Saturday, August 18, 2012

Sinar Syukur 2012: Ramadan Nanti?


Salam menjelang syawal.
Soalan.

Berapa ramai dari kita yang sedar bahawa peluang yang datang dalam hidup, selalunya sekali dan tak ada peluang lagi buat kali ke dua?

Samalah dengan adanya bulan Ramadan.

Serius, bulan ini jika kita sia-siakan, adakah berpeluang untuk kita bertemunya semula. Nanti dan Lagi?

Dulu masa kecik-kecil, bila masuk bulan Puasa, semua jadik lembik. Sebabnya tak makan siang. Aktiviti pun berkurangan. Masa tu sibuk hitung hari, bilalah nak masuk beraya. Nak-nak pula, di TV ada iklan-iklan makanan menyelerakan dan sajian resipi kuih raya yang menggiurkan!

Bila dah besar ni, dah tau mana baik, mana buruk, Ramadan lebih dihayati dengan penuh makna. Malahan menyambut Ramadan lebih seronok dari menyambut Syawal sebenarnya. Aku? Keseronokkan raya adalah diwaktu pagi raya, masa nak ke masjid, tunaikan solat sunat. Raya kedua dan seterusnya macam dah takde benda pun.

Betul lah. Raya ni seronok untuk budak-budak je.

Serius, bulan ini jika kita sia-siakan, adakah berpeluang untuk kita bertemunya semula. Nanti dan Lagi?

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin

***

SELEPAS INI

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR