Monday, July 11, 2011

Protego: Harry Potter # 5: Kemunculan Bellatrix dan Ramalan yang Hilang

The paiseh hantu one.Trouble maker:)


Bertemu lagi kita pada satu edisi istimewa Harry Potter. Terima kasih kerana membaca empat bahagian sebelum ini.

Misi Harry Potter dan kawan-kawan diteruskan dengan tahun ke limanya di Hogwarts, sekolah sihir untuk ahli sihir dan bukan sihir yang berbakat. Installment ke lima ini turut memaparkan perkaitan budak lelaki ini dengan musuh utamanya yang hidup semula, Lord Voldermort. Harry boleh membaca fikiran Voldermort lalu memperjelas mengapa pengetua Hogwarts, Albus Dumbledore enggan mengambil tahu (tetapi dalam masa yang sama menyuruh guru Severus Snape mengajar Harry kemahiran Oklumensi, satu kemahiran magic supaya Voldermort tidak boleh mempengaruhi pemikiran)

Buat kali pertamanya, untuk installment kali ini, pengetua Hogwarts diketuai oleh pengetua wanita bernama Dolores Jane Umbridge, berbadan dempak, berkaki pendek bersuara nyaring dengan baju sejuk warna pink yang sangat hodoh. Umbridge menggntikan Dumbledore kerana merasakan kurikulum Hogwarts sangat bercanggah dengan kehendak Kementerian Sihir

Dolores lebih bersifat kuku besi, cuba menerapkan kemahiran teori dalam subjek Defense Against the Dark Art selain cuba mematternkan ketidakwujudan Dark Lord yang semakin berleluasa di dunia magic. Ini membangkitkan rasa berontak pada diri Harry, Ron dan Hermione lalu menubuhkan Dumbledore’s Army, dengan Harry melatih beberapa rakannya secara rahsia di dalam Requirement Room.

Walaubagaimanapun, kelas sulit itu dapat dihidu oleh Umbridge (akibat menyoal siasat beberapa pelajar, termasuk Dumbledore’s Army dengan menggunakan Verita Serum, posyen bercakap benar) sebelum kebijaksanaan Hermione memerangkap Umbridge ke hutan kemudiannya diculik Centuar (makhluk berkepala manusia, berbadan kuda)

Harry mendapat bayangan bahawa ayah angkatnya Sirius Black ditawan oleh Voldermort dan tanpa berfikir panjang beliau dan rakannya menuju ke Kementerian Sihir-Jabatan Misteri (tempat Sirius di tawan) dengan menggunakan Thesteral (Makhluk berbadan kuda, bersayap dan hanya boleh dilihat oleh mereka yang pernah melihat kematian; Harry pernah melihat kematian di depan matanya—iaitu kematian Cedric Diggory)

Menerusi filem ke lima yang pertama kalinya di arahkan oleh David Yates, nuansa baru diberikan oleh pengarah ini dengan menampilkan Rumah Keluarga Black yang dijadikan Markas Order of the Pheonix selain susur galur keluarga Black. Sirius Black bersepupu dengan tiga saudara perempuan iaitu Andromeda, Bellatrix dan Narcissa. Andromeda berkahwin dengan orang biasa (muggle) bernama Ted Tonks lalu mendapat Nymphdora Tonks. Bellatrix yang lebih ekstrim dan pengikut Dark Lord yang setia berkahwin dengan Rodulphus Lestrange sebelum dipenjarakan di Azkaban kerana menyeksa keluarga Longbottom (mak ayah kepada Neville, sehingga keduanya terpaksa di rawat di Hospital St Mungo)

Narcissa berkahwin dengan Lucius Malfoy dan mempunyai anak Draco, juga merupakan musuh ketat Harry dan kawan-kawan. Tindakan Narcissa di akhir perjuangan Potter dan rakan-rakan menyebabkan aku suka dengan karakter ini!

Harry dan rakannya yang sudah tiba di Bilik Tilikan, Jabatan Misteri sekali lagi bingung dengan ketiadaan Sirius Black disitu. Lebih memeranjatkan beberapa pengikut setia Voldermort termasuk Bellatrix dan Lucius tertawa pabila umpan mereka mengena. Mereka ke situ semata-mata mahukan tilikan (prophercy) tentang takdir Harry yang dikatakan mampu membunuh Dark Lord.

Pertempuran kecil terjadi antara pengikut Voldermort dengan Dumbledore’s Army sehingga menyebabkan tilikan itu secara tak sengaja terpecah dan kerakusan Bellatrix Lestrange membunuh sepupunya sendiri. Kejadian di Kementerian itu akhirnya dapat menyedarkan Menteri Sihir, Cornellius Fudge bahawa Dark Lord memang sudah kembali berkuasa!

PS1: Buku ke 5 Rowling ini mendapat beberapa kritikan akibat plot yang bertindih-tindih selain terlalu banyak untuk dihuraikan. Paling penulis ingati adalah bab ‘A Voice Behind a Veil’ dan kemana hilanganya jasad Sirius Black setelah lesap di tirai itu

PS2: Di dalam buku, Harry begitu marah akibat kawan-kawannya langsung tidak mengirim berita kepadanya tetapi babak itu tak dipanjangkan di dalam filem

PS3: Ron dan Hermione dilantik menjadi pengawas dan mereka sepatutnya duduk di gerabak lain dalam keretapi Hogwarts, tetapi tidak di dalam filem

PS4: Pelakon Helen Mc Crory dipilih untuk watak psiko Bellatrix Lestrange tetapi terpaksa menarik diri ekoran hamil lalu digantikan dengan Academy Award Nominee: Helena Bonham Carter. Mc Crory ditawarkan watak Narcissa Malfoy untuk filem ke 6 dan ke 7 menggantikan pelakon asal yang ditawarkan Naomi Watts.

PS5: Watak elf rumah bernama Kreacher ditonjolkan di dalam filem ke lima ini selain pemaparan Kementerian Sihir

10 comments:

ghost said...

manthab juga penceritaan semula ko nih..aku membacanya sambil membayangkan kembali jalan citer filem harpot tuh..

Unknown said...

gile laaa..org yg x minat cm patik ni pon terhegeh2 nk paham crite ni..tp abis gak bc nye...

tengkorakemas said...

hehe siap ada kementerian tu, bro dah boleh apply ni jadi pensyarah :)

Faizal Sulaiman said...

ghost writer --->HEHEHE..thanks bro! aku nak ngabiskan sampai ke 7 ni:)

Faizal Sulaiman said...

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)--->habeskan pojie.hahahaha..best k!

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas --->perghh kalu aku ajar..confirm sesat.hehe

Seri said...

tadi ada nampak buku harry potter kat library. ragu2 nak pinjam, tebal sangat. baca sinopsis/ ulasan faizal rasanya dah cukup. hehe

NUke_Rude said...

hm, walaupun aku ni xde bigfan HP,
tapi, aku still mahu tengok ini filem.

:) huhu. supaya tidak terasa ketinggalan.

Faizal Sulaiman said...

Seri --->tapi bila baca full version lagi syok, seri:)ehehehe

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude--->tonton yg ke tujuh.last installment tuh!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED