Tuesday, January 17, 2012

Shortie: Lupa


‘Kau selamba badak je tumpangkan pakcik tu?,’
Kamal angguk. Sufi memandangnya pelik.
‘Kau tak takut kalau-kalau dia nak rompak kau, ke?’,
Kamal senyum. Sinis.

‘Kau ni Pi. Suka sangat fikir buruk’
‘Baik pikir buruk dulu, der! Muka penyamun ni macam-macam pesen’

Terhenyek dengan sikap prejudis Sufi, Kamal ambil sikap tak peduli. Punat radio ditekan. Beribu Sesalan terpasang di udara.

‘Lagu fevret aku, ni!’, Sufi mencelah. Volume dikuatkan mempedulikan air muka tercengang Kamal. Mamat ni selalu layan HIM, Metallica, Flyleaf. Kejadah layan lagu pompuan! Jiwang pulak tu!

‘Come on, dude! Don’t give me that look. Asal aku tak boleh layan lagu ni pulak? Shila Hamzah hot tuh!’, Sufi membela diri. Kamal diam lagi usai mengambil simpang kiri, ke Pekan mengisi perut yang lapar.

Kelihatan seorang tua berjalan perlahan di ruang pejalan kaki. Lelaki yang sangat dikenali Kamal.

‘Eh tu orang tua semalam la, Pi!’
‘So? Kau nak tumpangkanlah? Dah jangan nak mengada! Entah-entah penyamun!’

Kamal mempedulikan tegahan Sufi. Ikut kawan yang sorang ni memang buruk sentiasa. Dia aje yang betul! Tak boleh ke fikir elok sikit? Jangan jadik tipikal boleh tak?
‘Eh Pak Man! Nak kemana ni?’, Kamal menegur selepas memerlahankan MyVi Hitamnya, mengekori lelaki tua itu. Sufi menjeling seolah berkata ‘aik? Dah tau nama pulak?’

Pak Man mengangguk. Air muka tuanya senyum.

‘Pakcik nak ke stesen bas depan tu. Anak boleh hantar kan?’

Kamal tak bersoal jawab. MyVi nya dihentikan. Pak Man lekas masuk, lalu ambil tempat duduk belakang.

‘Pak Man sihat?’
‘Alhamdulilah, nak! Baik. Tu yang kat sebelah tu kawan ke?’
‘Ha’ah Pak Man. Kawan pejabat saya. Sufi nama dia’

Sufi berpaling. Menghulur salam walau mukanya mengukir senyuman maha plastik.

‘Semalam kan Pak Man dah ke stesen depan tu? Nak jumpa siapa Pak Man?’

Kamal bertanya selepas Sufi tak mengambil inisiatif untuk berbual. Pak Man senyum nipis. Tegar tak nak menjawab.

Stesen bas yang dihajati Pak Man kelihatan dari jauh. My Vi kemudian berhenti di bahu kiri, tepi jalan yang nampak tak berapa sibuk itu. Pak Man keluar sebelum bersalaman dengan Sufi dan Kamal.

‘Moga Allah merahmati anak berdua’

Keduanya mengangguk. Sufi tampak kesal sedikit. Tapi entah. Lelaki itu semacam ego nak minta maaf sama seperti kesukaannya mendengar Beribu Sesalan!
Pak Man kelihatan berjalan sedikit ke bus station. Duduk seperti bakal penumpang yang lain, meninjau-ninjau bas yang ingin dinaiki.

‘Kamu berdua ke yang hantar pakcik tu ke sini?’, kedengaran seorang wanita berusia menegur Kamal di luar MyVi, sebelum Kamal menyambung perjalanan. Kamal sedikit tersentak dan lekas mengangguk.

Wanita itu senyum.
Sufi nampak sinis seperti berkata ‘kan aku dah cakap’
Kamal pula langsung tak kisah.

Wanita itu menyambung kata.

‘Dia tunggu anak dia tu’
‘Tapi semalam pun dia datang sini. Saya yang hantarkan dia. Anak dia tau kan yang bapak diaorang menunggu?’

Wanita itu mengangguk. Terserlah tudung kecilnya yang berselemu ditiup angin.
‘Pakcik tu selalu jalan kaki dari rumah semata-mata nak datang ke sini’
‘Semata-mata?’

Kali ini Sufi pula bertanya. Terlupa hendak menjeling sinis wajah sahabatnya.
Wanita itu mengiyakan.

‘Pakcik tu dah tua. Dia dah nyanyuk. Dia harap dengan berbuat begitu, salah sorang anak dia akan mengingati dia dan bawa dia tinggal bersama-sama mereka’
‘Salah sorang?’
‘Lima orang kesemuanya’

Sufi dan Kamal saling berpandangan sebelum kelihatan sebuah lori yang membawa lima ekor lembu yang akur dikurung memintas kenderaan mereka.

Jinak dan tak meronta…

TAMAT

14 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

shila amzah hot tuuuu!!!!hehehe...

Yesss gud garapan..best laa short cite ni pejal...gud job!!!

FaizalSulaiman said...

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) ---> hahahahaha


terima kasih pojie! eh cepat2 update blog:)

Lelaki Ini said...

kesian pakcik tue!

ghost writer said...

tapi gambaran berapa ekor lembu yang jinak tuh membayangkan kepada kita bahwa betapa lebih mudah menjaga lembu sekandang dari menjaga orang.eh,boleh juga kalau kita letakkan soal anak-anak yang tak reti nak jaga orang tua mereka.

nih kispen yang meninggalkan suatu yang berkesan.

asyraf ahmad said...

Sempoi...i dont know how to write this as i read it...LOL.
cuma...kureng dramatik. hehe

acap

FaizalSulaiman said...

Lelaki Ini ---> ayah yang sanggup buat apa saja demi anak dia.

FaizalSulaiman said...

ghost writer---> pandai ko baca hint yang last tuh!

FaizalSulaiman said...

asyraf ahmad ---> thanks acap, ok nanti i buat yg lebih drmatik wokey:)

NY said...

setuju komen ghost writer.. =)
kalo x btl2 mghayati last hint tu mesti org x fikir apa2 dan setakat membaca je la atau terlintas di fikiran "apa hal plak masuk pasal lembu ni?"

FaizalSulaiman said...

NY---> hehehehe..pandai akak. saya cuba pendekatan 'subtle' supaya pembaca fikir apa yang saya nak sampaikan:)

terima kasih baca, kak:)

shandye. said...

menjuktaposisikan sekawan lembu dengan anak-anak yang MIA.

brilliant!

FaizalSulaiman said...

shandye.---> thanks syai! what could i say more? thank you so much!

محمد رازيق said...

menarik. berkesan dan terkesan bro. salam kenal. jemput singgah blog. BURUNG BIRU SI PEMALU

FaizalSulaiman said...

محمد رازيق ---> baik:) terima kasih singgah.nanti saya singgah bro:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR