Monday, September 24, 2012

Ulasan: Cerpen (Kasih dan Sayang)

 

Judul: Cerpen
Penulis: Nadia Khan
Penerbit: FIXI
Halaman: 263

Wah banyak membaca?

Ok la kan?
Kata nak merendahkan buku!

Kali ini aku nak ulas koleksi cerita pendek hasil karya Nadia Khan. Siapa tak kenal Nadia? Penulis best seller “Kelabu”. Satu yang aku gemar tentang penulisan Nadia adalah tentang penggunaan ayat yang simple dan mudah difahami. Bahasanya meresap dalam jiwa. Adakala menjentik naluri, malah kebanyakan quote yang ditulis Nadia memang layak dishare dalam twitter. Ahaks!

17 cerita pendek. 3 skrip lalu menjadikan Cerpen adalah bahan bacaan yang berbaloi. Tak mustahil Cerpen bakal diulang baca berkali-kali oleh pembaca. Secara dasar, Cerpen banyak menyentuh perihal kasih sayang, tetapi dipersembah dengan penuh gaya!

Mana Dia Pergi
Penyesalan tiada guna. Pesan pada aku sendiri, jika alami kekecewaan, luahkan dalam bentuk apa jua pun. Ia sangat membantu.

Puaka Pak Jaha
Dengar seperti cerita hantu. Bacalah. Kalian akan menemui kejutan!

Pinjam Masamu, Kak
Moraliti yang aku dapat dari cerita ini. Kejar cita-cita yang kau mahu. Bukan cita cita yang memenuhi kehendak orang sekeliling

Lara Di Hati
Judulnya agak ke-cerekama-aan (judul asal bukan seperti yang dinyatakan). Ini kisah adik beradik dan cita-cita. Adakala, dalam mengejar cita-cita, kita perlu lupakan cinta. Tetiba bila baca cerpen ni, aku teringat lagu ni

Cikgu Din
Aku seorang pendidik. Aku dapat sesuatu dari membaca cerpen ini!

Teleportasi
Cerita (yang boleh aku kategorikan sebagai sai fai) yang menyentuh erti cinta. Kesedihan itu terasa dipenghujung.

Janji Kak Long
Paling aku gemari. Ketika membaca, tangan aku menampung gigil (kaber line) untuk merasa sedih-terharu. Cerpen ini bagi aku masterpiece dari Nadia!

Nasi Putih Daging Cincang
Sekali lagi cerita tentang penyesalan. Benar. Sekali kau buat silap, adakala kau tak punyai peluang kedua untuk perbetulkan. Cerpen ini seperti menyatukan dua watak pada satu makanan yang jarang kita dengar. Like!

Epilog Damak
Mock up bagi kesinambungan kisah Damak-Pak Malau-Sri Mersing. Nadia berjaya menjadikan mock up ini sebagai believable!

Anak Dinihari
Tiap anak punyai keistimewaan. Tak mesti kerja doctor, lawyer atau peguam akan menjadikan anak (atau diri kita) terjamin hidup bahagia di dunia.

Cili (Skrip)
Kerana cili dan kaitannya dengan satu kehidupan marhen

Kopi Tiga Suku (Skrip)
Salah sorang pelajar aku sukakan skrip ini (aku juga). Falsafahnya kuat, malah disini juga aku jaw dropping tentang fakta penulis bernama Nadia Khan.

Budak Baru (Skrip)
Sinikal. Memang berlaku dan kisahnya berpusing macam roda.

PWTC
Kisah masa depan. Kisah tentang hati dan perasaan songsang dimana mungkinkah di masa depan, generasi akan datang menyalahkan generasi kini kerana hubungan yang tak sihat?

Kopi Kola
Ini usah cerita. Kisah dua darjat (bak kata Nadia semasa pelancaran Antologi Kopi di Annex, Mac lalu) yang diberi nafas segar.

Kopi, Adele dan Bubur Ayam McD
How a girl deal with her heart yang koyak rabak. Ini seolah ‘balasan’ atas hasil tulisan penulis Adib Zaini dalam Antologi Kopi- ‘Kopi, Donut dan Bayang Gadis Berambut Hijau’. Manusia semua pernah lalui perasaan koyak. Its just, how they deal with it. Betul tak? Hihi (Cakap pandai la kau, Faizal!)

Cinta Sekeping Tisu 
Kata Nadia, cerpen ni ditulis sejak sekian lama. Masa muda-mudi rasanya sebab bahasa yang digunakan sangat sempoi. Judulnya sudah kita tahu tentang cinta, jadi cintanya juga comel! Cinta di atas tisu.

Ada Apa dengan Kina
Kina dan mimpi. Mimpi adakala petanda sebuah reality

Nakahari
Satu lagi sai fai. Hujungnya aku berfikir, mungkinkah??

Amacam?
Terpengaruh tak nak beli?
Aku saja menulis rebiu ini awal. Aku nak kalian beli sendiri dan rasa sendiri hidangan ala carte Cerpen. Jujurnya, sepuluh bintang aku taburkan pada koleksi ini. Pembacaan dua hariku di atas bas, nyata bukan satu pembaziran!

6 comments:

ghost writer said...

dah beli masa Arts For Grabs. belum baca dan akan review nanti

NY said...

dah terhias di rak buku..belum berkesempatan nak baca.sgt busy.akan baca bila free atau mgkn baca masa otw ke singapore nnt :)

Asrul "iLham" Sany said...

penulisan pop ya... :D

FaizalSulaiman said...

ghost writer ---> InsyaAllah bro. Bacaan yang buatkan ko tak menyesal

FaizalSulaiman said...

NY---> sesuai sangat. harap akak menghauayai Janji Kak Long. sedeh woo

FaizalSulaiman said...

Asrul "iLham" Sany ---> yup. try la beli dan baca bro :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR