Friday, November 27, 2009

PEOPLE AND LABEL


Entry first selepas agak lama mendiamkan diri. 1st of all, Selamat Hari Raya Qurban ku ucapkan kepada semua pembaca. Okay, tros kecikkan skop.

Label. Satu istilah yang sering kita gunakan untuk memberi gambaran pertama ketika kita melihat sesuatu. Ia umpama satu kesimpulan ringkas. Sebagai contoh, Mat Jali, pelajar diploma yang baru je habis belajar. Jadi dek kerana motivasi diri dan tidak mahu tergolong di dalam kelompok graduan "tanam anggur", dia memulakan langkah sebagai pekerja pasaraya. Nak cari pengalaman, besides leh guna peluang ini untuk mencari lubuk kerja yang lebih baik. Rakan baiknya, Mat So'od, yang belajarnya tidaklah setinggi Mat Jali memperlekehkan tindakan Mat Jali dan menganggap bekerja sebagai pekerja pasaraya adalah sesuatu yang tidak masuk akal.

"Kelulusan sampai diploma, takkan keje supermarket, bhai?. Diploma kurang2 ko boleh dapat ribu2!. Wat penat je ko blajar!", sindir Mat So'od dengan nada yang sangat tidak disukai Mat Jali, yg dalam hati menyumpah seranah member "mangkuknya" itu. Dia bukannya mencuri, merompak, apatah lagi menyamun. Dia pening saat ini!.

So anak murid cikgu, mana istilah labelnya?.

Ya..tepat sekali...

Mat So'od melabel yg "budak2 diploma akan terus dapat kerja lepas keluar U, dan suprisingly gaji itu musti ya..musti..ribu-ribu keatas!". What the heck??

Banyak lagi istilah label yang korang leh jumpa dalam kehidupan kita. Budak2 yg duduk kelas pertama di sekolah, semuanya pandai2. Lelaki dan pompuan gi disko, semuanya evil. Yang pakai tutup2, nampak baik. Mereka yang mengamalkan kehidupan seperti Gay, Lesbo, drug addict, mat rempit semuanya tak bole pakai! Motif kan??

Aku paling tak suka label sana sini. Soalnya, ye ke diorang ni jahat? Masyarakat kita sangat kuat melabel. Tengokla berapa ramai banduan yang tak boleh diterima komuniti semula?. Berapa ramai ibu-ibu tunggal dipandang hina oleh kaum2 wanita bersuami, bimbang suami mereka diganggu?.

Kita harus akui yang kita paranoid. Paranoid kerana risaukan kehidupan kita dikacau oleh mereka2 ini. On a second thought, kita memang patut merasa cuak atau takut, tapi takperluah nak kurantin diorang ni cam diorang ni kena H1N1 plak atau dengan kata lain memulaukan mereka.

Aku ada a few friends seperti yang tercatat di atas. So who cares?. As long as we happy with them and most importantly, they never dissapointed in me. Itu jalan yang mereka pilih, so let it be. Bahkan, mereka ada hati yg baik, yg jarang2 ada pada manusia "sempurna" yang lain. Kita tak perlu membenci orang disebabkan label yang dia ada. Berkasih sayanglah antara manusia kerana ia adalah satu kewajipan and sadly, we get so few of them!. Mereka juga manusia seperti kita..

Bukankah kita semua sama disisi Allah?

NotaKakiFaizal--)Teringat cerita Antara Garisan.

4 comments:

NUke_Rude said...

couldnt agree more with you.
but, label la yg membuatkan hidup ini ceria! :)

eventho tak semua label itu bagus.

salam aidiladha :)

Dr. Darren said...

i tambah satu lg antara sikap org yg suka melabel: racist.

i paling menci org yg suka "melabel" antara kaum. pelik sgt mcm lar diorg idup kat dunia nih sorang jer. kaum lain pun manusia gak.. tul kan? hehe ;P

'AQILAH said...

normal dalam kehidupan. :)

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude --)yep.bersetuju lagi saya dengan anda.hehehe

selamat hari raya haji uncle nuke.ehehe

Dr. Darren --)ya betol tu.kat mesia ni cam tak bape nampak(ada ke darren?).tapi kalau kat western mang ada.


'AQILAH--)Setuju!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED