Tuesday, June 23, 2009

THEY TURN AGAINST US

Hola..hola.. Just a little piece here. I’ll be not around for about 4 days. Sepanjang peninggalan aku ni, aku tinggalkan korang ngan cerita kanak2 yang simple but give u a lot of lessons. Have a nice day peeps!!!

Suatu masa dulu, tinggal pasangan petani yang hidupnya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Hidup mereka sangat bahagia walaupun hasil tanaman tidaklah seberapa. Tiap2 pagi, si isteri akan menyediakan bekalan untuk suaminya ke ladang kubis yang terletak dibelakang rumah mereka. Sebelum pergi, si suami biasanya akan memberikan potongan pisang emas kepada tiga ekor belalang kunyit yang mereka pelihara di dalam sangkar.

Setiap hari, si suami lakukan perkara yang sama sehingga belalang kunyit peliharaan mereka semakin besar dan dewasa. Ibarat menatang minyak yang penuh.. Si isteri sangat gembira lalu mencadangkan kepada suami supaya membeli sangkar yang lebih besar memandangkan hasil tanaman mereka juga sudah lumayan. Si suami bersetuju dengan cadangan isterinya.

Keesokkan harinya, Si suami dengan bantuan isteri mengeluarkan ketiga-tiga belalang itu dari sangkarnya sebelum ingin memasukkan ketiga-tiganya ke dalam sangar yang lebih besar.

Malang tidak berbau…, ketiga-tiga belalang itu melayah terbang tinggi dari cengkaman suami-isteri itu, lalu berdesup terbang menghilang di balik semak samun. Si isteri yang nampak pucat, jatuh terduduk di atas tanah menangis meratap haiwan kesayangannya sudah lesap pergi. Si suami pula memujuk isterinya.

Namun, entah semena2, kedengaran seperti ribut dahsyat melanda kebun sayur kubis milik mereka. Kelihatan sembilan kaki di udara, ratusan ribu belalang kunyit terbang mengepakkan sayapnya dengan bising lantas menyerang tanpa belas kasihan kebun kubis yang kelihatan subur menghijau itu. Kumpulan belalang yang diketuai oleh belalang yang paling besar, yang amat dikenali si suami itu terus menyerang dan menyerang. Belalang2 kunyit yang kelihatan seperti busur panah di udara itu terus menggigit-gigit kubis2 hasil gigih tanaman si Suami.

Si suami menjadi marah dengan mendadaknya lalu dengan kudrat yang ada, melawan balik serangan dahsyat kumpulan ratusan belalang kunyit itu. Tetapi apakan daya.., dia tidak mampu melawan ratusan belalang itu malahan dia pula yang diserang oleh mereka.

Seminit dan entah detik masa yang keberapa, si suami kelihatan jatuh terduduk melihatkan kebun sayurnya yang sudah rosak. Tiada satu pun yang selamat. Semuanya habis dibaham oleh sang belalang jahanam!.

Dia hanya merenung saki baki sisa2 kulit kubis yang musnah digigit rakus oleh belalang lantas merenung masa depan keluarganya yang kelihatan semakin kelam…

Indera:--)Just pick up my little brother piece of story:-) . Nice kan?

7 comments:

CikYana(",) said...
This comment has been removed by the author.
dark said...

adess..tu la, bela lagi belalang..belalang juta tu kan?hehehe..klu bela hamster, pastu hamster tu terlepas, bwk plak geng die g attack tuan dia reramai..adess..hahahahaha!!

Your Sweetie(",) said...

u r most welcome deaR
u r my sunshine
u always make me smile n laughing when we together :)
thank 2 u 2
i'm hoping the same thing deaR
our relationship will last longer

p/s:have a safe journey 2 Perak..

Mr. BLB said...

this story is so nice..hehe
bykkn lgi entry cmni yer bro
.hehe=)

take care!

mr.ariell said...

camtu bela la diri sendiri..kalau diri sendiri terlepas pun tak yah risau kan..

Unknown said...

huhuuu...
mmg tak kenang budi tol!!

n@Di@H said...

yuhooo....
woit indera,pe cer skg??
ble nk lek kote??
x windu kt ktorg kew??

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED