Monday, June 13, 2011

Cakera Padat Video : Tanpa Nama

Tajuk tak boleh belah. Macam cerpen. Ops..masih belum baca cerpen semalam. Klik sini ya.

Dulu fenomena negara kita pernah dilanda demam drama VCD. Hampir semualah produser filem mengambil keputusan membikin drama atau telemovie Cakera Padat Video ni. Dari cerita jiwang, bunuh-bunuh, tembak-tembak sampailah cerita hantu.

Aku melihat situasi ini sebagai sangat sihat dan berdaya saing walaupun kebanyakan cerita dan pelakonnya sangatlah tipikal. (Selalu artis rakaman yang banyak berlakon)

Satu-satunya VCD drama yang aku tonton lebih dari sekali adalah dwilogi thriller pembalasan dendam ‘Blok 404’ dan ‘Kem 505’. Jalan cerita dan kesan efek sangat menjadi malahan kedua-dua VCD ini jugalah menjadi perintis bagi kebanyakan VCD yang keluar melambak selepas itu.

Biasalah, kalau dah namanya manusia, mesti akan following apa yang tengah on trend. Kalau musim cerita islamik, berlumba-lumba bikin yang sama juga. Kalau cerita hantu, segala tok nenek hantu nak di enterframe kan. Kalau reality TV menyannyi, semua stesen televisyen nak tayang benda yang lebih kurang sama.

Namun, jangan bimbang dengan lambakan ini.

Kalau dah satu-satu produk tu best..tak boleh nak kata apa ! Banyak mana pun persaingan, takkan gentar.

Rasa teruja bila melalui jambatan yang baru siap dibina antara laluan KongKong, Teluk Sengat Johor Bahru. Ini serious talk. Perjalanan dari Bandar Penawar ke Pasir Gudang hanya memakan kurang lebih tiga puluh minit! Jimat gila-gila masa. Nak ke KL lalu laluan ni pun bley!

12 comments:

'AQILAH said...

betul2, sekarang mcm tgh trend cerita komedi romantik :D
blok 404 tu seram !

FaizalSulaiman said...

'AQILAH--->hehehe seram pun sama kan.satu lagi komedi seram:D

nurayunni said...

ikut peredaran kan..:)

FaizalSulaiman said...

nurayunni---> yup..orang kata ikut trend:)

tengkorakemas said...

hehe lebih tepat jika kita panggil vcd telemovie :)

Adlan said...

haha..produk banyak. pilihan di tangan kita sbg rakyat yang menonton. hape kesah yer dak.

boleh pulak tonton citer blok 404 tuh byk kali. hehe. saya tak bape minat sangat citer seram. mau nnyer terbayang jer. hehe

mr.syazwan said...

AKU KAYA, GOSOK telemovie yg byk kali wan tgk..

hehe

ghost writer said...

sampaikan ada citer yang kuar pasal gerak khas hanya untuk banteras vcd haram...betapa kuatnya penangan vcd haram kan..

aku rasa aku cuma dapat tengok ken 505..itu pun aku dah lupa macam mana jalan citernya.

FaizalSulaiman said...

tengkorakemas--->yup.trend tu masa dulu-dulu.hehehehe

FaizalSulaiman said...

Adlan --->dulu rancak tengok, lan.suka elemen suspens. skunk ni macam dah pencen jek.hahahahaha

FaizalSulaiman said...

mr.syazwan--->yg spider tu kan?tengok sekali jek.hehehe

FaizalSulaiman said...

ghost writer --->biasalah isu gerak khas..mcm ne.hahaha

yup..citer tu je yg bestnye weh..dari thriller yg lain:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR