Friday, September 21, 2012

Ulasan: Hilang (Mana Dia?)




 (Tricky tak cover novel ni?)

Judul: Hilang
Penulis: Dayang Noor
Penerbit: FIXI
Halaman: 322


Hilang adalah novel kedua penulis Dayang Noor selepas Jerat dimana ia bercerita tentang misteri kehilangan Ikhsan, kembar kepada Shaziman dan membawa pertemuan Shaziman pada orang-orang yang berkait dengan kehilangan adiknya, lalu membawa kepada pembongkaran setiap inci kehidupan mewah dan bergaya lelaki itu yang merbahaya.

Plot cerita ini padat dan pergerakannya ringkas. Perkaitan watak Shaziman-Khairani-Jo bercerita pada milieu period yang berbeza menjadikan Hilang sesuatu yang unik. Timeframe bertindih ini seharusnya menjadi cabaran buat pembaca. Biasalah, mula-mula baca pening sikit sebab permainan masa, tetapi bagi aku itu tak jadi masalah.

Bagi aku karya ini kuat kerana watak Khairani. Tak keterlaluan jika aku katakan Khairani adalah pameran utama menyerlah selain watak Shaziman dan sidekicknya Jo. Dayang Noor berjaya mengupas watak ini , seorang wanita yang begitu mandiri pada hidupnya, taat pada ibu tuanya dan berani dengan kehendaknya. Yes. Some women need to stand out/voice out jika ada sesuatu yang menggangu hidupnya. Itu hak dan menerusi portraying minah kilang yang lantang, Khairani menyuntik semangat dalam perjalanan plot Hilang ini.

Hilang bagi aku (spoiler alert) sebuah cerita komplot kongsi gelap yang sekarang sering dipaparkan dalam layar lebar. Tetapi olahan Dayang Noor menjadikan karya ini sesuatu yang berbeza untuk dinilaikan. Cukuplah aku katakan aku hanya berhenti untuk update twitter beberapa minit, makan tomyam sebelum meneruskan bacaan hingga ke muka surat yang penghabisan.

Membaca Hilang seperti menyusun jingsaw puzzle yang berserakan di atas lantai! Thrilling, exciting apatah lagi bila tiba momen-momen revelation! Anda akan terkesima!

Tahniah Dayang Noor!


"Tapi, adatlah orang perempuan. Lain dimulut, lain di hati" - Khairani (m/s 32)



#1 Masih hairan kenapa buku ini di gam di Popular. Isinya bagus bagi aku. Bacaan yang tak membazir!

#2 Sumpah! Aku benci design dashboard yang baru ni. 

2 comments:

ghost said...

tetiba aku teringat akan buku ni kat rak buku aku. aku tak sudahkannya lagi ni. patut kat goodreads aku belum review lagi.

Faizal Sulaiman said...

ghost writer ---> lol. haha. baik baca weh. ceritanya, bagi aku, mendebarkan!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED