Wednesday, July 06, 2011

Expecto Patronum: Harry Potter # 3: Kisah Black, Patronus dan Pengkhianatan


Bertemu kita sekali lagi. Terima kasih kerana kesudian kalian membaca Bahagian Satu dan Bahagian Dua. Mari selongkar pula ke Bahagian 3.

Apabila tampuk pengarahan bertukar ke tangan Alfonso Cuaron, minat untuk menonton installment ke tiga ini agak berkurangan berbanding dua filem ditangani oleh Chris Columbus. Walauapapun, satu perkara yang aku suka tentang adaptasi magis ke tiga ini. Warna filemnya sedikit gelap dan perkembangan watak yang sangat matang, bersesuaian dengan usia peranan Harry, Ron dan Hermione.

Installment ke tiga dimulakan dengan amukan Harry apabila makciknya, Marge menuduh bapa Harry, James Potter sebagai lelaki tak bertanggungjawab dan meninggalkan Harry sebagai beban kepada adiknya Vernon juga isteri Petunia Dursley. Secara tak sengaja, Harry ‘menggembungkan’ makciknya pada satu malam lalu bertindak dengan melarikan diri dari Private Drive, Little Winging, Surrey. Malam itu juga dia terlihat seekor anjing hitam besar sebelum kedatangan Bas Knight—berbentuk seperti double decker, kemudian membawa Harry ke Diagon Alley, penempatan magic untuk pengamal magic.

Plot Prisoner of Azkaban berkembang dengan sangat baik dimana pembaca didedahkan dengan si bijak Hermione Granger yang akhirnya mempunyai haiwan peliharaan iaitu seekor kucing berbulu oren, bermuka kemek bernama Crokshanks dan kerap mengejar tikus garble kepunyaan Ron Weasley yang bernama Scarbers, tikus milik abangnya Percy dan sudah tinggal lama dalam keluarga Weasley. Dek kerana ini, mereka berdua kerap bertekak.

Khabar bertiup kencang selepas banduan dari penjara sihir, Azkaban bernama Sirius Black terlepas dan ingin memburu Harry Potter kerana didakwa banduan itu masih berdedam dengan Harry atas kekalahan tuannya, Lord Voldermort semasa budak lelaki itu masih kecil. Black turut didakwa sebagai orang kanan Lord Voldermort kerana mengamuk di malam kematian Lord sehingga sanggup membunuh beberapa orang awam, sehinggalah dimasukkan ke penjara Azkaban.

In addition, kembara Harry di Hogwarts semakin menerujakan apabila diajar oleh guru baru bagi subjek Defense Agains the Dark Art (Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam), bernama Remus Lupin. Ada satu momen yang paling aku suka di dalam buku Prisoner ini. Momen itu menceritakan bagaimana Hermione Granger, si bijak pandai terpaksa menempuhi halangan denai-denai kecil, di dalam kelas, untuk peperiksaan praktikal subjek ini.

Kesemua dilaluinya dengan berjaya, baik makhluk penyamar Gryindylow mahupun penyesat bernama Kappa. Namun, apabila gadis itu memasuki bonggol kayu untuk bertarung dengan Boggart (Boggart adalah sejenis haiwan perosak dimana biasa bersembunyi di tempat gelap. Menariknya, Boggart akan dapat mengetahui apakah ketakutan kita. Kalau kata kita takutkan langsuir, Boggart akan menjelma menjadi langsuir mengilai-ngilai dihadapan kita.LOL). Dalam ujian Boggart itu, Hermione keluar dari bonggol kayu dengan muka hampir menangis.

Ditanya mengapa perkara itu terjadi, dia menjawab dengan wajah yang sangat sedih dan takut, katanya Professor Mc Gonaggal memberitahu bahawa dia gagal dalam semua subjek yang diambil di Hogwarts!! ROFL! (Boggart Hermione bertukar menjadi Prof McGonaggal)

Sehinggalah Harry mempelajari bahawa Remus Lupin merupakan rakan baik ayahnya, James dan juga Sirius! Ini menyebabkan Harry berdendam dengan Sirius kerana menganggap kematian ibu bapanya adalah berpunca dari maklumat lelaki itu kepada Dark Lord!

Installment ke tiga ini banyak bermain dengan masa, lebih-lebih lagi ketika Hermonie mendapat Time Turner yang mampu mengembalikan masa beberapa jam yang tertinggal dan disinilah Harry mendapat tahu bahawa Sirius Black bukanlah pengkhianat yang sebenar.

1) James Potter dan Sirius Black merupakan kawan baik di Hogwarts. Mereka turut disertai oleh Remus Lupin, pelajar yang sentiasa sakit (kerana Remus boleh bertukar menjadi serigala jadian. Dan kerana demi persahabatan, James dan Sirius mempelajari teknik animagus—teknik seorang ahli sihir mampu bertukar menjadi haiwan). Trio ini ditambah dengan Peter Petegrew, si lembam yang takut-takut berani malah sanggup mengkhianati persahabatan mereka! Peter yang boleh bertukar menjadi tikus, adalah haiwan peliharaan keluarga Weasley selama beberapa tahun.

2) Dalam installment ini juga, Harry diajar bagaimana untuk menghasilkan Patronus, perlindungan kepada Demantor (makhluk berjubah yang mengawal Azkaban) dan Patronus Harry berbentuk seekor rusa jantan.

Bersambung ke Bahagian Empat: Juara Ahli Sihir dan Adaptasi Paling Buruk

PS: Jangan lupa slot KARAT esok:) Bolehlah aku berehat kejap:P

6 comments:

tengkorakemas said...

jadi peter si tikus tu ke pengkhianat sebenar?

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas--->yep! dialah dalang sebenar.

hanisah hassan said...

Hebat....u can explain this movie so detail. Akak dah beli original cd tau semuanya tinggal episod akhir jer.Habis jugak dekat rm 140.Hihihihi...gila harry potter punya pasallah ni.

Faizal Sulaiman said...

hanisah hassan --->macam akak la.minat punya pasal:D

ghost said...

aku macam nak try sebut ayat sihir dowang tuh guna batang kayu yang diraut mcm kayu Harry,mana tau menjadi ker aper..

ada satu ayat sihir dowang macam sama dengan ayat sihir dalam 'army of the darkness'.

Faizal Sulaiman said...

ghost writer---> ce try buat. aku buat tak pernah jadik.muehehehe

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED