Friday, January 29, 2010

CERITA PENDEK...TIPS MENULIS


Ini bukan eksklusif. Buat Mr.Homosapiensz, haritu beliau ada tanya mengenai tips menulis cerita pendek. Ini jawapannya. Walaupun aku bukan pro..tapi aku ingin berkongsi apa yg aku ada, dan buat mereka yang ingin memulakan langkah untuk menulis.

Ada contoh dibawah nanti;)

1) Buat cerita yg benar2 kau minat. Kalau kau kaki jiwang, kau serlahkan bakat dalam penulisan cinta. Ikhlas dalam menulis. Buatlah sedikit pembacaan dlm menghayati karakter atau isu yg kau nak kupas.

2) Point penting dalam cerita adalah klimaks (kemuncak). Buatlah kemuncak yang benar2 menyentap emosi pembaca. Dan paling penting, jangan hentikan kemuncak itu (biasanya konflik) sehingga membunuh mood pembaca.

3) Bersedia untuk di kritik. Tak semua suka penulisan kau kan?..

4) Kalau inginkan pembaca kau terus membaca, petua paling mujarab senang je. Pastikan kau letakkan tanda tanya atau misteri di hujung setiap bab/episode (kalau kau menulis siri). Jadi pembaca akan tertunggu-tunggu cerita selanjutnya.

5) Dan bila inginkan pengakhiran, jangan akhirkan cerita kau dengan sesuatu yg klise @ biasa@ sesuatu yg boleh dijangka oleh pembaca kau. Kau kena pusing sikit dlm erti kata lain "twist". Ingat..tak semua berakhir dengan happy ending!. Ruang kretiviti tidak terhad di sini.

CONTOH SINOPSIS: BERLIAN

Frodo Baggins seorang usahawan berlian yg berjaya. Dah la single, kaya raya plak tuh. Iyllienaz plak setiausaha beliau yg sangat dedikasi kepada kerjanya. Kira komited gila la minah nih. Lawa plak tuh. Dalam masa yg sama, di dalam syarikat itu, Frodo Baggins telah menerima NukeRude sbg student praktikal beliau. Ni pon ada calon2 nak dijadikan permanent staff kat situ. Dan dalam masa yang sama, seseorang yang bernama 'Aqilah tiba-tiba datang kepada Frodo Baggins dan menuduhnya tidak bertanggungjawab kepada Ezzati!..

Tanggapan korang?

Ezzati dan Frodo Baggins ada affair?

NukeRude cuba merampas perniagaan Frodo?

Iyllienaz cuba mengorat Frodo tapi frust sebab 'Aqilah ada?

Sorry guys..salah!

NukeRude dan Iyllienaz adalah perompak professional yang ingin mencuri berlian syarikat Frodo. Tetapi mereka terlupa yang kehadiran 'Aqilah adalah untuk menumpaskan mereka kerana 'Aqilah adalah pembunuh upahan yg ditugaskan oleh Ezzati kerana Ezzati juga mahukan berlian itu. FYI, Ezzati dan Frodo adalah rakan kongsi satu ketika dulu. Tetapi, Frodo Baggins bukanlah mudah diperolok-olokkan. Berlian yang dicuri NukeRude dan Iyllienaz adalah palsu dan berlian asal telahpun Frodo bawak lari ke Perancis..

Err..ni contoh saja ya. Mereka yg tersenarai ni jangan saman aku sudah!huhuhu

Ha..lebih kurang camnila. Aku suka twist di hujung cerita. Sometimes..kita kena fikir di luar kotak;). Olahan baik..cerita bagus..tak mustahil pembaca kau suka membacanya;)

FaizalSulaiman'sFootNote---)Selamat Mencuba!!!

(Seru: Memori Episode 3 (akhir) akan disiarkan pada hari esok, 7am. Selamat Membaca!!!

15 comments:

rentan said...

ada contoh penulisan ko x

NUke_Rude said...

haa.. royalti.. royalti.

aku sebagai perompak professional... bangga dowh!!

Faizal Sulaiman said...

rentan ---)cuba ko skroll ke bawah.kat sidebar bawah okay;) thanx singgah bro;)

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude ---)hahaha..okay aku amek ko jadik aktor.kahkahkah

-Encik Manis- said...

ooo...
cerita pendek rupanye..
ingatkan..
cerita PUNDEK!!
hahahhaha

Faizal Sulaiman said...

Primadona69 --)hoii carut ek?hahaha.selamat kembali donna!

iyllienaz said...

haha..nuke..kita xsmart la..camne perompak professional ley tertipu ngan berlian palsu??kena amek kursus mengesan belian betul la camni..

Anonymous said...

hahahaha...
gud info pejal...
wakakaka...

Anonymous said...

menarik2 cara ko twist cite tu....hehe...

tqvm ;-))

NUke_Rude said...

ko la iyllie.. aku suh g training.. ko tak nak..

iyllienaz said...

ko yg malas..asek nk ngorat pompuan je..haha

Faizal Sulaiman said...

iyllienaz ---)hahaha..kursus "mengenal berlian tulen"hihi

Faizal Sulaiman said...

julianasuparman --)tengs ju.err ko puji ke perli?haha

Faizal Sulaiman said...

Mr.Homosapiensz --)okay mal.cuba tau;)

Faizal Sulaiman said...

Nuke+Iylllie--)leh wat citer lagi watak korang neh.hahahaha

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED