Monday, October 03, 2011

Berhenti Dari Mencari Kesempurnaan


Walaweh!

Harapnya update ini kekal sampai Jumaat. InsyaAllah. Susah sekarang nak cari masa untuk update entry. I’m quite surprise with some blogger yang update entry setiap hours-but-bila-bukak-blognya-entry-copy-and-paste-entah-dari-mana-mana-sumber-bukan-nak-berlagak-tapi-cuba-letakkan-integriti-pada-entry-kamu-kamu-tu-bukan-disebabkan-nak-kejar trafik-saja.

Ok full stop.

Dalam hidup yang namanya manusia, siapa yang tak mahu sempurna? Ce bitau dengan aku sekarang, siapa impian hidupnya yang tak mahukan kesempurnaan? Ok ada. Niche mungkin. Tapi MOST human, nak kan yang sempurna. Siapa taknak yang terbaik dalam hidup, bai?

Walauapapun, mari kita lihat dari sudut realiti.

Tak semua manusia bernasib baik. No matter how hard you try, ‘kesempurnaan’ itu masih belum dicapai. Pernah rasa mengeluh? Pernah rasa diri ni loser dan down?

Ok momen itu pernah dirasai oleh semua manusia, baik kau juga aku. Aku rasa fakap gila, seriously! Alim ulama kata, tak baik mengeluh. Tapi aku dan kau orang pun manusia biasa. Sikit tak banyak mesti terpacul, ‘Apalah nasib aku ni?’

Tenang.

Dalam hal ini kita perlu belajar untuk menerima kenyataan. Belajar untuk menerima ketidaksempurnaan. Belajar untuk jadi biasa-biasa saja. Jika kita menjangkakan sesuatu yang luarbiasa dalam kehidupan, dalam pembuatan keputusan, dalam mencari pasangan malah dalam menentukan jalan hidup SEANDAINYA ia TIDAK SEMPURNA, tak mustahil kita rebah teruk, menyalahkan takdir, menghukum diri dan menjadi pesimis terhadap kehidupan singkat kita ini.

Kesempurnaan datang dengan penerimaan yang ikhlas. Pernah terfikir kenapa orang taraf sederhana yang kerja kebun, ada anak isteri yang cukup membahagiakan, walaupun rezekinya kais pagi makan pagi, petang makan petang?

Sebabnya dia redha dengan kehidupannya. Redha dengan apa yang mendatang. Redha dalam perihal ini adalah DENGAN USAHA. Jangan duduk di tikar sejadah saja mengharapkan keajaiban dari Allah, TANPA BERUSAHA.

Usahalah untuk mencapai kesempurnaan. Tetapi jika kita tak berjaya menggapai, anggaplah ianya satu bentuk ujian. Mungkin bukan rezeki kau. Mungkin dia bukan jodoh kau, mungkin jalan yang kau pilih itu ada keburukan dikemudian hari.

Rahsia itu hanya DIA yang tahu. Usah persoal.

Tuhan uji kita dengan sesuatu yang berat, sebenarnya DIA nak hadiahkan kita dengan sesuatu yang menggembirakan.

9 comments:

Nazz@Purple said...

nice entry faizal..

redha+ikhlas = berkat hidup..

Unknown said...

rindu penulisan pejal...

Faizal Sulaiman said...

Nazz@Purple ---> berkat hidup, redha Allah

Faizal Sulaiman said...

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) ---> time kaceh pojie!

Bardboo said...

wow! sudah semakin mantap penulisan ko..maaf ler, sejak bergelar mak org ni,asyik x sempat je nak blogwalking..hehe

ghost said...

pokok pangkalnya,usaha.

Faizal Sulaiman said...

bArdbOO ----> hahaha tapi ko sempat je chup chup kan?ahahaha

Faizal Sulaiman said...

ghost writer---> aku setuju! sangat!

Bardboo said...

churp2 itu cuma mengambil masa 30saat..haha..tp nak menghayati penulisan org, memerlukan masa 3min.. =P

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED