Thursday, September 08, 2011

Lagenda Suzzanna dan Sundel Bolong


Siapa di sini tak pernah menonton Sundel Bolong?

Rugi!

Karya yang diangkat dari lagenda Indonesia yang kemudian difilemkan sekitar tahun 80 an lalu mencetuskan fenomena hantu berlubang dibelakang badan itu.

Pelakon yang memainkan peranan hantu itu bernama Suzzanna, aktres bermata galak, bertahi lalat di pipi. Pernah juga terlintas skeptikal Suzzanna memainkan peranan Sundel Bolong lewat filemnya seperti Malam Satu Suro, Malam Jumaat Kliwon dan Telaga Angker lalu berkembang biaklah dendam Sundel Bolong menerusi filem Perjanjian Malam Keramat (oh noee filem ini ada babak memberahikan).

Masih teringat aksi mengumpan Sudel Bolong. Mula-mula jelma jadi perempuan cantik (tapi Suzzanna memang cantik pun), tumpang beca dan kononnya nak ke rumah. After a while sesi berborak dalam beca bilamana pengayuh beca try nak ngurat Sundel Bolong.

Dialognya lebih kurang macam ni…

‘Namamu siapa?’
(malu-malu) ..'Sun’
(gaya gatal) ‘Sun apa? Sunarti ?’
Suzzanna masih dengan senyuman psiko dan gelak nakal-nakal manjanya. Sehinggalah sampai ke tanah perkuburan (di mata pengayuh beca adalah konsert dangdut Rhoma Irama, kau! Siap bergelek bagai!): Senyum

Ataupun

Babak dimana Suzzanna sudah menjelma menjadi Sundel Bolong, pergi ke kedai sate untuk minta 100 cucuk sate. Lepas makan dengan lajunya (siap ada efek), dia pun minum sup dimana sup tu mengalir keluar dari belakang badan dia. Siap ada ulat-ulat lagi! Gila punya Real!

Peranan Suzzanna dalam mencorak filem bergenre seram sangat mengesankan. Apatah lagi menerusi filem Nyi Roro Kidul, Ratu Buaya Putih mahupun Santet. Beliau sangat pro tatkala membuat mata membeliak, senyuman psiko, lontaran dialog yang jelas dan menakutkan dan gerak kepala tatkala pakunya dicabut.ehehehehehe

Dan gara-gara beberapa filem seramnya inilah yang membuatkan ramai penggemar cerita seram merasa takut nak keluar malam, pada tahun tersebut.

Namun, ada juga filem Suzzanna yang lari dari arus tipikal seram seperti Bernapas Dalam Lumpur, Sangkuriang ataupun Samson dan Delaila

Suzzanna, dari kacamata sendiri, merupakan lambang actress Indonesia, simbol bintang seram yang serasakan tiada lagi pengganti di rantau ini. Lihat saja lakonan seram beliau. Tak perlukan Suzzanna untuk mengilai-ngilai, buat muka hodoh. Cukup sekadar rambut panjang, mata membeliak dan efek cahaya, Sundel Bolong ditangan Suzzanna tampak hidup!

Percaya atau tidak, lagu ini merupakan antara kegemaran
:dipetik dari filem Malam Satu Suro

15 comments:

Lelaki Ini said...

owg cakap dia skrg dh gila..
betul ka???

FaizalSulaiman said...

Lelaki Ini ---> dia dah meninggal, umar. tahun lepas rasanya sebab kanser.

MR. SYAH said...

xpernah tgk pun filem ni.. xde kesempatan..

FaizalSulaiman said...

MR. SYAH --->kat u tube syah.serius seram

Eazy Izzuddin said...

pernah tengok dulu
sundel bolong...
seram..
tp dia cantik...

Muhamad Zaki Zafir said...

aku cite sundel bolong,mak lampir ke mmg xtgk.faint-hearted punya olang,manyak susah woo.haha. :D

Sly Nolan said...

auuummmmm~

Shahrul Tanaka Safeai said...

feveret woi ni!

FaizalSulaiman said...

Eazy Izzuddin ---> betul! dia sangat cantik dan seksi juga.hehehhe

FaizalSulaiman said...

Muhamad Zaki Zafir ---> serius ke weh?

wah ni yang aku nak mengacau ni.hahahahahha

FaizalSulaiman said...

Sly Nolan ----> warghhhhh!!!! hehehe

mana ko tak update2???

FaizalSulaiman said...

Shahrul Tanaka Safeai ---> perghh gua tunggu lu komen dulu.hahaha

Sly Nolan said...

hahhaa. tah la :p

siti azizah Sang Pencinta said...

Siapa tak ikut cerita suzana ni memang rugi hehehe. sampai skrg masih boleh ingat lagi dan melakonkan cara dia beliakkan mata aduhaiii.. bukan menakutkan tp seksi seram

nur hayati said...

love you full mom suzzanna... kaw tx kn tergntikan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR