Friday, April 08, 2011

Kesederhanaan: Suka Duka Kehidupan Ini


Salam

Oh tajuk entry yang berbunga. Jangan salah tafsir.

Ini pasal mendengar paduan suara pasangan suami isteri Azlina Aziz dan Azlan Abu Hassan.

Lagu ini tak silap tahun dipenghujung lapan puluhan.

Liriknya simple. Sangat berterus terang dan tanpa ada bahasa kiasan.

Aku suka lirik verse ke dua lagu ini

Bila renungi hari yang berlalu
Menyesali dosa yang berlaku
Sering di bawah kesedaran diri
Kesilapan serupa berulang lagi..

See, liriknya takde satu pun yang memeningkan kepala, kan?

Dalam hidup ini, walau apa juapaun, kita perlu besederhana. Besederhanalah dalam segala hal. Lagipun ia dituntut dalam Islam, kan?

Begitu juga ketika berkasihan. Besederhanalah. Terimalah si dia dalam keadaan besederhana.

Pertahankan sederhana itu, pasti menjamin kunci kebahagiaan..




Entry maha pendek untuk Jumaat yang mulia

21 comments:

MR. SYAH said...

betul tu.. setiap perkara kena bersederhana.. xboleh berlebih-lebihan..

tengkorakemas said...

bersederhana dalam hal dunia, dan berlumba untuk hal akhirat :)

pergi solat jumaat awal2 he

shahirahkhairudin said...

salah satu lagu yang shira suka dengar ni Faizal..

mr.syazwan said...

sederhana bak kata iwan dangdut

yg sedang2 saja

haha

=_=

izwanyusof said...

sejarah mengajar,dihayati untuk tidak mengulagi kesilapan lalu..

ghost writer said...

kesederhanaan menyejukkan hati...

FaizalSulaiman said...

MR. SYAH--->itulah syah.berlebih lebihan ni amalan syaiton

FaizalSulaiman said...

tengkorakemas --->itu sudah pasti.

cop tempat baik untuk dengar khutbah.

pastu tetido.

eh!hehe

FaizalSulaiman said...

shahirahkhairudin --->paduan suara ni mengasyikkan:)

FaizalSulaiman said...

mr.syazwan --->wah dangdut ye wan?

meh gelek meh!

FaizalSulaiman said...

izwanyusof--->kenyataan yang sangat betul!

FaizalSulaiman said...

ghost writer --->menenangkan jiwa:)

♕ Mr.IX ♂ said...

sederhana kan ajaran islam..

FaizalSulaiman said...

♕ Mr.IX ♂ ---> semua boleh ikut, kan?

apik pehe said...

betol2..sederhana la best..kaya ngat nanti bnyk masalah..hehe

Adlan said...

hehe...macam tagline untuk iklan pulak..'pertahan kan sederhanaa itu, pasti menjamin kebahagiaan" ;p

nice!kesederhanaan adalah yang digalakkan dalam islam..rite..;p

FaizalSulaiman said...

apik pehe--->kalau nak tido mesti fikir pasal duit.bimbang kena curi

FaizalSulaiman said...

Adlan --->yeahh..of course.kebahagiaan datang dari kesederhanaan:)

Mutiara Bernilai said...

sungguh, bersama kesederhanaan itu terselit kebahagiaan.

suka sangat entri ni.. :)

FaizalSulaiman said...

Mutiara Bernilai --->dan ianya juga membentuk peribadi yang elok..dalam beserdehana.

terima kasih ye:)

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

lagu dulu2 memang senang2 je liriknya....
tak macam sekarang sampaikan pening2 kepala...
sebab tu OE lagi suka lagu dulu2 dari yang sekarang...
yang sekarang kalau ditanya, mesti OE tak tahu...
kalau lagu lama tu, tahulah...
hehe...
(n_n)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR