beberapa sifat kemanusiaan teruji.

KLZombie di tangan MJWoo tampak ringan dan komikal. Ia adalah satu paparan filem menghiburkan dengan olahan dialog dan aksi Nipis yang lawak dan menghiburkan. Buktinya, filem ini sukses di medan komersil dengan kutipan yang cukup memberangsangkan.

Lumrah, apabila sesebuah karya diadaptasi/diinspirasi dari sesebuah buku, pembacanya pasti tertunggu bagaimanakah karya tersebut diolah. KLZombie tidak terlepas.  Pendapat akulah. Novel/Cerpen dan filem adalah dua medium seni yang berbeza dimana Novel atau cerpen memerlukan deskripsi yang tinggi ketika kita melakar watak dan jalan cerita supaya ianya jelas di dalam fikiran pembaca. Filem pula dalam bentuk audio visual yang perlu dimainkan dengan cantik oleh skrip dan pemain(pelakon) dalam menggalas tanggungjawab merealisasikan ia dalam bentuk nyata.

Haa gitu.

Teaser Poster yang lebih cun!

Jadi, tak semua dalam Zombijaya boleh disumbatkan dalam KLZombie. Ada banyak constrain. Screen time salah satunya.

Ini adalah filem pertama Zizan yang aku tonton di pawagam. Syukur wahai Zizan. Lakonan anda nampak peningkatan. Transisi lawak Nipis kepada sedih, serba salah, ketakutan, kemanusiaan dan kekeliruan berjaya diterjemah Zizan dengan baik. Tolonglah Zizan. Lepas ni memilihlah. Berlakonlah di bawah pengarah yang boleh explore karakter anda bukan hanya mempertaruh lawak sengal ubi anda semata menarik orang ke pawagam.  

Satu lagi yang aku suka tentang KLZombie adalah aksi lawan Nipis ketika Nipis sedang mencari ilham. Macam Sherlock Holmes okey! This is nice! Pergerakan slow motion, effects dan warna sangat membantu dan mencatikkan lagi syot itu.

“Malaysia kena bersih!”, kata Nipis pada anney. Ini fevret line aku.

Aku settle dengan 5/5 bintang.

PS: Dengar radio ERA semalam. KLZombie sudah catat kutipan 2 Juta semalam. Beribu-ribu tahniah !!! Lebih-lebih dengan kutipan filem tempatan yang agak lembab sekarang.

4 comments:

Unknown said...

pehhh mesti tengok ni

Hafiz Hafizol said...

sini x de wayang nak tgk acano.. huuuuuuu =p

Faizal Sulaiman said...

EZAN IDMA---> yeahh wajib tonton

Faizal Sulaiman said...

hafiz hafizol ---> laaa dok mane?

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED