Pada mulanya, aku hanya berminat untuk tonton filemnya saja
memandangkan ia dipilih sebagai official entry untuk dihantar Indonesia ke
Anugerah Akademi 2013 dengan judul “Sang Penari”.
Tetapi apabila mengetahui filem ini adalah asalnya sebuah
novel, maka dengan gigihnya aku mencari trilogy ini seperti dwilogi karya agung
Habiburrahman El Shirazy yang masih dalam simpanan iaitu Ketika Cinta
Bertasbih.
Lantas aku menemukan pautan e-book berbentuk PDF untuk novel
ini dimulakan dengan Ronggeng Dukuh Paruk, Lintang Kemukus Dinihari dan Jantera
Bianglala lalu melengkapi trilogy tulisan Ahmad Tohari yang mengambil setting
kemelaratan Dukuh Paruk sekitar tahun 60 an.
Rasus dan Srintil. Dua figura berlainan gender tinggal di
perdukuhan (perkampungan) Dukuh Paruk dimana anak kecilnya sering dibiar
melarat, makan apa ada, kaki berdaki, hidup hanya bertani dan menganggap satu
satunya yang membawa kebahagiaan dan kehidupan Dukuh Paruk hanyalah alunan musik
mengiringi tarian seorang Ronggeng. Dukuh Paruk seakan mati kerana ketiadaan
Ronggeng. Ronggeng terakhir dikatakan lenyap berbelas tahun setelah penduduk
Dukuh Paruk menjadi mangsa tragedi tempeh bongkrek beracun.
Jujurnya aku sukakan pengolahan Ahmad Tohari dalam membentuk
lingkungan Dukuh Paruk sebagai satu daerah mundur yang hanya boleh hidup dengan
alunan calung, tembang dan liuk lentok Sang Ronggeng. Liuk lentuk Ronggeng itu
hiburan mereka. Di Dukuh Paruk, masyarakatnya bebas. Meraka melayan Sang
Ronggeng seumpama dewi. Si isteri di Dukuh Paruk misalnya tidak cemburu jika
suami mereka berkehendakkan Ronggeng untuk ditiduri. Asalkan banyak wang dan
mampu memenuhi syarat, si Ronggeng akan tidur dengan suami orang dan isteri pada
suami itu akan memuji-muji sebagai perlambangan seorang jantan. Dukuh Paruk
secara visual pula sangat bercerita
tentang alam yang indah.
Srintil sebagai Ronggeng. Dia gifted dengan anugerah itu
lalu diasuh Nyai Kartrareja untuk menjadi Ronggeng sejati. Rasus sebagai teman
sejak kecil cemburu dengan keadaan itu bilamana Srintil akhirnya menjadi
kepunyaan seluruh Dukuh Paruk, tidak lagi untuk dirinya lebih-lebih sebagai
teman. Rasus yang tiada langsung memori
dengan ibunya, mengandaikan ibunya secantik Srintil walaupun akhirnya ingatan
itu hampir terhakis disebabkan perbandingan Dukuh Paruk dengan dunia luar.
Rasus sebagai hero cuba menyelamatkan Srintil dan sekali sekala tidak berkenan
dengan layanan lelaki Dukuh Paruk kepada wanita.
Aku melihat karakter Rasus sebagai penyelamat maruah wanita.
Dia mahu melayan Srintil sebaiknya layak seorang wanita walaupun dia tahu dia
tak setanding dengan Ronggeng. Rasus adalah wakil lelaki berotak yang tinggal
di Dukuh Paruk waima yang lain masih berpegang pada kehidupan lama yang jauh
terpesong dengan kehidupan orang bersembahyang dan masih berpegang kepada adat.
Dia pernah membenci Dukuh Paruk kerana merenggut Srintil dari genggamannya.
Dalam hati kecilnya dia sayangkan Srintil, tapi cinta itu tak terluahkan kerana
dia hanya budak miskin berjualan singkong (lewat pasca melupakan Srintil dan
ingatannya pada Malam Bukak Klambu) kerana Srintil adalah seorang Ronggeng.
Another must read books selain karya Laskar Pelangi, Gie
ataupun karya Islamic Habiburahman El Shirazy. Lima bintang untuk Ahmad Tohari!
Tweet"Aku akan memberi kesempatan kepada pedukuhanku yang kecil itu kembali kepada keasliannya. Dengan menolak perkawinan yang ditawarkan Srintil, aku memberi sesuatu yang paling berharga bagi Dukuh Paruk: ronggeng!" --Rasus
1 comment:
Very nіce post. I just stumbled upon уour weblοg anԁ wаnted to mention
that I've really enjoyed browsing your blog posts. In any case I'll be ѕubscribіng for youг
fееd and I hope you write once morе νeгy sοοn!
Heгe iѕ my wеb ρаge
:: chatroulett
Also see my web page - please click the next site
Post a Comment