Wednesday, September 05, 2012

MAM: Ayam Campak-Campak

Lama tak berperang tak dapur.
Selalu bila aku kat dapur tu makna kata memang aku lapar gabanlah.

Maka, resipi campak-campak ni yang aku cuba.

So it's very kachang!

Bahan-Bahan
1 bawang besar, hiris bulat-bulat
3 sudu pes cili merah*
1/2 sudu teh jintan*
1 batang serai dititik *
3 sudu sos cili
3 sudu sos tiram
1 mangkuk kecil air asam
1 ekor ayam, potong suka hati

Cara-cara
1. Tumis bahan * sampai naik bau
2. Kemudian masukkan ayam. Gaul dengan bahan-bahan tumis sampai sebati (dalam 4-5 minit)
3. Masukkan sos cili, sos tiram dan air asam. Renehkan hingga ayam empuk
4. Perasakan dengan garam, gula dan perasa


Senang bha!

Nak-nak kalau makan dengan nasik panas.
Meletup!

8 comments:

Emoq said...

Terus lapar tetiba. Puasa ni.

NY said...

apa nama masakannya?takkan ayam campak2... :)ni hasilnya jadi ala2 paprik ke?

FaizalSulaiman said...

Emoq ---> hihi

nanti leh cuba resipi ni masak utk berbuka :)

FaizalSulaiman said...

NY---> ye kak. haha. saya main campak campak je. jadik a bit macam ayam masak merah tapi kuah sedikit cair :)

Ri said...

semudah resepi campak2 ni, masih kalah dgn resepi hidney- siapkan brg2, 'campak' kat org lain utk masak :p mudah! haha!

FaizalSulaiman said...

Ri---> hahahaha..ok hidney punya resipi ala2 citer musang berjanggut gitew! hiks.

Ixbarr Abdullah said...

ko stay ngn sape ni? lapang jer masak-masak....

FaizalSulaiman said...

Ixbarr Abdullah---> stay kat umah la Mal. masa ni mak ayah aku takde. jadi bagi mengelakkan mati kebuluran, aku masak. hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR