Salam Isnin
Jangan nak menggatal celebrate ‘Valentine’s Day’. Hari-hari pun kau orang boleh berkasheh-shayang.
Ini adalah respon kepada entry lepas. KLIK UNTUK MEMBACA
Pelanggan hadir dalam sesebuah perniagaan adalah untuk memberi keuntungan. Standart la business orientation, mana-mana pun mahu pulangan modal berbalik semula.
Hendak pula pelanggan zaman sekarang yang lebih bijak selain tahu dalam segala hal, per say latar background yang berbeza dan educational level yang semakin decent.
In other words, pelanggan sudah semakin berakal. Mereka tahu apa yang mereka beli, kualiti sesuatu barangan selain relationship harga VS produk yang perlu mereka ketahui. Needs and wants yang semakin lama semakin dipenuhi.
Namun, erti kata ‘customer is always right’ kadang-kadang perlu dirujuk kepada pelbagai aspek. Memang pelanggan sentiasa betul, tetapi pelanggan tahu kah yang dirinya betul?
Berikut, beberapa perkara perkhidmatan yang selalu kita ambil mudah:
1) Makan Buffet: Buffet style eating adalah dengan beratur, take turn kemudian isi makanan dalam plate yang disediakan. Eat all you can, katanya. So why some customer still wait for waiter and waitress untuk serve diorang? Nampak meja buffet, pandai-pandai sendirilah. Tugas waiter/waitress cuma mengisi air, selain menggantikan fork and spoon yang tersalah guna.
2) Cashier Counter: Selalu berlaku di kaunter ekspress. Barang yang limit boleh di bayar di kaunter ini. Tetapi kenapa masih ada sesetengah yang baghal, masih menyorong satu troli penuh untuk dibayar? Alasan nak cepat, tak boleh pakai! You must know the rules!
3) Ordering Food: Salah order makanan, kemudian nak salahkan waiter. WTH? Lain kali semak sebelum order di hantar ke dapur.
4) Makanan habis disebabkan peak hour: Selalu terjadi di Fast Food. Nak order hot and spicy KFC, tapi habis. What is your action? Yelling? C’mon la. Sangat tak berpendidikan nak maki hamun orang disebabkan ayam habis. Nak makan ayam sangat, beli pek Ayamas di fast food—section frozen food, balik rumah goreng, makan puas-puas. Kena tahu bila masanya peak hour dan tidak. Makan apa yang ada, sudah!
5) Makanan lambat sampai: Rules ini kena ingat sampai la bila-bila. First, kau orang tengok kedai dulu. Kalau penuh, pilihan kau ada dua je. You seat, or you leave. Kalau tunggu dan masih nak order makanan kat situ, you can do it, but the consequences, kau kena tunggu makanan sampai. Lambat lah sikit. Tapi jangan sesuka hati nak maki hamun waiter tu sebab lambat hantar makanan kau. Panggil dengan beradab. Tanya kenapa makanan tak sampai lagi. Kalau rasa tak tahan tunggu, angkat kaki. Tak perlu nak cerca sebab waiter pun manusia, ada hidung-mata macam kau orang juga.
6)Jangan biar tertunggu: Jika masih memesan makanan, JANGALAH SESEKALI MEMBIARKAN PELAYAN MENANTI pesanan kau orang. Ini tak. Masa nak order tulah, sibuk bercerita itu ini. Waiter yang tunggu, makin lama makin berasap. Tenung menu macam nak koyak kertas menu card tu. Benda ni selalu jadi. So, kalau nak memerlukan masa, cakap dengan waiter tu. Jangan biar dia berdiri terpacak semata-mata nak tunggu pesanan dari kau orang. Tak baik ok buat orang macam tu.
That’s it!
Sekadar perkongsian ilmu. Kita semua pelanggan dan dalam kehidupan kita ni, kita tak lepas dari berbuat silap. Sebagai orang yang dah terlibat dalam industri perkhidmatan, I barely know how does it feels bila kena maki hamun dengan customers. We try to serve our best, tapi bila our effort semacam tak dihargai, it so damn sad. Pathetic gila kot!
Tak salah nak lempar senyuman pada waiter/waitress ni. Say some kind words like thank you or some good body gesture. It some sort of giving present to them selain motoivate them to work harder!
Best of try, folks!
Gandingan "Cun" Maya Karin dan Remy Ishak. Akan Datang 2011.
Well, Maya memang cun!!
Tweet
Well, Maya memang cun!!
14 comments:
oh... OE suka yang ini... memang betullah apa yang FS cakap tu kan...
dulu OE pernah kerja McD lepas SPM...
ada tu sampai OE menangis jugaklah dikerjakan customer nie...
yang paling tak boleh nak diterima, manager marah kita balik walaupun bukan salah kita, salah customer...
ceh... memang pengalaman hiba betul waktu tu...
tapi apa2 pun, itu buat OE ingat dan treat orang lain yang duduk di belakang kaunter dengan berhemah (ceh ayat poyo lagi skema dah keluar)
anyway... gambar yang paling atas itu nampak menyelerakan...
dah lama OE tak makan KFC...
macam nak pergi makan malam ni jugak je... (n_n)
setuju!
ayat customer is always rights only suitable for certain conditions!
sokong kata u n LELAKI INI...nk kate cutomer is always rite cm certain part je bole pakai...klu sume nk gak paki mau je tangan ni msok mulut kang...
kalau part makanan tu sampai lambat memang tak perlu marah2 lagi2 bila jumlah pengunjung ramai
boleh je tanya baik2, kadang2 ada yg terlupa, manusia ni memang pelupa, dalam situasi sibuk macam tu tak mustahil ada terlepas pandang
Orkid Edyliyne @ OrkEd ---> restaurant manager biasanya akan marah kita balik EVENTHOUGH memang bukan salah kita.nak praktis customer is always right la sangat-sangat nya..
keje fast food memang memenatkan lebih lebih kena marah ngan customers..
lapa kfc gak nehh
Lelaki Ini--->setuju dan nak tambah, sesetengah customer neh suka ambil kesempatan diatas ayat 'always right' tuh..
Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)--->bukan takat tangan, tapi ngan kaki-kaki sekali:))
tengkorakemas--->tulah
tak payah nak marah-marah semua:)
sokong 100%..
selalu klu makanan lewat sampai mmg akan blah je macam tu.. kiranya pelanggan faham, dan penjual pun faham.. hehe..
mR.sYaH--->tulah. baik blah je dari mai hamun=)
kita punya pilihan. tak suka/ puas hati kita boikot je. tak perlu nak marah
Seri --->betul! silence is one of the best way!
hahaha..goog info.tq..btw, selalu jer guna "customer alwayz right" ..bukan salah order..tapi lain yang di order lain yang sampai..mane tak menyirap satu badan! hehe..nak silence memang tak dpt ler..lepas tuh boikot teros kedai makan tuh! haha..service zero! (tetibe nak emo, ;p)
Adlan Solis --->haha..solutions cari kedai makan lain pun ok juga:)
Post a Comment