Tuesday, November 29, 2011

Shortie: Dua


‘Mula-mula saya ingat awak akan marah saya’
‘Yeah! At first. Tapi kalau saya marah pun, ia takkan pulihkan keadaan asal!’

Lisa berdiri menyandar sambil memerhatikan Fauziah yang memperbetulkan kek harijadi anaknya, Tina-berusia sembilan tahun dengan menambah icing berwarna kuning.

‘Masa saya mula-mula berpisah dengan bekas suami saya pun, keadaan saya dan anak tak terurus’
‘Awak pernah berkahwin?’

Lisa memandang Fauziah yang terus mengangkat wajahnya tegar. Secalit senyuman nipis terukir sebelum mengangguk.

‘Lima belas tahun sebelum dia menceraikan saya. Hari pertama bercerai, saya pedulikan hal sekeliling sampai lupa nak ambil anak kat sekolah’

Lisa tersenyum. Fauziah menyambung.

‘Jadi apa yang awak dah buat ni, bukanlah satu yang pelik pun’
‘Thanks by the way. Saya cuma nak jadi sempurna di hari jadi Tina. First time harijadinya dimana papa dia dah tak ada. I mean..literary with someone else’

Fauziah senyum.

‘Soon she will understand’
‘I hope so’

Fauziah bangkit dari tempat duduknya setelah membuat sentuhan terakhir pada lima belas kuntum fondant bunga lili kecil ungu lembayung di atas kek harijadi Tina. Dia kemudian memandang Lisa.

‘I hope we can be friends. Situasi kita lebih kurang kan?’

Lisa tersenyum sebal. Dia berkira-kira dan sedikit teragak-agak untuk berkata sesuatu kepada Fauziah. Namun, dia cuba untuk mengumpul kekuatan walau untuk berbicara.

‘Boleh saya minta tolong pada Fauziah?’
‘Ya. Sudah tentu’
‘Boleh tak tolong pergi jauh dari suami saya. I am begging to you Fauziah! Saya ada anak kecil. Tina perlukan perhatian. So for the first time please, back off from my husband. Please don’t steal him from me!’

Fauziah tergamam. Dia menghembus nafas sedikit tersentak. Dia bersuara terkejut

‘Whoa…Whoaa Ini tak adil!’
‘Apa yang tak adilnya, Fauziah? Awak dah pernah alami kegagalan dalam berumah tangga. Jadi awak tahu bagaimana rasanya!’
‘No! Apa yang awak alami dan saya alami berbeza!’
‘Apa yang bezanya?’
‘Suami saya langsung tak mahu terima pendapat saya. Apa saya cakap, dia bangkang. Apa saya cadang, dia tak terima!’
‘Jadi dengan menggoda suami saya, awak akan dapat kehidupan sempurna? Begitu?’

Fauziah terhenyek. Air muka tegang Lisa dipandangnya dalam-dalam.

‘Your husband is the one who telling me his problem and we kinda share the same problems from our marriage failure’
‘Dia luahkan perasaan dia pada awak?’
‘That’s not the point! Perkara tu berlaku lepas setahun dia berpisah dengan awak dan sikap awak tak ubah macam bekas suami saya. Dominan’

Lisa menelan liurnya. Serasakan kesat bagai menelan debu. Dia memandang Fauziah penuh mengharap.

‘Saya akan lakukan apa saja untuk dapatkan kembali suami saya daripada awak’

Fauziah senyum. Dia kemudian memaut tangan Lisa.

‘Awak ingat saya akan serahkan dia pada awak? Awak masih memburu dia sedangkan awak tahu awaklah yang menjadi punca perpisahan. Awaklah yang memutuskan ikatan perkahwinan dan sekarang awak tak boleh terima kenyataan yang perkahwinan awak dah musnah?’

Air mata Lisa bercucuran. Fauziah memandangnya kasihan tetapi tak berupaya untuk membantu.

‘Kita kasihkan lelaki yang sama. Tapi mana tahu ketentuan Tuhan nanti?’

Wanita itu berlalu tatkala Lisa memendam perasaan kecewa…

TAMAT

5 comments:

Asrul "iLham" Sany said...

kalau digarap jadi novel pun ohsem ni

:D

sedikit macam desperate housewives versi melayu

NUke_Rude said...

waahh. rajin menulis cerpen skang ni ya? haha. keep it up.

Eazy Izzuddin said...

wah...
menarik..
terus tulis novel aje ;)

ghost writer said...

kau cukup rajin hasilkan cerita-cerita pendek..

hanaahmad said...

kau punya idea yang banyak dan bagus. seolah-olah kau cukup memahami hati seorang wanita. aku cembur dengan bakat yang kau ada.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR