Monday, November 12, 2012

Review: Percaya Cinta Lalu Perlu Percaya Pada Luka (Istanbul Aku Datang)


Bernard Chauly dengan tema urban dan feminism menjanjikan magis yang tidak disangkakan.


Kesempatan yang diperolehi pada masa senggang lepas dihabiskan dengan menonton filem romantik komedi (rom-com) “Istanbul Aku Datang” lakonan Lisa Surihani (Dian), Beto Khusyairi (Hariz) dan Tomok (Azad).


Rom-com tulisan Rafidah Abdullah ini tidak menghampakan. Itu aku jamin. Audiens boleh melihat sendiri bagaimana Rafidah mengupas isu feminism dalam diri Dian. Watak ini berjalan dengan baik dimana Dian sanggup ke Istanbul untuk bersama kekasihnya dan dalam masa yang sama merancang supaya kekasihnya Azad melamarnya. Itu plan Dian. I guess ia mewakili impian semua gadis. Berkahwin dengan lelaki yang mereka cintai dan bahagia hingga ke akhir hayat.

Dua watak lelaki yamng ditulis Rafidah juga memberi impak kepada Dian. Hariz yang lebih sopan dan menghormati wanita manakala Azad yang nampak cool dari luaran tetapi seorang yang sukar untuk bertoleransi. Kemuncak filem ini menyerlahkan sifat sebenar dua lelaki ini dan dimata Dian mahupun audiens,  sikap kedua-duanya sedang 'dinilaikan'.


Skrip tulisan Rafidah berjaya bagi aku, baik dari segi lontaran dialog mahupun lakon layar. Ikatan kimia antara Bernard dan Rafidah patut diteruskan dalam filem-filem akan datang. Well, its urban maka tema-tema urban memang tak boleh lari dari filem sebegini. Istanbul sebagai lokasi cukup menarik. Malah penggunaan warna-warna ceria cukup sesuai dengan tema filem ini.  Dari segi lakonan, Lisa Surihani , Beto Khusyairi dan Tomok memberi persembahan yang cukup baik (Tomok bermula dengan persembahan biasa, tetapi towards the end, lagi-lagi semasa babak kemuncak filem ini, bakatnya menyerlah perlahan-lahan).

Nuansa rom-com lewat filem-filem lakonan aktor/actress Hollywood seperti  Julia Roberts, Hugh Grant, Sandra Bullock, Ryan Reynolds sangat menjadi.  Watak-watak sampingan especially rakan blog Dian (aku sorang ke terperasan suara Fazura?) cukup melucukan! Momen kelakar, kiut, simpati, benci dan gembira bercampur lalu menjadikan Istanbul Aku Datang ini cukup serba serbinya. Tahniah Bernard dan Rafidah!

 

Filem ini secara tidak langsung mengajar bahawa adakala hidup dengan orang yang kita sayang ni tak lepas dari ditipu. Lumrah. It just bagaimana kita deal with it. Sama ada nak bagi peluang kedua ataupun tidak. Selalunya perasaan sedih mengatasi perasaan marah sebab a big question like “Kenapa dia buat aku macam ni?” bermain-main dalam kepala otak. Lima bintang aku berikan untuk Istanbul Aku Datang! Saksikanlah ketika masih ditayang ni. Bukan apa, aku agak ralat sebab tak sempat untuk menonton Zaiton Ceritaku di pawagam kelmarin dulu.

PS: Ini merupakan filem Melayu ke dua ditonton selepas Bunohan sekitar Mac lalu.



 Well, I am playing this song quite many times. he he he :)

2 comments:

Kamalia Kamal said...

hai sy dtg sini. suke bce blog awk. visit mine pulak ye :)

Faizal Sulaiman said...

Kay Kim---> terima kasih Kim. Will be :D Sudah tonton Istanbul Aku Datang belum?

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED