Thursday, October 27, 2011

Karat #10: Kedai Mamak dan Kedai ‘Orang Kita’



AL mencoret disini. Tuan blog dah bagi can kat gua untuk tulis, jadi peluang diberi gua manfaatkan.

(Content Warning:Mungkin ada perkataan yang sesetengah takle nak baca,serap atau terima)


Sambil naik-naik cuti tengah kunyah maruku, gua nak cite siket pasal kedai mamak.

Siapa tak pernah lepak mamak, dia tak lejen!

Bagi gua, lepak di mamak adalah perkara paling santai semasa gua belajar dulu. Pasal apa gua cakap macam tu?

Ambik situasi gua. Gua suka lepak mamak lebih-lebih time setan merah beraksi di padang. Epik dan Legenda tahu? Teh ais gua oder barang segelas dua. Lepas tu lepak kangkang sorak menyorak bila gol disumbatkan oleh player-player kegemaran gua! Jarang-jarang pula gua oder makan berat-berat.

Mamak tak pernah halau gua dan geng kepala biol yang lain pakai penyapu suruh balik rumah sewa, belajar-la-bodo-bukan-melepak- sebab tinggal seminggu lagi exam! Mamak tak pernah nak over react bila gua oder teh ais bergelas gelas. Tak ada pulak dia lempar kain buruk atas meja, masa kutip gelas gua, konon-konon tanda protes.

Gua lepaklah sampai empat lima pagi. Mamak setia menanti kalau-kalau gua nak oder makan berat sikit. Gua ambik hati oder roti kosong kuah banjir sambil on laptop menganjeng team-team yang kalah dalam FB!!!

Mamak tak merungut langsung! Gua angkat topi kat lu la mamak.

Tapi satu kedai gua pergi ni, memang naharoom!

Gua oder charkuetiaw basah.Maklumlah kedai tu femes ngan charkuetiaw basahnye. Merembes gua tengok pelanggan-pelanggan makan sambil menikmati skrin besar terpampang merah lawan biru. Gua ajak si Kay masa tu sebab dia juga teringin sangat nak makan charkuetiaw basah tu walau gua tau, hati dia separuh rela tak rela nak tengok bola disepak sana sini.

‘Kejar bola satu jew kot!’

Gua panas hati bila Kay cakap macam tu

‘Tulah lu kay. Lu nampak tak cara dia gelecek bola tu. Skill tu tak ramai orang ada. Kalau tak iya-iya bola kemana, player ke mana’

Kay sengih. Gua tahu sebab kenapa dia sengih. Sebab fikiran dia dah jauh sampai Amerika bila gua mention pasal ‘bola’. Haram! Cepat sial pikap!

Sambung citer charkuetiaw sedap.

Alkisah gua lapar gila malam tu. Kalau Kay tu ayam, gua dah baham dia dulu !

Gua oder sepinggan dengan teh ais kegemaran.

Waiter datang ngan muka ketat. Oder diambil.

Tunggu
Tunggu
dan Tunggu

Charkuetiaw gua sampai dalam seploh minit lepas teh ais gua dah tinggal separuh.

Gua makan ngan lahapnya. Pedas gilababeng. Gua angkat tangan nak panggil waiter. Siap suwit suwit guna bibir. Waiter yang sama datang. Muka takya cakap cemberut bagai minta pelempang.

Teh ais gua oder. Dua minit sampai. Charkuuetiaw gua dah licin.

Mata jeling skrin besar. Game tak gola-gol lagi. Perut pula lapar minta disuap. Ah sial lah!

Gua oder charkuetiaw buat kali ke dua. Angkat tangan lagi. Suwit lagi. Waiter yang sama datang. Kalini muka dia sumpah masam gila! Pergi mampus. Lantak! Gua siap request telur dadar lagi. Saja nak tengok reaksi dia lepas tu. Samada gua dapat telur dadar atau dia terpaksa korban ‘telur’ dia depan gua, tu gua tak ambil peduli!

Makanan gua sampai 3 minit. Teh ais gua hirup slow-slow. Malas nak oder dengan servis yang lembabeng tu.

Memang jodoh gua kuat dengan waiter tu. Dia juga yang hantar makanan kat meja gua. MENARIKNYE, dia HEMPAS sepinggan charkuetiaw RM3.50 yang gua beli tu atas meja!

Saat tu juga gua nak maki PUK$%^& punya orang.Lu tak belajar servis ke apa ?Babi ! Layan orang macam beruk ni apahal ? Dah lama hidup ? Pernah rasa gigi tercabut sebab kena tumbuk ?

Tapi Kay lebih dulu tarik tangan gua, minta gua bertenang. Gua tarik nafas. Dunhill gua tarik sebatang.

Lepas- lepas tu gua tak datang dah kedai charkuetiaw tu. Gua dah blacklist habis-habis. Even tuan blog bila datang jenguk gua time-time dia cuti, gua dan Kay takkan benarkan dia jejak kaki kat tempat tu!

Ok.Apa kesimpulan yang lu semua dapat lepas baca entry berapi lagi penuh maki hamun dari gua?

Mamak sangat menjaga pelanggan dia. Ok pedulilah dia nak kumpul duit nak balik negara asal, tapi kita cakap soal JAGA HATI PELANGGAN. Bagitau gua sekarang, pelanggan mana yang taknak dirinya dilayan baik ? Lu bayar kan servis tu ? Makanan tu lu bayar kan ? As long as datangkan keuntungan, biaq pi la nak oder banyak mana ! Biaq pi la nak duduk lama mana! Biaq pi la nak minum ayaq saja ka, makan roti saja ka, hisap shisha barang dua tiga pam ka!!

Pernah lu lepak Mekdi (yang 24 jam) lama-lama on9, lepas tu kakak kat kaunter tu hamun lu sebab lu duduk lama sangat! Takda bai!!

Jadi siapa-siapa yang berhajat nak buka kedai makan, awas kalau ramai pelanggan mulut jahat macam gua!

5 comments:

Muhamad Zaki Zafir said...

mamak aku respect, dia boleh brdiri standby jauh skt drp meja, senang kita nk panggil kalau nk tmbh order.order ais kosong pn dia lyn,xde nk tarik muka pun.

tp kalau melayu,haram jadah.panggil sikit punya susah.pdhl bergelak2 ramai.order ais kosong,kena mintak tiga empat kali baru sampai segelas.

beb,kau makan dulu,jgn sound.tak ke dia ludah dlm air,char kuey teow,naya.

Anonymous said...

HAHAHAHA..
SABAR2!
MARAH GILA2 NIEYH!
SABAR EK!

shandye. said...

tak suka mamak yg kuat meraba. sekian.

ghost said...

ah!memang sangat naharoom tul lar..

aku bajet sekurang-kurangnya 7 jahitan di kepala kena hempuk dengan gelas kang.

lu patut tibai dulu,bertenang kemudian.lau orang tanya,lu jawablah:

"gua pun melayu apa.Tak puas hati tang mana?!"

farida tarmize said...

errr...
1st: sapa yg tulis entry ni?

2nd:kenapa tidak di sound saja orang itu?

3: atau pon taruk je nama kedai nya di sini. mungkin orang lain leyh tolong sound kan kalau kene ngan waiter tu

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED