Wednesday, March 03, 2010

DIET


Salam;

Diet.

Selalu betul orang kita salah faham dengan terma ni. Bila kita tanya, "kenapa tak makan?"

Jawapan mudah. "Diet".

Diet seperti yang sudah disetkan dalam kepala kita adalah "sekat makanan-dengan itu kita akan kurus selain berat badan akan berkurangan". Ini amalan yang tidak sihat sebenarnya. Dalam kamus Oxford Edisi 11 pon memeberi makna yg sama.

Diet dalam bahasa nutrisi yang mudah adalah-kau kena makan dengan seimbang. Cukup karbohidrat (nasi-sebagai makanan ruji), protein (ikan, ayam, daging, telur, susu) dan lemak (butter, chocolate, etc) selain mengambil makanan2 semulajadi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.

Menyimpang maksudnya dengan diet pada anggapan kita, kan?

Pastikan makanan yang kau makan bersesuaian dengan jumlah tenaga yang kau nak utilize. Lebihan makanan (yang dah dipecahkan dalam bentuk gula ringkas dalam badan) yang tak digunakan akan terus transform menjadi lemak. Lemak ye..lemak.

Ingat!. Tak mengapa kalau kau makan kerap, tetapi dalam kuantiti sedikit. Jangan makan BANYAK tapi kurang. Perut kita ni ada compartment jugak. Banyak2 isi lama2 rosak jugak.

Renung2kan dan selamat beramal=)

FaizalSulaiman'sFootNote---)Err..entry ayat buku sangat.hoho..haih..bila la aku nak diet a.k.a mengamalkan pemakanan sihat neh!..err tiada kaitan burger king di atas yg sungguh yummy.haha

p/s--)Aksara Keraian dibuka jam 3.03 petang ini. Nikmatilah!

12 comments:

SwEetForEst said...

hehe..
camtu rupenye..

^__^

'AQILAH said...

diet ku selalu kecundang. ish ish

joegrimjow said...

keptusan da diumumkan;)
terima kasih sebab join

Faizal Sulaiman said...

SwEetForEst ---)ha camni la rupa bentuknya.hihihi

Faizal Sulaiman said...

'AQILAH ---)hahaha..takpe qilah.ko cuba lagi k

Faizal Sulaiman said...

joegrimjow ---)thanks joe.congrats to all winner;)

me_nazri said...

sdapnye~~~~

Faizal Sulaiman said...

Mr.YesterdaY ---)burger king mang shedappp.ahaksss,hehehe

iyllienaz said...

makan byk tp xmembesar..haha

Faizal Sulaiman said...

iyllienaz ---)hehehe..comel iyllie tak besar2.hahahaha

NUke_Rude said...

diet x smestinya kna kurgkan mkn.. maksudnya amalan pemakanan sht... cewah!

ape2pun, aku slalu gak fail nk mngamalkan diet yg sht.. hahaha.

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude--)aku rasa ko takya diet la nuke.aku tgk err penah ke tengok.haha..ko okay je.kurus sgt pon idak.hihihi.

ps--)apa cer nak menambahkah bahagian yg nak ditambah tu?hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED