Thursday, June 16, 2011

My Super Cool Dad

Ayah kata sejauh mana kita berdiri, ingatlah langit yang dijunjung!


Asyik update gambar, nampak sangat pesen malas nak update blog.

Tak lama lagi kita akan menyambut satu lagi hari penting, Hari Bapa 2011, yang dijangka akan berlangsung pada 19 June 2011. Di Malaysia, kita menyambut peringatan ini pada tiap-tiap minggu ke tiga setiap June.

Orang kata, kenapa kena buat yang special sedangkan setiap hari pun kita boleh sambut Hari Bapa?

Jawapan aku senang je. Aku nak jadikan June 19 tu sebagai hari yang diingati terutama ayah aku. Plan mesti kena surprise!

Bercerita tentang ayah, I have so many passion to talk about it walaupun masa hayatnya arwah emak, aku tak berapa ngam dengan ayah. Most probably neighbor and orang-orang tua cakap, kalau muka serupa ni-berlaga angin. I don’t really care about that matter after all.

Ayah sangat cool masa muda-mudanya. Striker di padang bola. Aktif dengan takraw. Aktif dengan badminton.Pialanya di rumah masih disimpan dan ada sesetengah nya sudah berkarat (sebab color saja macam emas, tapi sembur saja). Dengar lagu Iklim dan rock kapak bila memantau aku dengan along ketika membuat kerja rumah. Kadang-kadang seleranya berubah kepada lagu enam puluhan. Paling aku ingati adalah ceritanya menumpang rumah jiran ketika zaman remaja sesudah menyaksikan wayang gambar ‘Sundel Bolong’.

Ayah sangat particular kalau membuat kerja. Kerjanya perlahan, tapi teliti. Dia akan tahu akan wujud masalah kalau satu-satu perkara tu tak dirancang betul. I guess it’s the matter about being old or mature, you have to master all sorts of overcomes yang datang. Dah banyak pengalaman. Dia akan bising kalau aku dan along bermain-main mengutip biji sawit atau ada biji sawit yang tak habis dikutip ketika menolongnya di ladang. Ayah kata itu punca rezeki. Kena hargai.

Tegas ayah semasa aku kecil dulu memang ada sebabnya. Dia nak yang terbaik dalam hidup kita and well memang benar pun apa yang terjadi sekarang. (walaupun aku agak memberontak juga dulu-dulu. har har har.Okey I degil!hahaha) I should say million thanks for that, ayah!

If happens soon, macam mana anak aku jawab if the same question is to be ask?

Wondering….

16 comments:

'AQILAH said...

seronok dengar bila ayah betul2 amek berat :)

Unknown said...

tegas2 ayah itu ade batas kan terhadap anak2...

*selamat hari bapa*

ghost said...

menjadi seorang ayah mestilah kena tegas.malah kita sepatutnya mendisiplinkan diri kita seawalnya dalam soal ketegasan dan bukannya melepaskan kemarahan yang tidak bertempat.seorang ayah,meski kurang perhatiannya pada seorang anak tetap ada rasa bangganya melihat anaknya mampu berdikari.

tengkorakemas said...

bro, ayah striker tu..hebat2, tapi bro mcm tak minat bola kan?

Faizal Sulaiman said...

'AQILAH---> yupe! sometimes dia tengok air muka kita berubah, dia dah tahu dah kita ada masalah

Faizal Sulaiman said...

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)---> tegas takpa.jangan garang macam singa last2 anak buat something terrible. Takut tu..sian kat ayah.malu je nanti

Faizal Sulaiman said...

ghost writer--->completely true! tegas biarlah bertempat sebab tegaslah yg leh disiplinkan anak tu

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas --->hahahaha that's the one yg aku kontra antara aku ngan ayah aku.aku kalau main bola sepak di padang selalu akan jadi back di depan gawang.scene bola sepak eropah jarang follow tp worldcup, count me in! aku sokong german!hahahahahahaha

ps:aku suka sukan mcm bola tampar, badninton, hoki, bola baling, bowling.hat ni aku expert

Hans Hanis said...

yups
ayah memang baik
:-)

Review Filem Green Lantern Disini

Faizal Sulaiman said...

Hans --->dan kita pun nak jadi mcm diorang kan:)

NUke_Rude said...

i personally think the best song to describe an 'ayah' is "Sentuhanmu" by Inteam.

tengkorakemas said...

@FaizalSulaiman

hehe memang dah agak, bro, kalau badminton tu kita boleh lawan :D

Adlan said...

hehe..piala tuh emas sepuhan jer;p

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude --->aku setuju!

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas --->boleh!no hal.tapi aku kena warm up praktis praktis dulu:)

Faizal Sulaiman said...

Adlan --->betol!tau takpe!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED