Tuesday, September 11, 2012

Shortie: Tampal


“Bodoh! Aku tak suruh kau bunuh dia!”
“Habis tu kau nak suruh aku buat apa? It was a self defense!”

“Sekarang macam mana? Kita tak boleh biar mayat dia kat sini!”
“Serahkan kat aku! Kalau aku berjaya lupuskan, kau akan jadi milik mutlak aku!”

***
DUA HARI SEBELUM TRAGEDI

Bunyi desiran dari bilik mandi dan pekikkan Suria, isterinya membangkitkan Daim dari mimpi siang. Dia bangun juga dengan malas sambil memperbetul boxer petak-petaknya yang sedikit terlondeh.

“Paip bocor la sayang!”, jerit Suria masih bertuala mandi, sudah basah lencun dengan air paip yang mencurah-curah sedari tadi. Daim memandang Suria dengan giur dengan liur ditelan. Lama betul dia tak tengok fantasi wanita basah lencun sambil menutup pili air yang memancut-mancut. Dia tak tunggu lama. Suria pula terpekik-pekik, tak tahu suka atau gembira.

***

“Aku rindukan kau!”
“Aku juga”

“Jadi kau tak pandai nak bertemu denganku?”
“Aku cuma menanti masa yang sesuai”

“Tiada siapa yang boleh pisahkan kita”
“Hanya ajal dan maut saja yang bisa”

***

“Awak dah call tukang paip tu?”, soal Suria setelah mengenakan treksuit dengan Baby T, I Love New York di tubuhnya yang kurus. Daim angguk. Kopi yang semakin surut dalam cawan porselin dituangnya sedikit lagi.

“Lusa baru sampai”
“Lusa? Habistu harini dengan esok kita nak mandi pakai apa?”
“Mandi dengan peluh abang la”

Daim senyum nakal. Dikejarnya Suria yang sudah terkekeh-kekeh ketawa manja

***

“Kau sanggup berpisah dengan dia?”
“Sanggup!”

“Walaupun aku seorang tukang paip?”
“Aku juga sanggup”

“Tunggu aku sampai lusa. Kita akan bersama!”
“Aku cinta kau sampai mati!”

***

Dari jauh dia nampak Ferd berbual mesra dengan isterinya.
Hairan.

Macam dah lama kenal pulak?


Dia datang mendekat. Senyum nipis pada Ferd, si tukang paip lantas memaut pinggang isterinya Suria dengan erat. Tak lama dia bersalaman dengan Ferd. Bual punya bual, tersingkap rupanya Ferd anak kacukan Serani Melayu, memperjelas wajahnya tak macam tipikal Melayu yang lain. Tak banyak maklumat dapat diketahuinya tentang lelaki itu. Tak lama lepas borak, Suria masuk ke dalam. Nak bikinkan oren ais katanya. Ferd hanya senyum selesa.

Serius! Dia memang haus gila.

Kelibat Suria hilang sesaat kemudian, dan tika inilah Ferd menghadiahkan senyuman penuh bermaknanya kepada Daim.

“I miss you so much, dear!”
“I know. Me too!”

“Walau aku tukang paip?”
“Siapapaun kau, aku cinta kau sampai mati!”

Suria yang sedang menatang dulang berisi oren ais, mendengar secara curi, menerima hakikat itu dengan kejutan yang penuh kekecewaan!

***

“Penipu! Dasar penipu. Lelaki curang!”
“Dengar dulu kata-kata saya!”

“Pergi jahanam dengan cakap-cakap kau!”
“Itu semua tak disengajakan!”

“Kepala hotak kau tak sengaja!”
“Percayalah, Suria. Percayalah!”

“PERGI MAMPUS!”
“…………………………..”

***

Ada darah merah. Tangannya juga. Dia terduduk menggeletar bila tusukan demi tusukan menujah tubuh Daim. Dia hela nafas. Sudah terbayang penjara. Sudah terbayang tali gantung. Sudah terbayang azab kubur. Nampak kelibat seorang lelaki lain sedang memerhatikannya dengan tekun dari luar kamar tidurnya.

Wajahnya buntu.

“Bodoh! Aku tak suruh kau bunuh dia!”
“Habis tu kau nak suruh aku buat apa? It was a self defense!”

Suria memekik lantang. Ferd dipandangnya geram. Gara-gara cadangan lelaki itu yang mahukan wang berjuta Daim, dia dipaksa menikah walaupun naluri Daim lima puluh-lima puluh saja dengan kaum hawa sepertinya. Maka Ferd dijadikan umpan. Menggoda Daim. Umpan terkena. Daim terjerat dan hari ini dia dah jadi arwah!

“Sekarang macam mana? Kita tak boleh biar mayat dia kat sini!”
“Serahkan kat aku! Kalau aku berjaya lupuskan, kau akan jadi milik mutlak aku!”


Ferd buat-buat pandai. Dikalihnya Suria yang nampak sangat tak berguna dengan tangis dan sesal yang terbit entah dari mana. Jujur, dia meluat!

“Jangan nak menangis! Jantan ni takkan kembali pada kau!”, herdik Ferd mengejek. Suria menjelingnya tajam. Amarahnya bertambah satu bar lagi.

"Jantan ni takkan kembali kepada kau walau berdarah air mata kau titiskan!"

Suria hela nafas benci. Dia tak sedar sejauh mana dia berlari atau sekuat mana dia menerjang, tapi apa yang pasti Ferd juga terbujur kaku dengan mata terbelalak. Pisau yang digenggam kemas tadi sudah tercacak di dadanya dengan darah merah pekat tak terkira banyaknya.

Dia pejam mata.
Pitam

TAMAT

12 comments:

NY said...

baru dapat online hari ni..hmmm tragik kematian kedua2 lelaki tu.mulanya ingat ferd yg flirt ngn suria tp daim rupanya..twist yg baik :)

FaizalSulaiman said...

NY---> hihi. terima kasih baca kak!

Azlina said...

nk bc.. tp esok pagi la.. msa kije... nie nk tido.. hihi

Faizingituloh said...

keren!

Faizingituloh said...

subhanalloh

Faizingituloh said...

allahuakbar

Faizingituloh said...

tahniah!

Faizingituloh said...

good job!

Tieah Madian said...

Boleh tahan citer dgn tema thriller ni ek.. Tahniah! Sorang bunuh sorang.. Last2 Suria je hidup sorang..

FaizalSulaiman said...

Faizingituloh --->banyak betul kamu komen ye. hehehe

terima kasih singgah

FaizalSulaiman said...

Azlina ---> ceh curik masa keje :P

FaizalSulaiman said...

Tieah Madian ---> yeap. perempuan kengkadang bleh jadi madu, leh jadi racun =) itulah suria

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR