Tuesday, November 06, 2012

Shortie: Sempurna



Harja seorang perempuan.

Tabiat paling digemari adalah melihat dirinya di balik cermin.

Membelek wajahnya berkali-kali. 

Bentuk mukanya panjang. Bibirnya nipis. Sekali bila dia muncungkan bibir, wajahnya tak ubah seperti seekor kuda. Langsung tidak comel. Hakikatnya dia bukanlah seperti kebanyakan pencari perhatian dengan mengambil posing sendiri, memuncungkan bibir, menguntumkan sedikit senyum lalu memicingkan mata sebelum tangkapan pada kamera murah telefon tangan mengimbas imej lalu dimuat naik ke laman so-sial.

Ada like, ada yang minat. Makna ada yang stalk.

Tak ada yang like, maka jadilah engkau seperti ‘jualan’ yang tak laku di pekan sehari.
Bunyinya kasar. Tapi bukankah first impression itu umpama saranan halus untuk menjual diri?

Harja kepam bibirnya yang dicalit MAC merah jambu belacan. Pipinya dioleh kemas. Tudung yang ditiru dari video tutorial fesyen tudung Ombak Rindu dari Tasha Manshahar sangat anggun pada pandangan matanya.

Ini kali pertama dia keluar dating setelah enam bulan berkenalan dengan Sharaq, lelaki pertengahan dua puluhan di muka buku. Tak cukup chatting, mereka ber-inbox. Lepas Harja tahu yang Sharaq ada akaun burung biru, dia orang pertama yang menambah sebagai pengikut. Sharaq ramai pengikutnya. Perempuan tak usah cerita. Tapi lebih ramai lelaki. Twithandle nya menarik. Tun Sharaq. Avatar meletup. Muka petak. Alis kening tebal. Hidung mancung. Ada pula kumis dan janggut yang diurus rapi. Sesekali bila Sharaq posing dengan baju ketat, hati perempuan Harja macam mahu meletup keinzalan. Mungkin itu juga menerangkan kenapa ramai laki-laki terpikat pada Tun Sharaq.

Nafsu..
Nafsu..

Dia cuba tahan dengan godaan dunia.

Tapi siapa tahan bila Sharaq ajak ber DM bagai di burung biru. Aksara sebanyak 150 itu langsung tak menghalang Harja untuk kenal lelaki asal Keramat itu dengan lebih lanjut. Katanya dia anak sulung dari dua beradik. Adik perempuannya sambung belajar di luar negara. Ibu bapanya pesara kerajaan dan dia yang sudah bekerja, berulang alik dari rumah demi memastikan mak ayahnya cukup makan pakai dan tak sunyi.

Pesan Sharaq melalui DM.

“Apa guna kaya, banyak duit tapi kebajikan emak ayah diabaikan”

Serentak itu jugalah Harja menelefon ibunya Kelsum di kampung.Dan-dan itu jugalah dia bertanya Kelsum tentang duit belanja bulanan yang diberinya minggu lepas. Masih cukup atau tidak.  Ibunya yang sedikit hairan sempat pula mengomel-ngomel tentang betapa lupanya Harja dengan jalan kampung dek kerana sudah tiga bulan tak pulang. Pesan Sharaq lagi. 

“Kadang-kadang emak ayah ni bukan nak sangat anak-anak. Dia nak jumpa kita. Tu je”

Sabar ya, Mak. Minggu depan orang balik jenguk Mak. Orang siap nak beli Buah Berangan Goreng untuk Mak. Tu kan fevret Mak.

Langkahnya semakin yakin menuju ke Restoren Selasih tempat pertama pertemuan dia dan Sharaq. Dari jauh dia nampak lelaki tampan itu melambai. Bayangan avatar macho Sharaq dengan apa yang dilihat sekarang ini tak jauh beza.  Mungkin lebih fit. Tubuhnya lebih tegap. Kemeja kotak-kotaknya walaupun agak besar, tapi masih sendat lalu menampakkan beberapa otot kekar hasil latihan di gym barangkali.

Sharaq mempelawanya duduk. Lelaki itu kulum senyum.
Harja duduk. Berbalas senyuman.

Sumpah! Hati perempuannya cair!

“Hime haheh hebab hudi hatang humpe haye” (Terima kasih sebab sudi datang jumpa saya)

Harja senyum plastik.
Cuba tahan dirinya dari jatuh pengsan bila Sharaq bercakap dengan nada sengau.

TAMAT

#1 Mana yang kau orang cari?
      Orang yang potoshop gambar dia, edit gila-gila kemudian bila jumpa roboh semuanya.
ATAU

 Orang yang tak potoshop gambar dia, memang seadanya, tetapi jujur bila berkawan?

#2 Tidak perlu mencari kesempurnaan dalam mencari pasangan. Cukuplah yang menerima kita seadanya. Kesempurnaan akan datang seiiring dengan cinta dari hati yang tulus dan ikhlas.


7 comments:

zul said...

sedikit tidak faham sebab takde akaun twitter dan tak pernah terjebak dengan burung biru...teeettt

Faizal Sulaiman said...

zul---> hehehe takpe bro. yg penting twitter pun sama macam fb bleh update status :D

Faizal Sulaiman said...

W. Hidney---> hehehe mesti cun!

hanaahmad said...

kenapa nak cari yang sempurna sedangkan ketidaksempurnaan itulah yang melengkapkan diri kita. sempurna itu semuanya hanya milik ALLAH. :)

Faizal Sulaiman said...

hanaahmad ---> setuju :D

NusrahYahya said...

emm...speechless! haha
lumrah manusia suka melihat pada kecantikan dan keindahan tapi dalam bab hati dan perasaan ni tentulah sifat kepimpinan dalam keluarga yang perlu diutamakan sebab rupa tanpa iman bagai kapal tanpa layar.waaah!! hahaha

Ri said...

klu harja tolak sharaq, mmg dia wanita yg rugiiii!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED