Monday, November 21, 2011

Review: Festival Filem Malaysia 24 yang Membosankan


Berikut adalah senarai pemenang bagi Festival Filem Malaysia ke 24 yang baru berlangsung malam tadi di PICC,Putrajaya

Best Film
Won: Hikayat Merong Mahawangsa
Predicted: Hikayat Merong Mahawangsa/Hantu Kak Limah Balik Rumah

Best Director
Won: Syamsul Yusof
Predicted: Syamsul Yusof/Yusry/Mamat Khalid

Best Actor
Won: Shaeizy Sam
Predicted: Awie/Remy Ishak

Best Actress
Won: Eja
Predicted: Eja/Tiz Zaqyah

Best Actor in a Supporting Role
Won: Sofi Jikan
Predicted: Syed Mohd Asri

Best Actress in a Supporting Role
Won: Faezah Elai
Predicted: Faezah Elai

Best ORIGINAL Story
Won: Libas (WTF?)
Predicted: Hikayat Merong Mahawangsa

Best Screenplay
Won: KL Gangster
Predicted: Khurafat


Ok! Done

Hanya a few saja aku nak komen. Yeah kinda rumah siap pahat berbunyi style lah kan.

Pertama aku nak lihat criteria yang digunakan untuk menilai filem terbaik. Kebanyakan festival filem di dunia akan menggunakan beberapa factor(s) untuk sesebuah filem diangkat sebagai yang terbaik:
A) Pemenang Pengarah Terbaik
B) Pemenang Lakon Layar Terbaik
C) Pemenang Cerita Asal/Adaptasi Terbaik
D) Pemenang Aktor Terbaik
E) Pemenang Aktress Terbaik
F) Pemenang Aktor Terbaik dalam Watak Pembantu
G) Pemenang Aktres Terbaik dalam Watak Pembantu


Anugerah teknikal jarang digunakan sebagai penanda aras untuk sesebuah filem dijulang sebagai yang terbaik.

Lihat pada senarai pemenang.

Walaupun aku sendiri menyukai malah memilih HMM sebagai filem terbaik, tetapi jika dilihat dari sudut pemenang, KL Gangster lebih sesuai untuk membawa pulang gelaran Filem Terbaik.

Melihat Libas yang turut memenangi Cerita Asal terbaik membuatkan aku gelak sendiri. Ok memanglah, filem tu pasal dunia sepak takraw. Usaha filem tu bagus. Tapi nak mengaitkan filem tu dengan CERITA ASAL, give me a break! Banyak ulasan mengatakan filem tu seperti saduran Shaolin Soccer, jadi mana datangnya ORIGINAL?

Sama juga baru-baru ini filem Aku Tak Bodoh memenangi Cerita Asal Terbaik. Di ASK. Come on! Filem itupun mengambil konsep yang sama dengan sebuah award winning film dari Singapura, I am Not Stupid.

Kelakar!

Kat Malaysia ni, bila bercakap tentang Anugerah, perlu ke nyanyi-nyanyi bagai? Kalau anugerah muzik tak apa juga! Ini majlis filem.Pernah tonton Oscar? I bet you would,wahai orang filem. Lihat bagaimana mereka menghargai karyawan seni. Masih ingat ketika filem Curse of the Golden Flower memenangi katergori Best Costume. Siap ada model diatas pentas menggayakan pakaian itu dan VO menerangkan simboliknya pakaian itu dipakai oleh watak-watak.

Tayangkanlah slides-slides/VC beberapa previous winner, short clip filem-filem yang bertanding ikut genre. Buat short clip beberapa nominees tentang slogan FFM setiap tahun. Tunjukkan statistic actor, actress, director yang banyak kali dicalon tetapi tak pernah menang ke.

Despite of nyanyi-nyanyi, yang diatas pun menarik. Asyik nyanyi bagai. Lagu kalau sedap tak apa. Ini dua persembahan pembukaan sudah dihidang dengan lagu bingit!

FFM seperti tahun sudah, tiada masa untuk berucap. Ini adalah yang paling ralat kita lihat. Memanglah masa jadi kekangan, tapi jika setiap sorang diberi masa 30-60 saat untuk berucap rasanya tak jadi masalah! Hargai orang-orang anda!

Tepuk tangan pun macam orang tak makan! Sampai ditegur si Liyana Jasmay. Come on audience! Walaupun seat banyak romping, itu tak jadi alasan untuk korang malas bertepuk tangan! Again! Hargai orang yang menang tu.

Dahlah, Kalau diikutkan pun next year masih sama. Orang yang tonton di rumah pun sudah bosan, apatah lagi yang berada dalam dewan tu!

BTW next year tolonglah tunjuk sikit muka juri-juri. Siapa yang mengadili . Kuranglah sikit ragu-ragu tu.

ps1: Masih ralat dengan kekalahan Syed Asri. Kau berceritalah watak Usop Wilca ke merata-rata. Semua kenal! Semua boleh tiru tangan melenggang dia. Semua tahu ayat ‘kita bako’ dia tu. Dia dah cipta cult dalam penonton. Itu pun boleh tewas?

ps2:Seat banyak gila kosong. Haih boikot ke?

2 comments:

Anonymous said...

hahaha
raja azmi bawak geng dia..
suwoh boikoit!
hahaha

Asrul "iLham" Sany said...

tak berminat untuk tgk ...

:D

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED