Gua AL. Nak mencarut barang sebaris dua.
Gua terkesan dengan beberapa kenangan lampau yang buat gua nak imbas semula. Mungkin ni sesetengah sikap (segelintir) marhean kita yang macam Belanda Dapat Tanah bila mula dapat kuasa!
Naharooom berlagak macam sie!
A) Keje penyambut tetamu je. Tapi bila customer datang mulalah buat muka berlagak. Senyum tidak, apa tidak. Konon nak tunjuk professional. Pergi mampus dengan professional lu kalau setakat duduk tak semenggah. Lu kena paham tugas lu adalah ‘layan pelanggan sesat’, ‘jawab pertanyaan dengan baik bukan tarik muka’. Skop tugas dah diberi awal-awal! Ke gua nak suruh lu bukak balik fail meja??
B) Nama Pembantu Am Rendah tapi berangan macam bos! Sumpah gua nak sumpah orang macam ni. Pahal la nak berlagak, sial? Mostly bila ada staff baru yang lebih tinggi jawatannya dengan si P.A.R tu, lalu si P.A.R ni mulalah nak tunjuk taring. Tarik muka, konon konon dah senior. Gua terkena masa gua belajar dulu. Datang nak ambil surat berhenti belajar. Tekan loceng di kaunter sekor habuk P.A.R takde entertain gua! Gua macam nak hamput ‘bodoh’ dekat-dekat situ juga. Eh sial lah. Pukul sepuluh kot. Semua pergi ngopi ke apa??
C) Pengangkat Telefon. Ini satu lagi noharooom paling gua jaki. Nak-nak kalau dia pass call gua dekat entah siapa entah. Bill telefon gua jalan la sial. Time nak pass call tu makan masa, tahu? Problem gua jilaka tak resolve! Paling epik-jahanam bila call waktu dah nak balik kerja. Tiga puluh minit nak balik kerja untuk lebih tepat.Percayalah cakap gua. Sama ada call lu akan dilayan endah tak endah ATAU lebih malang tidak dilayan langsung. Same goes to tiga puluh minit sebelum rehat makan tengahari.
Ini melibatkan perkhidmatan.
Yang terlibat tau tak kerja-kerja perkhidmatan ni macam mana? Siapa yang lu kena jaga? Pelanggan! Camne nak jaga pelanggan? Apa yang lu kena tambat?
Apsal eh bila aku tengok Western, layanan punyalah first class. Bapak fussy mana sekalipun customer, baik gila layan. Kalau lu perlu berlaku hipokrit, buat saja! Customer penyumbang keuntungan lu! Ini tak. Citer dalam kain pun dibawak sama depan customer. Tak pasal-pasal customer kena marah!
Baler..baler
Tweet
Gua terkesan dengan beberapa kenangan lampau yang buat gua nak imbas semula. Mungkin ni sesetengah sikap (segelintir) marhean kita yang macam Belanda Dapat Tanah bila mula dapat kuasa!
Naharooom berlagak macam sie!
A) Keje penyambut tetamu je. Tapi bila customer datang mulalah buat muka berlagak. Senyum tidak, apa tidak. Konon nak tunjuk professional. Pergi mampus dengan professional lu kalau setakat duduk tak semenggah. Lu kena paham tugas lu adalah ‘layan pelanggan sesat’, ‘jawab pertanyaan dengan baik bukan tarik muka’. Skop tugas dah diberi awal-awal! Ke gua nak suruh lu bukak balik fail meja??
B) Nama Pembantu Am Rendah tapi berangan macam bos! Sumpah gua nak sumpah orang macam ni. Pahal la nak berlagak, sial? Mostly bila ada staff baru yang lebih tinggi jawatannya dengan si P.A.R tu, lalu si P.A.R ni mulalah nak tunjuk taring. Tarik muka, konon konon dah senior. Gua terkena masa gua belajar dulu. Datang nak ambil surat berhenti belajar. Tekan loceng di kaunter sekor habuk P.A.R takde entertain gua! Gua macam nak hamput ‘bodoh’ dekat-dekat situ juga. Eh sial lah. Pukul sepuluh kot. Semua pergi ngopi ke apa??
C) Pengangkat Telefon. Ini satu lagi noharooom paling gua jaki. Nak-nak kalau dia pass call gua dekat entah siapa entah. Bill telefon gua jalan la sial. Time nak pass call tu makan masa, tahu? Problem gua jilaka tak resolve! Paling epik-jahanam bila call waktu dah nak balik kerja. Tiga puluh minit nak balik kerja untuk lebih tepat.Percayalah cakap gua. Sama ada call lu akan dilayan endah tak endah ATAU lebih malang tidak dilayan langsung. Same goes to tiga puluh minit sebelum rehat makan tengahari.
Ini melibatkan perkhidmatan.
Yang terlibat tau tak kerja-kerja perkhidmatan ni macam mana? Siapa yang lu kena jaga? Pelanggan! Camne nak jaga pelanggan? Apa yang lu kena tambat?
Apsal eh bila aku tengok Western, layanan punyalah first class. Bapak fussy mana sekalipun customer, baik gila layan. Kalau lu perlu berlaku hipokrit, buat saja! Customer penyumbang keuntungan lu! Ini tak. Citer dalam kain pun dibawak sama depan customer. Tak pasal-pasal customer kena marah!
Baler..baler
10 comments:
mereka2 yg terlibat kurang diberikan ilmu atau skil utk berinterasi..tu pasal jadi cm tu..ala..biasa sgt naz kne gak..
benci receptionist yg pilih bulu, especially those yg kerja kat pejabat gomen. bukan nak mengeji... but those people mmg annoying. bersidai kat belakang kaunter layan fesbuk dan salin resipi kek cawan. bila pelanggan/tetamu/whatever datang minta bantuan, boleh dengan selamba tunjuk tapak tangan tanda sibuk.
tapak kaki converse gua mau?
kat western ke, afrika ke, ada je benda macam ni. sama je. kat US, benda macam ni selalu jadi kat DMV, emergency room, public schools, hotel concierge service.
lagipun, lu komplen macam mana pun there's always a suggestion box for that. which they'll never probably open it anyway.
byk kes yg berlaku mcm ni.. baru2 ni kes c berlaku masa telefon hospital.. smpi habis kredit still xleh nk ckp dgn org yg sepatutnya..
memang byk kes mcm ni. dari agensi2 penting smpai la time maCy beli cool blog semalam. peh na senyum payah. da wat salah tana say sorry.
patut pasni ce tanye, "awk na keje ta ni?"
hehe.aku pn xtau nk ckp ape.masuk kerja pukul 8, kluar minum pukul 10 dkt stgh jam,jap lagi 12.30 dah kluar lunch, masuk balik pukul 2.15-2.30.pukul 4.30 dah siap2 dh kemas beg nak balik.pukul 5.00 berambos.
mana nk dtg berkat kerja macam tu? belum cerita part nk brkhidmat dgn pelanggan lg.
Bab pyambut ttamu tu aku mmg hangin sbb aku pnah kna byk kali
Ajak ckp omputih xthn tu. Aku elok2 ajak ckp meleis, dia bo layan. Dah aku ajak speaking london, tgedik2 jwb dlm meleis lak...urghhh!!
A tu grrr B tu grr C tu grr.. tobatlah abc haha.
paling bengang kalau mahal sangat dengan senyuman. pehal ntah.
ni memang marah ni yek hehehhe..
Post a Comment