Saturday, November 14, 2009

7 HARI: EPISODE 3 -BAHAGIAN 2-



LIMA HARI SEBELUM MAJLIS PERKAHWINAN

Hujan pada petang itu semakin lebat dan tidak menunjukan tanda langsung hendak berhenti. Kelihatan beberapa baris kereta mewah, berdesum membelah jalan di hadapan banglo putih kepunyaan Tuan Rashid dan Puan Elena. Kedudukannya sangat strategik. Menghadap beberapa bukit bukau yang cantik sekaligus menyegarkan mata memandang. Di dalam rumah, kelihatan seorang wanita agak berusia, tetapi anggun pakaiannya, belahan rambutnya yang nampak lurus seperti tidak bergerak dan pada raut wajahnya yang nampak sangat terkawal cantiknya. Ketika dia sedang duduk bersilang kaki penuh etika, jari jemarinya pantas menulis menu makanan yang hendak dihidangkan pada para tetamu, di satu majlis besar lima hari nanti. Dia tidak pernah peduli dengan apa yang hendak orang kata kelak. Menjadi suri kepada Pengurus Besar Teletune, membuat dia berhak mendapat apa sahaja yang dia ingini, asalkan anak yang dia kasihi merasa gembira.

Kelihatan seorang gadis sedang menuruni anak tangga dengan girang, membawa sebuah majalah perkahwinan yang sudah dihafalnya sejak seminggu lalu. Lalu dengan gaya seperti seorang budak perempuan yang melonjak kesukaan kerana mendapat hadiah patung Barbie, dia mendekati ibunya sambil duduk dihadapan perempuan itu, tanpa dipinta.
-“Mama..cuba teka!”, jelas Amy tersenyum-senyum sambil memandang raut wajah ibunya dengan sangat mesra. Puan Elena mengangkat wajahnya yang sangat tegang sambil cuba tersenyum mengambil hati. –“Apa dia, sayang. Amy nak beritahu mama tempat sembunyi si Adriana ke?”, bisik ibunya separuh serius separuh menyindir. Mengenangkan kehilangan pembantu rumahnya beberapa hari yang lalu, hatinnya membuak geram. Dia kembali ke penulisannya dan memangkah pada kotak kecil sajian pencuci mulut puding strawberry sebagai hidangan buat tetamunya nanti.

-“Mama ni!. Amy serius tau!”, desak anak perempuannya manja. Elena memandang anak perempuannya dengan penuh kasih sayang sambil melorot memandang majalah perkahwinan dan kemudian mengangguk bijaksana.
-“Amy dah tempah berapa pasang?”, soal Elena kembali memberi perhatian. Dan pada waktu ini, perempuan itu dapat melihat ada kemilau sinar di balik wajah bujur anak perempuannya. Namun belum sempat Amy membuka mulut dan bercerita ghairah, loceng rumah banglo besar itu berbunyi.

Baik Elena dan Amy, masing-masing memandang dengan penuh tandatanya kerana kebiasannya, baik tunang Amy- Syah atau suami Elena-Rashid tidak akan pernah membunyikan loceng. Setelah beberapa saat berlalu dan mungkin merasa agak terganggu dengan bunyi loceng yang membingitkan, mereka bergegas ke muka pintu, membuka dengan perlahan dan sangat terkejut dengan kehadiran tetamu mereka.

Kelihatan seorang gadis berambut pendek, dengan kuku bewarna hitam sambil tersenyum selamba melihat dua insan dihadapnnya seperti tidak percaya dengan kehadirannya.

-“Kak Amy, Mama..Eza dah balik!”
*

Mereka mengambil masa selama beberapa minit untuk saling bertegur sapa. Baik Elena mahupun Amy, masing-masing kelihatan bungkam kesenyapan dan apabila Elena berlalu untuk menyajikan secawan teh dan goreng pisang panas yang baru saja digorengnya sejam yang lalu, Amy mengambil kesempatan itu untuk menegur adik perempuannya.
-“Empat tahun kau tak balik, dan kemudian muncul tiba-tiba depan pintu macam bungkusan Fed-Ex!. Kau ingat rumah kita ni hotel ke apa?”, jerkah Amy tetapi cuba mengawal suaranya dari didengari ibunya. Eza buat muka selamba. Dia duduk menyilang kaki sambil memandang kakaknya dengan renungan “mama tak kisah apa yang aku buat, kau menyibuk kenapa?”, sambil mendengus benci.
-“Sekurang-kurangnya saya balik. Balik menunjukkan diri. Sekurang-kurangnya saya ingat keluarga!”, desisnya juga seperlahan kakaknya itu. Amy membuat mimik muka hendak muntah sambil tertawa mengejek.

-“Ceh!. Ingat keluarga konon!. Mana pergi istilah keluarga masa kau mengambil keputusan nak lari dulu?. Kalau kau fikir keluarga, kau takkan buat benda bodoh ni, faham!”, kata Amy masih menekan suaranya yang kedengaran tak ubah seperti sedang meneran batuk. Eza memandang kakaknya, terlupa untuk menjeling memberi amaran sambil menarik lengan perempuan itu dengan ganas. –“Kakak dengar sini ya!. Saya balik bersebab. Kali ini saya tak mahu sesiapa jadi mangsa selepas apa yang berlaku pada saya dulu!”, bisiknya tepat ke telinga kakaknya membuat wajah Amy menderam tidak tahu sama ada mahu menengking atau meragui kebenaran kata-kata adiknya itu.

-“Ahem!. Teh dah sampai!”, ujar satu suara lembut di belakang Amy, mendedahkan Puan Elena yang sedang membawa talam berisi air teh dan sepinggan pisang goreng. Eza kemudiannya melepaskan tangan kakaknya perlahan dan kembali berpura-pura tersenyum mesra memandang wajah ibunya. –“Mana Adriana?. Dia lari juga ke?”, tanya Eza tidak beradab dan penuh bersahaja mengambil sepotong pisang goreng panas dan menguyahnya gelojoh. –“Sedap goreng pisang mama. Sama macam dulu”, komennya lantas mengambil secawan teh dan menghirupnya perlahan. Amy langsung tidak memandang perilaku adiknya yang tidak beretika tatkala ibunya sedikit tersentap dengan soalan anak perempuannya, Eza.

-“Amy, kamu bawak Eza naik ke bilik. Dan malam ni, mama akan hidangkan Fetuccini Primavera!. Kamu suka kan, Eza!”, bisik ibunya sangat gembira yang anaknya itu tidak lagi menceceh mengenai kehilangan Adriana. Amy menurut saja perintah ibunya, mengeheret adiknya yang kini mahu membuka mulut bertanya –“Fetucini apa kejadah tu kak?” soal Eza membuta tuli, membuntuti kakaknya yang membawanya ke kaki tangga banglo dua tingkat rumah mereka. Amy nampak terganggu dan terus menjawab tidak berperasaan.
–“Tu makanan la dik!. Sejenis pasta! Dan jangan banyak tanya!” deramnya garang ketika melihat mulut Eza terbuka semula untuk bertanya, yang ketika itu telefon ibunya berdetar senyap.

Elena mengangkatnya pantas dan cuba mengawal suaranya dengan perlahan.

-“Kau perlu pastikan dia tak balik ke sini!. Aku tak mahu orang macam dia lagi dalam rumah ini, faham” , katanya dengan sangat dingin sambil mematikan telefon bimbitnya perlahan, tanpa menyedari seorang dari anak perempuannya mendengari nada peliknya itu lantas membuat satu teori mustahil tentang kehilangan Adriana Albanes...


Dalam fikirannya hanya ada satu. Merancang satu ugutan,

Ugutan untuk mendapatkan sesuatu,

Sesuatu yang merupakan niat sebenar mengapa dia kembali semula ke banglo mewah ini...

BERSAMBUNG...

8 comments:

'AQILAH said...

part akhir? nak bace..

FaizalSulaiman said...

'AQILAH--)heheh..tunggu!!
tinggal 4 episode je lagi okeh!

Iszaham said...

Movie Reviewer, haha. Thanks for the name. 9, of course... I'm know, but didn't review the movie. Sorry 'bout that. 9, can't wait for dvd released here in Malaysia. I love all Tim Burton film I love, producer or direct. He should a mastermind in the dark place. :D :D

The Box, Yea, I hear bout that film. Forget to review. hehe :)

Saw 7 Movie in October 2010 and it will be Saw VII Movie in 3D.

FaizalSulaiman said...

Iszaham --)i'm so sorry coz didnt put it into ur chatbox. the internet condition kinda suck here so i rather post in as comment. thaks a lot for ur recommendation in Dr Parnassus feat the last performance by late Heath Ledger. Cannot wait!!!

Iszaham said...

Na, it's okay. I don't mind at all. :D :D Doctor Parnassus clips show that it going to be fantasy movie. It might be the best from Terry Gilliam since 12 Monkeys (to me). Fingercross.

Rachel Weisz, for catwoman. I hope it just rumour.

Well, last I hear, Michael Caine say "Dark Knight" Sequel might not happen. Caine doesn't like secrets, unfortunately to filmmakers, but not to us. But, I think Christopher Nolan did say anything to Caine, like Nolan new film Inception, he did spill any detail on the film. Surely it going to be secret.

Warner Bros will make Dark Knight sequel sometime, since "The Dark Knight" broke $1 billion in worldwide ticket sales. :)

Btw, you don't mind I post hear right. Shoutbox to short.

FaizalSulaiman said...

Iszaham--)Kudos for Caine for his policy not-to-hold-secrets.hahaha.
Frankly,i really wanted to see Batman 3 in the sequal because so many dark characters does not explore yet!hehe.

i really dont mind at all. ya we both agree that shoutbox is sort.hehehe.
here some quick question. 2012, Twilight n Avatar, which one do u prefer 2 watch?hehe

Iszaham said...

Kudos to him [caine]. ^_^ I like to see Black Mask or Riddler [hopefully Johnny Depp got the gig, He is madness brilliant].

2012, Twilight n Avatar. That a trick question. Avatar to me. of course I'm excited for 2012 and "Twilight", but not really excited like others. I like James Cameron vision, he is a great master mind in create something news. How 'bout you?

A Single Man [more excited] and The Lovely Bones, my fav to watch this year or next year.. depend on releasing in Malaysia.

the writers said...

best!
enjoy sgt baca ni :D
visit our blog?http://pioneerwriters.blogspot.com
thanks.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR