Tuesday, January 31, 2012

Shortie: Terakhir


‘Kau janji ini pertemuan terakhir?’
‘Entah!’
‘Kau tolonglah bagi jawapan pasti. Kenapa kau selalu bagi jawapan tergantung kat aku?’
‘Sebab aku tak tahu!’

Wajah itu keruh.

Aiman meraup wajah. Dia sendiri kurang pasti. Separuh hatinya mahu. Separuh hatinya enggan. Dia seolah berada dalam persimpangan. Memeritkan. Tapi jika diteruskan, bukankah ia lebih menyeronokkan?

Hidup sesekali perlu dicabar, kan? Tak hanya menurut pada kenyataan yang lurus tanpa ada garisan melengkung!

Jemarinya digenggam.Dilihat paada sinar mata bagai ada satu pengharapan yang kurang pasti. Tapi semakin lama ditenung, ia seolah mendatangkan satu keyakinan. Yakin bahawa jalan yang dipilih bakal membahagiakan!

‘Kita pernah tempuh hidup bersama dulu. Kau dah lupa, Man?’
‘Aku tak pernah lupa. Ia sebahagian dari kenangan’
‘Jadi kau nak lupakanlah?’
‘Tak mudah untuk aku lupakan!’
‘Habis? Kenapa susah sangat kita nak kembali macam dulu?’

Aiman mendengus. Rona mengharap depan mata itu dipandang tak mengerti.

Bodoh ke apa dia ni?

‘Kau ingat senang ke?’

Figura depan mata hanya senyum. Bapak sinis!

‘Dulu kita boleh? Keluar sama-sama. Tengok wayang sama-sama. Boleh je’
‘Kau faham tak yang aku dah ada bini? Dah ada anak!’
‘Dah tu kita tak da anak la? Mana janji kau nak besarkan Fahmi sama-sama?’

Aiman diam. Terbayangkan wajah budak lelaki comel yang berusia dua tahun ketika dia pergi konon-kononnya untuk mencari kehidupan yang lebih baik.

‘Kau dah tak sayang aku ke Man?’

Aiman diam.

‘Kau dah tak fikir pasal anak kita ke Man?’

Bungkam lagi

‘Kau dah lupa yang kau dan aku nak sama-sama lihat Fahmi berjaya dalam hidup?’

Buntu lagi.

‘Berilah ruang untuk aku fikir’, akhirnya Aiman bersuara. Wajah bertentangan mula nampak sinar pengharapan. Walet dari poket seluar diraih pantas. Not lima puluh ringgit dikeluarkan. Disuakan segera.

‘Ambillah. Walau tak banyak, katakan pada Fahmi, tunggu kepulangan aku’

Aiman bangun. Dia senyum. Dia tak tahu sama ada perbuatan dia ini seolah-olah memberi janji palsu atau dia sendiri benar bersungguh sungguh lantaran kisah hati yang dah lama ditinggalkan.

Kisah hati antara dia dan Heykal Hakimi

2 comments:

asyraf ahmad said...

ape pasal aku tak dpt digest citer ni? yg Heykal Hakimi tu aku compius...

haha...aku mmg takde bakat nak membace ceritera..haha

FaizalSulaiman said...

asyraf ahmad----> hehehehe ce klik kat nama Heykal Hakimi tu cap:P

Thanks baca:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR