Saturday, July 21, 2012

Hujung Ramadan: Episod Kedua

Sebelum ini dalam Hujung Ramadan
Juraimi diletakkan dibawah jaggan anak yatim bila ibu dan bapanya menemui kemalangan. Dia ingat Ramadan kali ini akan sama seperti tahun sudah. Rupanya makcik dan pakciknya datang untuk menyambut Ramadan bersama. Tapi di balik hati Rosnah dan Kamal, ada satu perancangan yang mengikat.



“Juraimi, bangun sayang. Bangun sahur”

Tubuhnya terasa digoncang sedikit. Seraya kemudian matanya pula terpisat-pisat melihat remang cahaya lampu meja sudah dinyalakan terang. Juraimi membuka matanya perlahan. Hatinya berdetap sedikit seakan memandang arwah ibunya, Ramlah hidup kembali!

Susuk itu tersenyum.

“Mi bangun siap-siap. Kita makan sahur sama-sama, ya”, suara parau ibu saudaranya Rosnah menerjah gegendang telinga. Juraimi kembali berpijak kepada realiti. Ya. Ibunya sudah lama mati. Memang sekali imbas, wajah Makcik Rosnah saling tak tumpah raut ibunya! Dari rambut yang beralun, wajah bujur dan mata bundar yang cantik. Bezanya, Makcik Rosnah ada tahi lalat pemanis di pipi kiri. Bila senyum, wajahnya ‘terletak’.

Juraimi enggan berlama-lama. Bimbang makciknya tertunggu-tunggu.

Tiga minit dia bersiap ala kadar lalu membawa diri terus ke ruang makan yang kini mewah disediakan ayam goreng, sambal tumis ikan bilis, kerabu mangga, masak lemak pucuk paku dan potongan oren segar.

“Makcik masak semua ni?”, soal Juraimi setelah kelibat Rosnah muncul dari dapur dengan membawa bekas nasi yang masih panas berasap. Wanita itu senyum nipis. Anehnya dia menggeleng.

“Makcik tempah dengan Nek Kiah sebelah rumah. Makcik mana pandai masak, sayang. Takat masak nasi, makcik reti lah”, tukasnya selamba. Juraimi termanggu seketika. Dia macam keliru dengan nada Rosnah yang bercakap tanpa perasaan. Dia tunggu juga kalau-kalau makciknya bergurau, kata “Makcik-gurau-aje. Ye. Memang-makcik-masak-semua-ni. Sebagai-perempuan-dan-isteri, makcik-mesti-kena- tahu-masak”. Tapi hampa. Sangkaannya nyata meleset. Makciknya serius. Dengan erti kata lain, adik kepada arwah emaknya itu memang tak mesra kerja dapur. Teh panas yang dituangnya juga tertumpah sedikit mengenai permukaan meja makan, tapi langsung tak diendahkan oleh perempuan itu untuk mengelap.

“Pakcik tak sahur sekali?”

Rosnah yang mula hendak basuh tangan terhenti seketika. Dia, walaubagaimanapun tersenyum sumbing.

“Kamu makanlah dulu. Kejap lagi muncul la pakcik kamu tu”, jawabnya tenang sambil menyuapkan nasi putih yang sudah bergaul dengan sedikit sambal tumis dan cebisan daging ayam ke dalam mulut. Juraimi diam. Enggan berkepoh lama-lama tentang satu urusan yang tak berkait dengan dirinya. Dia mengunyah kejap. Kemudian telan. Tak lama, dia teguk air teh yang sedikit tawar. Lalu dia menyuap nasi kembali. Mengunyah bena tak bena. Teh dihirup tak puas tak lama kemudian.

“Tak elok makan macam tu, nak. Nabi kita tak galakkan”, tegur satu suara garau seorang lelaki yang kemudiannya mengambil tempat disebelah Juraimi. Baik dia dan Rosnah berpaling melihat Kamal yang sudah menyenduk nasi yang masih berwap, menyambar dua ketul ayam goreng dan setengah sudu sambal tumis sebelum menikmati hidangannya.

Rosnah, walaubagaimanapun memerhatikannya jengkel.

“Tak payahlah abang nak berlakon konon-konon bangun sahur. Menyusahkan diri je. Tak gitu, Juraimi?”, ujar Rosnah mengerling lembut suaminya sambil bibirnya mencicip teh yang dihirup dari cangkirnya. Suapan Juraimi terhenti. Wajah pakciknya, Kamal dijeling sedikit. Rona merah mula menyala. Tapi entah kuasa apa, lelaki sebaya arwah bapanya itu selamba saja menjamah juadah, mempedulikan kata-kata sinis isteri sendiri.

Rosnah menyambung kata-katanya dengan sopan.

“Alah. Nanti tengahari mulalah jadi kucing kepala hitam. Selongkar dapur cari makanan. Buruk betul perangai uncle kamu ni, Mi”, tukas perempuan itu menjadi-jadi sebelum Kamal menyudahkan suapan, membasuh tangan sebelum berlalu pergi meninggalkan anak saudaranya yang sangat tercengang.

Rosnah menggeleng sambil tersenyum.

“Apa nak jadilah dengan pakcik kamu tu. Siang hari bukannya nak puasa. Bila cakap hal agama, pandai pulak dia. Kamu jangan jadi macam dia ya, sayang?”, bingkis Rosnah sambil memandang Juraimi dengan penuh kasih sayang. Budak lelaki itu hanya membalas dengan anggukan kecil, seperti terpaksa. Rosnah senyum lagi.

“Ha macam tulah budak baik. Petang ni teman makcik ke bazar Ramadan ye. Nak beli banyak lauk”, tuturnya lemah lembut mempedulikan wajah budak lelaki empat belas tahun itu yang bertimpa-timpa kelirunya. SMS alert kedengaran di balik Samsung yang diletak di satu sudut meja, dibelakang tempat makannya. Dia meraih telefon bimbit touch screen itu lalu membaca dua baris mesej yang terpapar dengan khusyuk.

Assalamualaikum, mak. Manis ni. Esok Manis balik. Miss u mom and dad! Rindu masakan emak!

Mesej dari anaknya, Manis. Tapi makin dibaca, hatinya makin meluat.

Kau dengan bapak kau sama saja! Menyusahkan!

BERSAMBUNG

8 comments:

NY said...

meluat sms dr manis??? hmmm....sesuatu!

Nazz@Purple said...

nak tau lagi..

ana said...

da terbit da konflik dia..

FaizalSulaiman said...

NY---> nantikan kejutannya kak. InsyaAllah episod 3 & 4, minggu depan hari jumaat ngn sabtu

terima kasih baca, kak!

FaizalSulaiman said...

Nazz@Purple---> minggu depan pula ye nazz :)

terima kasih baca, nazz :)

FaizalSulaiman said...

ana ----> aku sukakan konflik.

terima kasih baca, ana! :)

Muhamad Zaki Zafir said...

Da lama tak dpt bertegur sapa dgn ko huhu kerja kena kerah je ahaha.Salam Ramadan bro. :D

FaizalSulaiman said...

Muhamad Zaki Zafir---> Takpe bro. itu namanya rezeki :)

Salam Ramadan juga!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR