Wednesday, December 14, 2011

Take 5: Filem Bahasa Asing Wajib Tonton

Bertitik tolak dari entry Isnin lepas, aku nak berkongsi dengan beberapa filem bahasa asing yang aku sudah tonton sepanjang usia pengajian di Universiti. Well, aku tonton semua filem tak kira filem Melayu, Omputeh atau Bahasa Asing. Seronoknya tonton filem bahasa asing ni, kita boleh tengok ‘lenggok’ sinema luar berbanding dengan negara kita sendiri. Kalau korang rajin, carilah kat mana-mana kot-kot terjumpa.


[Toolompuk]

5-
Bangkok Love Story/The Maid/Jan Dara/Toolompuk/Bang Rajan (Thailand)
• Sinema Negara jiran ni jarang menghampakan. Dari kisah cinta terlarang dua lelaki yang menyedihkan kepada kisah pembantu rumah yang membongkar kegiatan jenayah, skandal pelajar dengan wanita lebih berusia atau kisah cinta adaptasi dari tragedy banjir besar mahupun semangat kental penduduk kampung menentang ketidakadilan, menjadikan sinema Gajah Putih ini kelihatan istimewa di pandangan mata aku. Kali terakhir menonton filem Thailand adalah menerusi Metro Sexual


[Powerful scene of Malena]

4- Malena/Maria Full Of Grace (Itali/Colombia )
• Dari citra wanita imaginasi seorang budak lelaki kepada wanita yang terpaksa menyeludup dadah memberikan dimensi baru terhadap filem dari Negara ini. Aku gemar persembahan Monica Belluci sebagai Malena


[Her dead mother coming back to tide up messy conflict among her life and her siblings]

3- Volver/La Mala Educasion/Roz Abrazos Rotos/Dot the I(Spain)
• Aku sukaaaaaa filem Spain lebih-lebih arahan Pedro Almodovar! Dari kisah struggling women, kepada perangai buruk seorang paderi, lalu menelusuri kecurangan seorang isteri dan permainan sepasang kekasih, Spain adalah antara Negara yang sangat kreatif!


[Biopic penyanyi terkenal Perancis, Edith Piaf]

2- Amelie/A Very Long Engagement/La Vie En Rose/ The Chorus (French)
• Kegemaran yang tak asing lagi. Dari perjalanan wanita yang memeriksan tahap ejakulasi seks, kepada kisah kekasih yang terpisah dari perang ditambah dengan kisah penghibur wanita penuh lagenda dan semangat kanak-kanak pedalaman untuk belajar muzik dengan penuh cabaran dan dugaan


1- Osama/Father/Children of Heaven (Afghanistan/Iran)
• Penuh dengan sikap kemanusiaan. Dari budak perempuan yang terpaksa menyamar jadi budak lelaki demi sesuap makanan, kepada pengorbanan ayah tiri dalam memenangi hati anak tirinya dan kisah sepasang adik beradik berkongsi kasut akibat hilang sebelah dan usaha mereka menyembunyikannya dari ibu bapa yang tak mampu untuk beli baru.


Lain-Lain Recommendation

1. Dogtooth (Grace)- Apabila seks dan kucing dijadikan perkara tabu dalam keluarga

2. Pasir Berbisik/Daun-Daun Di Atas Bantal (Indonesia) – Dari kisah gadis yang disleksia kepada gerombolan kanak-kanak miskin

3. Water (India)- Kisah keluarga seperti falsafah air. Dicincang manakan putus?

4. Biutiful (Spain)- Perjuangan bapa tunggal dalam menangai masalah keluarga dan hidupnya yang makin singkat akibat tumor

5. Vera Drake (Britain)- Kisah wanita yang membantu wanita-wanita yang terdesak kerana mahu melakukan pengguguran haram

6 comments:

Lelaki Ini said...

sume tak pernah tgk!
ahaks!

hanaahmad said...

tak pernah tengok. macam mana nak tengok? hue hue hue

Eazy Izzuddin said...

baru tahu ....
nak try carilah...
xD

FaizalSulaiman said...

Lelaki Ini---> tengok la umar.rugi weh tak tengok

FaizalSulaiman said...

hanaahmad ---> dulu aku beli dvd.hahaha

FaizalSulaiman said...

Eazy Izzuddin ---> hehe try ka cari eazy:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR