Thursday, March 25, 2010

CERITERA AYAH

Pemandangan dari atas Kolej.


Salam;

Entry pendek buat renungan bersama.(walaupun seram sejuk memikirkan penerimaan readers untuk online series "FARCIR" di Aksara Keraian, Jumaat ini)

Bekerja dengan educational people ini telah mengajar aku untuk menjadi lebih baik dari semasa ke semasa. Bukanlah poyo ya. Tetapi itulah hakikatnya. Bagaimana kau nak tackle hati students supaya pembelajaran yang kau ajar tidaklah holy-shitnya bosan melampau,kemahiran soft skill yg perlu ada selain bertanya untuk mempertingkatkan lagi mutu pengajaran(cewahh). Jadi dalam hal2 meminta nasihat ini, aku selalu bertanyakan orang2 senior dalam pejabat.

Ada juga suara2 nakal memberitahu "Tak payah nak baik sangat dengan budak2. Nanti dah semester 4,5 mulalah nak tunjuk belang"

Fuhhh belang tuh!. Dan kerana belang2 hero pelajar2 nih, ramai lecturers makan hati. Ok la, moh kita terus pada perbualan pokok.(hailaaaaaaa melalut benar aku ni). Ini kisah berkait dengan seorang ayah-juga merupakan lecturer senior.

Satu quote beliau yg paling aku ingati;
"Dulu masa anak2 masih kecil, bila saya balik rumah..,berduyun-duyun sambut di muka pintu sambil cakap yay yay ayah dah balik. Tapi bila semua dah besar, saya balik rumah dari bekerja, sorang langsung tak ada. Kalau ada pon, mereka tengok TV sambil kata, abah dah balik? tanpa sambutan seperti dulu", disertai senyuman terkenang-kenang beliau.

Aku dan seorang rakan pensayarah yang sebaya umur hanya tersenyum kelat. Kelat doh sebab sentap sekejap! Makan dalam beb!!
FaizalSulaiman'sFootNote:---)Sayangi ibu bapa anda ketika mereka masih ada;).

p/s--)Harini dan esok busy melampau. Haihhhh teringin nak pergi spa rehatkan kepalahotak!

3 comments:

iyllienaz said...

pergh..nk rehatkan pale hotak pon kena pegi spa??haha

Anonymous said...

bidang educational ni mmg mengajar kita spy lebh sbar hadapi pelbagai karenah student...
ceritera ayah...sedih~~~

-Encik Manis- said...

ken...
tiba2 aku nak nangis bl ingat mak n ayah kat kg tu.huhuhu

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED