Friday, February 11, 2011

Emak. Saya Sayang Emak

Emak aku meninggal ketika usia aku tiga belas tahun.
Masa tu budak-budak

Nakal gonjeng semua adalah

Masa tu mana tau nak wat kerja-kerja emak. Balik sekolah, campak baju, campak seluar, cari pinggan…makan.

Balik sekolah tau tau aje makanan dah terhidang atas meja.

Mak tanya .."Sedap tak mak masak?”
Aku angguk. Ambil hati emak. Emak senyum.

Emak selalu tanya. “Angah belajar apa kat sekolah?”
Aku jawab dengan mulut penuh ngan nasi
“Macam macam”

Pendek je jawapan. Emak tetap senyum memandang anak dia.

Emak pergi meninggalkan kami enam beradik. Masa tu aku rasa dunia ni gelap gelemat. Macam tak percaya yang emak aku dah meninggal selain aku rasa kenapa bukan emak orang lain yang Allah ambil. Fikiran budak-budak. Mengucap!

Beberapa minggu emak tak ada, sudah mula ‘berperang’ di dapur. Try test konon konon aku ni Chef Yen—dari China sebab terpengaruh dengan rancangan ‘Yen Can Cook’ yang juga menjadi kegememaran arwah emak.

First time masak sambal tumis—keputusan yang sangat menyedihkan! Hahaha

Sambal jadi mentah, tak masak dan aku sakit perut selang sehari selepas itu!

Apa yang aku cuba katakan disini lebih kepada kehidupan mandiri yang aku perolehi selepas kehilangan emak. You see, she’s the one yang buat itu ini, chores, masak, basuh, layan kami adik beradik…but when she’s gone, everything changes so sudden.

Tengok contoh aku sudah.

Kehilangan emak banyak mengajar aku supaya lebih terus berusaha. Aku tak boleh nak meratap sepanjang hari, menangisi benda yang dah hilang because for sure ia takkan datang semula kepada kita.

Namun, aku tetap terasa jugalah bila datang ke rumah kawan dan melihat emak-emak mereka yang sangat caring dan loveable. Alangkah indahnya kalau emak aku masih hidup:)


Status FB beberapa hari lepas...I miss her so very much:((




Lagu fevret arwah mak.Camne leh minat? Sebab dulu-dulu ada cerita Jepun alih bahasa Melayu pakai lagu ni:)

Hargailah mereka yang masih hidup

FaizalSulaiman:---> Dua tiga hari yang sibuk..

30 comments:

Unknown said...

semoga dia tenang di sana.. doakanlah selalu kebaikan utk emak. doa dr seorang anak amat besar di sisi Tuhan. aku yakin, jika dia masih ada, dia pasti bangga dengan ko. al-fatihah utk nya di alam sana~

Nazz@Purple said...

yg pergi tak kan kembali..kenangan bersama akn terus hidup dlm hati..

faizal.tabah k..n cepat2 ar kwin nanti leh manja ngan mak mertua=)..terubt rindu mungkin

Faizal Sulaiman said...

shatooman --->Alhamdulilah.Itu jelah balasan yang aku lakukan disini:)

Faizal Sulaiman said...

Nazz@Purple --->:)

oppssss kawen tu nazz.

lama lagi kot.hehehehhee

mimi said...

semoge arwah dicucuri rahmat dan tenang dsana, aminn

xleh bygkan kalo emak dah xde. T_T

nurayunni said...

Al-Fatihah untuk arwak mak...
Semoga Arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..amin...

Faizal Sulaiman said...

mimi --->InsyaAllah

Doakan yang terbaik buat emak awak juga yek.semoga panjang umur, murah rezeki:)

Faizal Sulaiman said...

nurayunni --->InsyaAllah.

Terima kasih ayuni!

bardboo said...

sedih bila baca nie..sejujurnya aku rasa kehilangan mak lebih payah dr kehilangan ayah...

Jom Lawat Blog Bardboo
Make Your Own Personalized Gifts Here

mr.syazwan said...

tu lah kalau mak xde haru biru

time tu mak wan g umrah hampir 2 minggu pun mati kutu

bab mkn kakak beli je

KAKAK tu.. haha adehhh

al fatihah buat mak faizal k

=_=

Lady Waleane said...

aku telah menitiskan air mata membaca pos ini...sayu... semoga arwah mak kamu tenang di sana. di pagi jumaat yang mulia ini aku sedekahkan al-fatihah buat almarhum ibumu.

Faizal Sulaiman said...

bardboo --->emak mungkin lebih dekat dari kita:)

Faizal Sulaiman said...

mr.syazwan---> semoga emak wan berada dalam keadaan sihat wal afiat.

happy belated birthday buat mak wan yek:)

Faizal Sulaiman said...

Lady Waleane --->thanks linda:)

tima kasih bebanyak k:)

hana said...

jgn sede2 ye...
stiap yg idup pasti akan mati..
tabahkn ati k...
doakan die tenang d sane..
=D

siti azizah Sang Pencinta said...

alahai sedeynya..

Unknown said...

adussss..tersedih laaa...sob sob sob..

Unknown said...

betul tu..we're facing the same fate fzal..insyaAllah,we'll meet again with arwah2 mak kita..Mak..dh 7 tahun mak tinggalkan Rul..Rul syg mak..

tengkorakemas said...

al-Fatihah utknya bro, sayu hati aku, tapi hidup memang perlu diteruskan,

aku yg sering dipanggil mak, "along, along"

sampaikan bila family balik kg sarawak, aku kadang2 terngiang-ngiang suara mak memanggilku bro..

Faizal Sulaiman said...

hana --->terima kasih ye hana.

thanks jugak singgah=)

Faizal Sulaiman said...

siti azizah Sang Pencinta---> senyum aje kak=)

Faizal Sulaiman said...

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) ---> jaga emak fauzi baik-baik ok=)

aku.mamalia.wanita said...

al-fatihah untuk arwah..

and thanks sebab mengingatkan saya agar selalu appreciate mak di waktu dia masih hidup.. be strong

Faizal Sulaiman said...

besyior --->hanya doa yang bleh kita kirimkan:)

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas ---> doakan kesejahteraan emak ko ok, bro!

Faizal Sulaiman said...

aku.mamalia.wanita --->terima kasih.kekuatan arwah, kekuatan saya juga:)

man yusoef said...

hrgailah org yg ada disekeliling kita selagi mrk masih hidup...smoga arwah ditempatkan didlm golongan ahli syurga. Amin

Faizal Sulaiman said...

man yusoef --->thanks bro!

Amin ya robbal alamin=)

Seri said...

kasihnya ibu membawa ke syurga

Faizal Sulaiman said...

Seri --->setuju sangat-sangat lah seri!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED