Monday, December 26, 2011

Perca-Perca Dua Ribu Sebelas


Dari setahun ke setahun tahun meninggalkan kita.

Yes. 6 hari lagi menuju ke tahun baru 2012. Ini tahun ke tiga bergelar sebagai blogger. Tak sangka suatu yang aku boleh kata – kind- of –isi-masa-lapang-dah-jadi-seperti-kerjaya-sambilan.

Freelance writer.hihi

2011 sebenarnya mengajar banyak pengalaman mandiri. Jika 2010 adalah peralihan dari usia budak university mengadaptasi ke dunia pekerjaan, tahun ini lebih mencabar sebab dua ratus peratus adalah kerja. Duniaku kerja. Kawan-kawan ku kerja. Kekasihku pun kerja.


Mujur ada social network kegemaran Twitter berbanding FB.

2011 sebenarnya tak banyak nak dirumuskan. Kerja seperti biasa. Tapi jika sebagai blogger, aku melihat pelbagai sisi positif sesi penulisan maya ni.

Pertamanya, terima kasih followers yang sudi follow blog ni walau kadang-kadang aku tak balas kunjungan balik. Bagi aku follower penting, tapi bukanlah crucial. Kalau tulisan kita itu bagus, tak mustahil blog kita akan dikunjungi dan kemudian diikuti. Aku hanya menulis.


Isi blog kebanyakan memang aku cuba relatekan dengan kehidupan seharian. Aku cuba dekatkan korang dengan pemaparan isu bukan semasa dan semasa lebih santai untuk pembacaan.

Beberapa slot-slot yang aku kira berjaya meraih komen-komen korang seperti:
Dia (Jan-April)
MAM (Jan-Dis)*Diteruskan-Berkala
Peram (Diteruskan-Berkala)
Karat (July-Disember)
Biar Gambar Bercerita (Diteruskan-Berkala)
Review (Diteruskan)
Dunia Lelaki (Diteruskan-Berkala)
Sunday Memory Lane (Diteruskan-Berkala)
Take 5 (Diteruskan-Berkala)

Sebagai penulis bebas juga, aku mengilhamkan beberapa siri cerpen dan mini siri (satu je tahun ni iaitu Keramat Lima; Himpunan pengalaman seram dan ngeri sebenar beberapa blogger)

Satu lagi (seolah) emancipation aku kepada genre-genre yang jarang di explore adalah cerita kontot ‘Shotie’

Panjang muka surat Microsoft Words yang aku tulis hanyalah 3 helai saja.


Alhamdulilah. Tuhan masih memberi kudrat untuk aku terus menulis tahun ini. Aku terus berdoa supaya tahun 2012 ini memberi banyak lagi idea dan teguran-teguran positif menerusi laman blog selain mampu menarik perhatian pembaca untuk membaca.

* Jangan lupa untuk membaca episode pertama Segijiwa, 5 Januari ini. Klik sini untuk Deskripsi watak
** Khamis ini, pembongkaran siapakah AL. Dia dah hantar draf autopost Khamis ni bagi mengelakkan dibaling telur tembelang.hahaha

8 comments:

Anonymous said...

i like this entry
mcm rumusan 2011...
TERBAIK!!!!

acap
bwalking...
to my blog - Acapsuur (>,<)

Unknown said...

huhu..boh..hebatlah boleh buat semua tu..hehe

Muhamad Zaki Zafir said...

blog aku,xde hala tuju.haha.tulis je la kan bro.tp blog ko bgs,ade slot2 semua,byk variety.

Faizal Sulaiman said...

asyraf ahmad---> hehe thanks acap:)

Faizal Sulaiman said...

Apik Pehe ---> ish tak adalah.biasa-biasa je boh.tapi tiap hari kawe pecah palo gak nak update gapo.hehehe

Faizal Sulaiman said...

Muhamad Zaki Zafir---> terima kasih bro. Selagi aku boleh tulis, aku akan tulis yang boleh bagi maklumat kepada readers:)

Lyla Ibrahim said...

suka blog ni..
especially the stories..
sambil membaca boleh belajar untuk menulis karya sendiri..
keep it up..
huhu..

Faizal Sulaiman said...

lylaROCKprincess ---> thanks to you yang membaca.saya akan terus menulis:)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED