Tuesday, June 26, 2012

Membedah Siapa Julia

Bedah ye (cara menyebut Beli), bukan Bedah (cara menyebut Belon)

Aku memang nak buat post moterm sikit pasal cerpen yang aku tulis dalam antologi cerpen Kopi keluaran Buku Fixi ni. Untunglaa siapa yang dah baca. Akceli, aku tunggu masa yang sesuai sebenarnya.

Jom semak trivia:
1. Masih mengekalkan konsep “a family dark secret”. Konsep kegemaran aku ketika menulis.

2. Ketika menulis, Julia digambarkan seorang head house jelita yang mempunyai susuk yang menggiurkan, seductive, manipulative and having MILF kinda look.

3. Ikram digambar sebagai pendiam, kurang keyakinan diri tetapi plan yang ada dalam otaknya adalah kejahatan. One word. Psycho!

4. Rashad digambar seorang yang positif, charming dan lekas tertarik.

5. Julia adalah figura femme fatale yang dipergunakan Ikram. Sebagai timbal balas untuk terus hidup, dia perlu ‘menjaga’ harta keluarga Ikram.


6. Ikram adalah gambaran lelaki looser yang dahagakan power/kuasa. Rendah diri dan tak berkebolehan dalam segala segi. Si power hunger ini sangat gembira bila buat pertama kali dalam hidupnya, dia berjaya mengawal Julia. Ada sebab dia begitu. Dia tak punyai sikap seorang ahli perniagaan seperti bapanya, kesunyian kerana kurang kasih sayang.


7. Manakala, Julia secara human nya masih mempunyai sifat kasih sayang seorang ibu dan bersifat pelindung

8. Sifat setiakawan Rashad menyerlah walaupun Ikram sering dipulau kawan-kawan di kolej.


9. Ada yang tertanya-tanya apa kaitan “Kopi” dengan “Julia”. Begini. Kopi hidangan keluarga Ikram datangnya dari dusun kecil kepunyaan keluarganya. Bila tetamu dijemput Ikram masuk ke ‘jerat’ yang dipasang, Julia mula pancing dengan Kopi buatannya. It is like adat orang melayu. Kedatangan tetamu sangat dialu-alukan bila kita hidangkan mereka dengan santapan ataupun secawan Kopi. Ini signifikan biasa. Tetapi signifikan ni di-twist oleh aku dimana kedatangan tetamu yang dibawa Ikram sama sekali tak diundang dan kopi hidangan Julia adalah umpan kepada kerja keji yang menakutkan.


10. Oh ya. Working title untuk cerpen ini adalah “Kopi Janda”. Bimbang disamakan dengan produk Kopi Janda, aku menamakan si janda cantik ini dengan nama Julia—triva kepada si cantik actress Julia Rais :)

Jujurnya selepas menonton adaptasi Kopi Julia (yang dijadikan filem bisu) arahan director Singapura, Tan Bee Thiam Ahad lepas aku berasa cukup kagum sebenarnya. Sebagai penulis, aku berpuas hati dengan adaptasi ini. It’s a good thing when non Malay director, directing pure Malay story (‘saka’ thingy) without forgetting the main essence. Some adapted scenes on screen are very good!!! Congratulation once again for the entire team including Amy Tashiana as Julia, Raimi Liandy Safari as Ikram and Ridhwan Rahmat as Rashad. Harap boleh bertemu kalian satu hari nanti!


Tweet BukuFixi, April lepas


DVD Antologi Kopi akan dijual mulai Jumaat ini 29 June 2012 secara online dengan harga RM15 ataupun anda boleh dapatkan sendiri di Pesta Buku Selangor pada hari yang sama.


* Gambar diambil di fenpej Fixi as well as thanks to 13 Little Pictures

6 comments:

Yuni Aisyah said...

wah mcm menarik je.....:)

NusrahYahya said...

tahniah utk penulisnya jugak..
rugi tak dapat tengok show ari tu...

Faizal Sulaiman said...

Yuni Aisyah---> menarik sangat. Buku nya dah dapatkan? Kalau tak berkesempatan, boleh beli DVD nya nanti okey :)

Faizal Sulaiman said...

NY---> terima kasih kak :)

takpa, jumaat ni dapatkan DVD nya wokey :)

shandye. said...

untunglaa filpen malatopp...

Faizal Sulaiman said...

shandye. ---> untung kan? untung sangat! hahaha

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED