Thursday, April 07, 2011

MAM: Gula Batu Bunga Cengkih

Align Center
Salam

Err..gila apa menu bulan ni.

Ok truthful. Batuk-batuk tuan penulis masih belum reda. Kalau lah batuk tu manusia, sudah lama aku sepak terajang. Hell yeah, involved dalam education field memerlukan aku bercakap. Kalau bercakap asyik tersangkut, terkehel batuk, memang tahi suci sungguhlah!

Memang terasa jatuh credibility didepan pelajar. Solusinya aku telan lozeng berubat.

Er…di dalam kelas tak boleh makan.

Tapi kejap. Apa guna undang-undang kalau tak dilanggar kan? Whoaaaa..I am sending a wrong signal. Maaf ye. Keterpaksaan.

Mari aku gebangkan apa jadahnya aku buat dengan Gula Batu Bunga Cengkih dan relatifnya dengan batuk.

Seperti yang diperkatakan, batuk masih belum reda. Ayah mungkin dengar aku terkokoh-kokoh selepas overlap di depan laptop semasa mengisi markah pelajar. Ya, aku terbongkang di depan laptop, tak sedar, dan bila sedar, 154 tweets berdedai dedai di timeline.

Aku ke dapur, membuang kahak.

“Batuk kau tak baik lagi?”, soal ayah, prihatin. Aku diam sebelum menjawab belum dengan nada tertahan-tahan. Gatalnya tekak, macam nak dibuat beg tinju.

Concerned, ayah bingkas dari tempat duduk di ruang makan, membuka peti ais, mengeluarkan bahan-bahan di bawah:

4 biji gula batu
8 kuntum bunga cengkih
Setengah cawan air suam

Cara-Cara
Rendamkan Gula Batu ke dalam air suam bersama bunga cengkih
Kacau dengan sudu sehingga sedikit larut.
Amalkan dalam 3-4 hari

Maap ler, gambar tak eye appealing:)


Aku ikut saja. Petua orang-orang tua ni kadang-kadang ada betulnya. Jadi aku ikut sajalah. Dua tiga kali teguk tak berasa apa-apa.

Selepas dua puluh minit, tekak yang hendak dijadikan beg tinju mula perlahan-lahan menyejuk dan tahap kegatalannya kurang sedikit. (Tahap kegatalan tu..)

Google sekejap tadi, membaca khasiat gula batu dan bunga cengkih
1) Lebih sejuk daripada gula biasa. Kalau demam-demam ke apa, disyorkan meminum air rendaman gula batu.
2) Kadar kemanisan yang kurang berbanding gula pasir
3) Menguatkan stamina tubuh dan mampu melawan penyakit jenis panas
4) Bunga cengkih plak boleh merawat sakit gigi, mual-mual, muntah,masuk angin, sakit kepala.

PS: Ubat batuk chemical pemberian doktor langsung tak membantu. Makin batuk batuk lagi adalah. Seksa. Tonsil habis, flat jadik suara aku kedengaran sangat garau. Ayah tanya juga, ubat kau tu habis minum ke tidak. Jujur aku jawab ‘tidak’. Merasalah dikhutbah ayah dalam jangka masa lima minit.

PS 1: Makanan yang kita makan sangat membantu dalam proses kita recover. Di Malaysia umumnya makanan kebanyakan bergoreng. Tak payahla expect nak makan ikan stim bila hidung tersumbat dengan hingus. Ini inisiatif sendiri untuk makan berpantang. Mana nak baik kalau taram makanan berminyak dengan air batu? Tapi orang katalah, nak cepat baik, langgarlah pantang. Baru rock!

PS2: Dalam usaha menulis kembali. Dan mahu kembali kepada genre kegemaran asal: Suspence Thriller.

PS3: Sekarang sibuk nak key in markah, kemudian lawatan ke rumah orang-orang tua, kemudian perkemahan bersepadu sebelum peperiksaan akhir pada April 20 nanti.

13 comments:

tengkorakemas said...

mcm best je petua tu bro, tapi kena tunggu aku sakit tekak dulu la..

cengkih..paling tak suka kalau tergigit masa makan..heh3

Adlan said...

wah! bagus! boleh cuba nih..hehe.
setuju laa ubat batuk dokter bkn nyer menambah baikkan lagi tapi menambah burukan lagi..bagi antibiotik pon takde pape perubahan.. haishh..last2 jaga pantang makan sikit..selalu minom air suam baru lah elok batuk!

bak kata anda..rasa nakj adikkan beg tinju tekak tu..hehee.,dush! dush!

mr.syazwan said...

8 kuntum bun ga cengkih??

adehhh mesti bau semacam je nnt kan

huhu

>.<

ghost said...

aku pun sama selalu sangat mengalami kegatalan kerongkong.so petua nih baru pertama kali dapat tahu...mekasih.nanti aku cuba malam nih.

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas --->seyesh kalau tergigit la..takde selera nak makan.muahahahahahahahaha

Faizal Sulaiman said...

Adlan---->jom sama-sama kita jadikan beg tinju.muehehehehehe.

Faizal Sulaiman said...

mr.syazwan--->baunya apa lagi wan.tentulah HAROMMMMMM..hahahahahahahahahaha

Faizal Sulaiman said...

ghost writer --->hehehe..selamat mencuba bro!

Muhammad Rafiq Hasrudin said...

cengkih ni sedap buat rokok jawa. layann

Unknown said...

hehe..kalo bab2 makan ni..apik letak ke belakang..sehari skali jer makan..hehe

Faizal Sulaiman said...

rafiq --->yaaa aku tau pasal tu.sbb kawan aku pernah buat bila bajet utk rokok mahal dah takde.LOL

Faizal Sulaiman said...

apik pehe --->deme tak kuat make ke?hehehehe

Orkid Edyliyne said...

banyaknya PS... sampai ada PS3 tu..
hehe...
oh boleh buat pertanyaan???
gula batu tu apa???
sama macam gula2 ke???
hehe...
kurang tahu pulak...
(n_n)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED