Monday, June 27, 2011

Preteficus Totallus: Harry Potter # 1: Si Yatim Berparut, Magis dan Batu Hikmat


Menuju ke July 15 ini menerusi bahagian ke dua Harry Potter and the Deathly Hallows, aku wujudkan satu segmen khas mengimbau kembali alkisah ajaib nukilan penulis JK Rowling dari penerbitan buku dan novel yang pertama hinggalah yang terakhir.

Magis ini bermula dengan begitu cantik pabila pengetua Sekolah Magic Hogwarts sendiri menghantar Harry Potter ke pintu depan rumah makciknya Petunia Dusrley memandangkan Petunia adalah merupakan kakak kepada ibunya, Lily Potter yang mati akibat Killing Curse, Lord Voldermort yang turut mengorbankan ayahnya, James Potter. Sumpahan itu turut meninggalkan Harry parut berbentuk panahan petir di dahinya.

Itu baru permulaan dan Harry membesar secara tak adil dengan sepupunya, Dudley Dursley sehinggalah dia mendapat tawaran belajar di Hogwarts Witchcraft and Wizardry, sekolah sama ibu dan bapanya menerima pendidikan. Disini dia bertemu dua rakan baiknya, si pintar dan cik serba tahu, Hermoine Jean Granger dan Ronald Bilius Weasley.

Horwarts, bagi aku masih mengekalkan ciri-ciri pendidikan tipikal British (yang sama dengan pendidikan di negara kita) dimana setiap rumah pasukan diberikan lencana dan warna tersendiri. Rumah pasukan tersebut dibahagi empat iaitu:
A) Griffindor (Pengasasnya: Godric Griffindor, warna Merah simbolik kepada semangat keberanian
B) Ravenclaw (Pengasasnya: Rowena Ravenclaw, warna Biru simbolik kepada kebijaksanaan)
C) Hupplepuff (Pengasasnya: Helga Hupplepuff, warna Kuning, simbolik kepada keadilan)
D) Slytherine (Pengasasnya: Salazar Slytherine, warna hijau zamrud. Memantingkan darah tulen (pure blood) ahli sihir, bukannya darah orang biasa (Muggle) ataupun campur (half blood)

Menarik juga di Hogwarts bila semua pelajarnya diasingkan dengan menggunakan ‘Sorting Hat’ atau Topi Pengisih untuk ditentukan rumah pasukan masing-masing. Harry, Ron dan Hermione diletakkan ke dalam pasukan Griffindor sekaligus menakdirkan mereka pada dunia ajaib penuh adventure hinggalah kepada perangkap guru-guru di Hogwarts dan pertumuan Harry dengan Lord Voldermort yang menumpang di tubuh seorang guru (ketika itu Lord Voldermort dalam keadaan nyawa-nyawa ikan)

Buku pertama (juga filem) diakhiri dengan Harry berjaya menyelamatkan Sorcerer’s Stone (dimana kuasanya boleh mengembalikan hidup orang yang dah mati selain rahsia hidup kekal abadi. Sorcerer’s Stone juga merupakan satu objek Deathly Hallows) dan batu ajaib itu dipulangkan kepada pemilik asalnya, Nicholas Fleming.

Di dalam filem, diarahkan oleh Chris Colombus, penonton dapat diajak menyelami dunia magis Potter dengan dirinya yang boleh bercakap dengan Ular Boa di Zoo, ratusan Owls menghantar surat tawaran sekolah Hogwarts, perlawanan Quiddict dimana Potter menjadi Seeker (penangkap bola emas bersayap) dan pengembaraannya di alam magis yang dia sendiri tak tahu.

Bersambung ke Bahagian 2: Alohamora: Harry Potter # 2: Dobby Yang Cute, Darah Tulen dan Misteri Bilik Rahsia, Minggu depan!

7 comments:

tengkorakemas said...

aku suka usaha ni bro, bolehla refresh balik kronologi harry ni, aku pernah tengok 1, 2, dgn half blood prince je

jauh melangkau kan?haha

Sasha Aihara @ Virtual Writer said...

Kenangan dengan Harry... saya lebih sukakan bukunya dari versi filem, by the way.

Seri said...

Seri tak mengikuti cerita harry potter. agak kabur bila di situ....

tapi ramai yang kata best

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas--->thanks bro:)

tunggu edisi ni sampai yg ke tujuh k:)

Faizal Sulaiman said...

Virtual Writer --->we are on a same boat. filem yg terpaling best tentulah yg ke tujuh.hahaha

Faizal Sulaiman said...

Seri --->seronok sebenarnya, seri:)

Hans Hanis said...

walawehhh
dah tak sabar2 dah aku nak tgok nih

Kisah Seekor Anak Burung Kuning Yang Comel

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED