Wednesday, January 04, 2012

Ulasan: Tabu (Tak Salah Jadi yang Berbeza. Unik Apa?)


Judul: Tabu (Novel)
Penulis: Shaz Johar
Keluaran: FIXI
Halaman: 312 helai

Ini adalah segmen pertama ulasan dan pertama kali diadakan dalan blog ni. Jujur aku katakan, FIXI dah membuatkan aku untuk membaca semula.

Tabu. Semua orang ada tabu. Specific dalam kes ini wanita. Tabu Wanita? Menjadi gemuk dan tidak menarik. That’s the fact yang dibawakan terang terang dalam novel ini. Realistic.

Tabu dicorakkan dengan penceritaan Bibi seorang BBL (Big Beautiful Lady)—disini aku membayangkan wanita berangka besar seperti figura Kimora Lee Simmons (get-it?) mandiri dalam kepompong hidupnya yang memaksa untuk diet, drama cintanya dengan lelaki bangsa asing atau hidup gembira dengan rakannya yang bermulut cabul, Kim—which is sama je saiz dengan Bibi, cadang pada Bibi tak payah nak berdiet bagai. Sehinggalah kematian misteri terjadi dalam kehidupan kecil Bibi yang menyebabkan dia berhubung dengan semua manusia-manusia berkait dengan kehidupan si mati.

Bagi aku itu satu ironi. Bibi kurang communicate dengan public, hatta si Precious Anne (Why Anne dipanggil begitu, well cari sendiri ya), dan bila musibah datang menimpa, Bibi stands out of her own mencari kebenaran disebalik misteri itu. Aku suka karakter Bibi sejujurnya. Dia independent girl, brave of her own style walaupun dia taklah secantik top model. Dalam kehidupan seharian pun, kita boleh tengok wanita pesen ini dimana-mana. Tak cantik dimata takpa. Jangan bodoh dikepala.

Tabu dimulakan perlahan sehinggalah tiba ke titik klimaks pergaduhan Bibi-Kim-Anne membawa kepada kematian tak terduga dan penyiasatan Bibi mencari kebenaran. Disini lah Tabu menjadi a page turner sehinggalah membawa kepada perjalanan Bibi mengenali lelaki-lelaki yang hadir sengaja atau tak dalam hidupnya yang mula nampak rompong.

Penulis Shaz Johar seakan memasukkan few homage/tribute kepada artis Malaysia, tabu orang tua-tua (aku perasan ada dua diselitkan dalam Tabu; which is brilliant for me cause kau bayangkan tajuk novel ni Tabu dan Shaz berjaya memasukkan tabu orang melayu kita di dalamnya—maknanya judul ini tidak kosong) selain sikap typical Malaysian.

Characters represented people yang mungkin kita dah tengok dan pernah jumpa. Mana yang suka manipulate, hipokrit, miang, jujur tulus, betul betul ikhlas dan spontan. Dalam dunia ni ada hitamnya tapi sikit-sikit pun ada juga yang bertompok putih kan? Kan?

Towards the end, Tabu diakhiri dengan satu perkataan yang memberi satu kesimpulan makna yang jelas (korang carilah dan bacalah sendiri). Bibi mahu terus hidup, mahu terus hirup udara segar, mahu terus berdiri atas kaki sendiri biarpun dia gemuk, tinggi, let people said. Ada aku kisah,nok?

Tabu hadir dalam nuansa komedi gelap yang aku sangat sukai. Few times aku rasa curious, few times aku tergelak, few times aku rasa cuak especially tang sapa yang membunuh tu.

Untuk penulis, tahniah!

Page Fevret # 1: 143
Page Fevret #2: 271-272: (Kalaulah si aktres fevret aku Maya Karin membawakan watak Bibi, aku nak dia mesti gedempul macam Charlize Theron dalam filem Monsters). Bukan Gemuk macam Erra Fazira dalam Cinta Kolesterol tuh ok!

*
# Jangan lupa episode 1 Segijiwa, esok jam 7 pagi:)

13 comments:

jejaka anggun said...

thanks! nice review...

mr.syazwan said...

nuansa?/ wah maksundnye??

hehe

shandye. said...

i am so gonna read this the first thing i get back to penang. hahaha...

Faizal Sulaiman said...

jejaka anggun ---> sama-sama shaz! Keep writing good materials!!

Faizal Sulaiman said...

W. Hidney ---> you will gonna love it, hidney! trust me!

Faizal Sulaiman said...

mr.syazwan---> suasana:)hehe

Faizal Sulaiman said...

shandye.---> read it syai..read it:)

NusrahYahya said...

akak akan dapatkan minggu ni =)

Faizal Sulaiman said...

NY ---> tak rugi membacanya kak!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Phewitttt!

Faizal Sulaiman said...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛--->hahaha

seyesh tak rugi, zara:)

hanaahmad said...

tadi aku hampir mengambil Tabu di rak MPH. mengenangkan sejumlah buku yang masih elok tidak dibaca, aku holdkan dulu. tapi pastinya aku akan dapatkan untuk dihadam. review menarik!

Faizal Sulaiman said...

hanaahmad ---> warghh rugi ko hana:)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED