Friday, March 12, 2010

PERAM: UNTUK BERKATA TIDAK


Salam;

Peram kembali lagi. Haihh apsal bunyik dia cam iklan Tora -Mat Sentul ni plak!!!.

Adakala kita sering merasa bersalah kalau tidak dapat membantu orang yang kita kenali, baik kawan2 hatta keluarga sendiri.

Untuk berkata TIDAK itu merupakan sesuatu yang sangat sukar. Kadang-kadang bermacam-macam perkara bermain-main dalam kepala. Apatah lagi melibatkan perasaan kawan rapat atau ahli kelaurga sendiri.

Maka muncul lah perasaan berbelah bahagi. Dilema plak sudah terbentang luas di depan mata. Tinggal memilih saja.

Nak2 pulak kalau ada yang sanggup putus saudara kalau keinginan tidak dipenuhi. Maka dengan satu perasaan yang tidak ikhlas, si pemberi terpaksa menolong dengan kadar yang sangat tidak menyenangkan.

Adakah perlu satu paksaan dalam memberi?. Kenapa tidak diberi kebebasan untuk berkata TIDAK sedangkan manusia masing2 punyai hak untuk berpendapat?.

Banyak kes2 terjadi. Kalau tak dituruti; derhaka katanya, putus kawan namanya, kedekut bunyinya, etc..etc lagi.

Bagi aku, tak perlu nak memutus-putus segala nih. Dunia ni kecik je. Kalau kau buat anggapan begitu, tak mustahil esok lusa kau terkena balasannya.

Biarkan kita dibenar untuk berkata TIDAK walaupun ia umpama racun kepada orang lain..

FaizalSulaiman'sFootNote:--)Susah kalau kita ni jenis tak sampai hati..

Gambaq ihsan Google


Penyertaan kontes masih terbuka. Jangan segan2 nak join. Ada hadiah tu. Esok, penyertaaan kontes ini akan di-review

10 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

barangkali sudah budaya kita untuk berkata ya di hujung lidah dan tidak dalam hati pada masa yang sama...

eh, nuar pun dalam kelompok budaya tu untuk beberapa perkara...sebabnya, tak sampai hati bak kata fs dalam entri ni

hey, kontes kamu sebulan kan...saja je suruh orang tergesa2 ya :-D

Nazz@Purple said...

betul tu..nazz kadang2 xsampai hati..tp..cam ner eh..h

'AQILAH said...

aku pernah bergaduh, dan dia mintak putus kawan. aneh, macam budak2.

NUke_Rude said...

susah ni..


hahaha..

FaizalSulaiman said...

Blog Anuar Kamaruddin™ ---)betul tu nuar!haih..

ya kontes sebulan.masih beri masa pada readers yg nak join!

FaizalSulaiman said...

Nazz@Purple --)tulah kan naz. apa yang boleh dibuat.sabar ajolah!hehe

FaizalSulaiman said...

'AQILAH---)biasalah Qilah.semua manusia ada sifat childish dia.suma cara dia kawal je menentukannya;)

FaizalSulaiman said...

NUke_Rude ---)betol lah!

haha

fikri FAUZI said...

cube tengok cerita "yes men"..dalam cerita tu, semua benda kena cakap yes. kalau tak, akan dapat musibah nanti.

FaizalSulaiman said...

fikri FAUZI---)hahahha betul..betul. brilliant filem tu kan;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR