Wednesday, July 13, 2011

Sectusempra: Harry Potter # 6: Kisah Si Putera dan Hikayat Horcrux


Macam tak percaya boleh tulis dari Bahagian 1 dimana Harry memulai tahun pertama di Hogwarts, Bahagian 2 yang penuh kejutan dari Dobby, Bahagian 3 dengan anasir Dementor, Bahagian 4 dengan kebangkitan Lord Voldermort dan ke 5 tentang kawalan Kementerian Sihir terhadap pemberontakan kecil Dumbledore’s Army.

Bahagian 6 bersambung tatkala seluruh dunia sihir dilimpahi kabus akibat Dementor dan para pengikut setia Lord Voldermort yang dipanggil Death Eaters menculik dan membunuh beberapa orang. Antara orang penting yang diculik Death Eater adalah Olivander, si pembuat tongkat sihir, dimana Lord Voldermort sendiri mahu mengetahui rahsia tentang mengapa tongkatnya dengan tongkat sihir Potter tak berfungsi (rujuk Bahagian 4)

Installment ke enam ini dimulakan dengan perjanjian keluarga Black diantara Narcissa Malfoy dengan Severus Snape tentang kesetiaan Snape kepada Dark Lord selain permintaan Narcissa yang inginkan Snape melindungi anaknya, Draco ketika melaksanakan misi berat iaitu membunuh Albus Dumbledore. Melalui tongkat sihir Bellatrix yang datang bersama-sama dengan adiknya, mereka bertiga melaksanakan The Unbreakable Vows. (Aku sangat suka lakonan Helena Bonham Carter ketika melafazkan taat setia Severus Snape: ‘He’ll do his best effort’)

Di Hogwarts, Harry dan Ron dikehendaki memasuki kelas Posyen (yang dulunya di ajar oleh Severus Snape) tetapi kali ini di ajar oleh bekas guru Horace Slughorn, seorang guru yang gemar mencari pelajar berbakat lalu dijadikan Teacher’s Pet, diundang dalam majlis makan-makan anjuran beliau. Harry yang merupakan pelajar paling bengap dalam posyen, tiba-tiba menjadi pujaan Sloghorn akibat kepandaian Harry dalam mata pelajaran itu. Slughorn menganggap kepandaian Harry dalam Posyen diwarisi oleh Ibunya, Lily Potter, walhal semuanya berpunca dari buku Posyen kepunyaan Half Blood Prince!

Dari buku itu, dia mempelajari pelbagai sumpahan sehinggalah satu sumpahan yang sangat asing, yang tak pernah dipelajarinya, dipraktikkan ke atas Draco Malfoy. Kejadian ini menyebabkan guru pasukan Slytherine (Malfoy berada dalam kumpulan itu) Severus Snape mengesyaki sesuatu yang tak kena. Dalam pada yang sama, Albus Dumbledore mengadakan kelas istimewa kepada Potter. Kelas dimana Dumbledore menunjukkan tentang masa lampau Dark Lord, dengan menggunakan alatan yang dinamakan Pensive. Pensive adalah alatan magic dimana ia mampu membaca ingatan lampau seseorang.

Dark Lord, dikenali sebagai Tom Riddle adalah anak yatim hasil hubungan ibunya Merope Gaunt, anak kepada Marvolo Gaunt (seorang keturunan sihir) dengan orang biasa yang bernama Tom. Tom ini sangatlah kacak orangnya sehinggakan Merope sanggup memberi ubat pengasih kepada Tom sehingga Tom jatuh cinta kepadanya. Sampai masa hendak bersalin, Merope memberitahu Tom perkara sebenar. Tom merasa tertipu lalu meninggalkan Merope yang akhirnya mati ketika melahirkan bayinya.

Tom Riddle mempunyai kepelikkan mengumpul objek-objek yang dicuri dan apabila dia mendapat tahu dia seorang ahli sihir yang mempunyai kelebihan luar biasa, dia menggunakan kelebihan yang ada selain menjadi pujaan di Hogwarts, sama seperti mendiang bapanya. Dia membunuh datuk sendiri untuk memiliki cincin pusaka keluarga Gaunt dan bercadang untuk membuat Horcrux keatasnya.

Oh..Horcrux? Horcrux adalah satu praktis memecahkan roh kepada bahagian-bahagian tertentu dan ianya adalah satu sihir paling keji selain membunuh. Horcrux roh akan dipecahkan seandainya satu pembunuhan telah berlaku. Tom Riddle berbuat demikian kerana ingin hidup kekal abadi, walaupun tubuhnya sudah tiada lagi. Lalu, dengan menanyakan hal itu kepada cikgu kegemarannya Horace Slughorn, dia berjaya memecahkan rohnya kepada tujuh bahagian.

Masih ingat dengan Diari Riddle? Diari yang ditusuk dengan taring Basiliks? Ya. Diari itu adalah sebahagian daripada Horcrux Tom Riddle. Horcrux lain yang didedahkan dalam buku ke enam ini adalah Cincin Marvolo Gaunt, Loket Salazar Slytherine (yang palsunya diletakkan jauh ke dalam Gua) selain cawan Helga Hupplepuff yang disimpan oleh pengumpul barangan antik bernama Hepzibah Smith, seorang wanita separa usia yang sentiasa kesunyian.

Hogwarts yang semakin terancam, diburukkan dengan Draco yang berjaya menyeludup beberapa Death Eater ke dalam istana kota itu sebelum Draco sendiri teragak-agak membunuh Dumbledore. Walaubagaimanapun, peristiwa di Menara Astronomi itu menjadi titik hitam tatkala Severus Snape sendiri membunuh Dumbledore dengan Killing Curse sebelum mendedahkan beliaulah pemilik asal buku Half Blood Prince!

PS1: Versi filem diarahkan oleh David Yates dan pengamatan pertama menonton di hari pertama di Jusco Bukit Raja sangatlah menghampakan. Banyak babak menarik dipotong begitu saja

PS2: Penampilan pertama Narcissa Malfoy (Helen Mc Crory) hanya berdurasi 10 minit

PS3: Babak terakhir filem ini sangatlah menghampakan berbanding gambarannya di dalam buku

PS4: Sangat suka watak Levender Brown versi filem.Sifat gewdix nya terserlah

Bersambung ke Bahagian Terakhir: Peperangan Hogwarts

6 comments:

Pencacai Alim said...

ko bleh dh buat skrip filem..

Faizal Sulaiman said...

Pencacai Alim --->hehehe..susah la kot skrip neh:)

mr.syazwan said...

perh tu dia penangan HP

haha

mlm ni sure terus tgk erk

hehe

Faizal Sulaiman said...

mr.syazwan--->itu sudah pasti wan!!!

tengkorakemas said...

Bro, mcm yg aku ckp sblm ni aku tengok 1 dan 2 je..tiba2 aku langkau terus ke ini tgk kt alamanda haha

kwn aku sume tdo tapi aku stay sampai habis, agak terkilan dgn endingnya..rupanya ada sambungan daa hehe

Hans Hanis said...

hohohoho
kalau bila dah baca buku dia dan tgok filem memang ada banyak benda kita tak puas hati sebab banyak benda tak ada
namun biasa lah tu
kalau sumbat semua memang filem tu jadi 10 jam
apa2pun filem terakhir harry potter nih bagi aku best
lagi pun maybe sebab panjang kan - 2 jam 15 minit
:-)

http://hanspunyablog.blogspot.com/2011/07/review-filem-harry-potter-and-deathly.html

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED