Wednesday, February 24, 2010

OTAK KAU LETAK MANA? LUTUT?

Alah comelnyaa

Salam;

Maaflah kalau tajuk seperti jadahnya bagai seorang penulis yang tak habis sekolah. Sentap kan kau baca?. Rilek bhai. Kau baca dulu. Lepas tu baru pointing finger.

Jujur. Semakin hari, semakin sesak dada suratkabar dengan kes2 pembuangan bayi. Aku betol2 geram. Kut ya pon dah tak boleh tahan nafsu, kahwin adalah jalan selamat. Itu sudah dikira wajib hukumnya!.

Ingat anak yang dibuang tu anak patung ya?. Kalau betul sayang, buang bukanlah jalan penyelesaian. Fikir buat memang sedap. Hujung jalan, tanggunglah akibantnya.

Yang aku pelik tu, ada sesetengah "pembuang" yang buang bayi nih, boleh tahan menanggung beban 9 bulan 10 hari, lepas beranak, dibuang macam tu saja?!. Darah daging sendiri dibuang macam sampah??

Anak yang lahir tak berdosa. Rasanya ungkapan ni dah klise sangat2. Naik jelak pon ada!.

Jangan nak melenting ya si "pembuang" bila ramai orang buka isu ini, disebabkan kononnya masyarakat tak faham perasaan wanita hamil (atas seks bebas), TERmengandung kemudian tak mampu nak menjaga @ malu dengan orang keliling disebabkan anak tak ber-bapa tu.

Dan sebagai alternatif bijak macam keldai, dibuang pulak anak yang tak bersalah tuh.

Geram sungguh aku.

Kalau ya pon ada pihak (tak kira samada balak/awek) yg nak buang anak tu, tak boleh ke pertahankan penghidupan anak tu. Itu tanggungjawab. Itu amanah!!

Kita manusia sering diberi pilihan. Tak hitam, kau dapat putih. Selalu ada pilihan. Dan buang bayi bukanlah jalan terbaik (aku ulang lagi!). Tapi, kalau tu jalan yang kau pilih, mang tempah untuk balasan seksa lah jawabnya!

*Terharu sangat dengan kisah bayi dihurung semut di kaki surau, mayat bayi di kawasan sampah yang akhirnya dimakan biawak, bayi dibakar, bayi dibuang dalam tong sampah.. Sedih..sedih!!!. Hai bayi, hantuilah pembuang engkau tu!

FaizalSulaiman'sFootNote:---)Bertaubat!

Gambar ihsan Google

20 comments:

Ashraf Yusof said...

Memang geram dgn perbuatan dajal mcm ni. Doakan agar pasangan2 tersebut mendapat hidayah untuk berubah.

beluncas said...

macam macam kes pelik skarang nie..

FaizalSulaiman said...

Ashraf Yusof ---)betol tu.geram betol2 geram!

FaizalSulaiman said...

beluncas---)kan?. dan ia semakin menjadi-jadik plak.

Admin said...

mmg cian baby yg tk bdosa...

maya

http://coretanmayaku.blogspot.com/

noor afzan said...

otak mereka di kaki beb..
senang di pijak2..
huhu~

adverlets tuk kamu..=)

FaizalSulaiman said...

Admin ---)tulah kan;(

FaizalSulaiman said...

noor afzan ---)tu mang tempat paling layak la.

thanks klik;)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

nuar pun tatau nak ulas apa ttg isu ni...its neverending story...akan timbul prihatin masyarakat bila media massa highlitekan dan isu akan reda bila tak diwar-warkan...silapnya datang dari banyak pihak...

'AQILAH said...

aku pun tak faham, kalau dah tau awal2 tak nak bayi dalam perut tu, gugurkan la. ok nampak macam kejam, tapi buang bayi lagi kejam. kalau nak ikot, berdosa gugurkan, tapi membunuh?

cik kedondong said...

ntah la..aku pon xtau..kadang2 ade yang nak jge,tapi pkwe or mak bapak amek n buang or bg org..
tp bg org tu tahan lg..yg jd tolong buang tanpe pengetahuan mak yg telah bersalah ni yg kdg2 menjadi orang pandang serong.

miss lolly a.k.a luvfareda said...

orang camni mmg xda hotak.

sekian =(

FaizalSulaiman said...

'AQILAH ---)betol weh.buat satu hal, gugur satu hal, buang satu hal.

tak fikir mati ke apa diorang neh?

FaizalSulaiman said...

Blog Anuar Kamaruddin™ ---)tulah.semakin sosial semakin menjadi kes2 macam ni.nak suh anak2 tu jadi ghost, cekik mak ayah diorang baru nak sedar kot.

FaizalSulaiman said...

cik kedondong ---)haih kalu camtu,mak bapak tu mang tak tanggungjawab.nak kaber malu. abis dah termengandung tu tak malu lak kan?susah kan cik kalu camni.

FaizalSulaiman said...

miss lolly---)betol

sekian:(

iyllienaz said...

baby comell..xsanggup nk buang..xde perasaan sape yg buat camtu..=(

FaizalSulaiman said...

iyllienaz ---)tulah kan.suka2 je buang;(

s a r a said...

diorang ingat diorang idop kat dunia ni sampai bile2 kot..xpikir dah time akhirat nanti camne..nauzubillah ar bende camtu jadi kat kite sume..

zulkbo said...

salam Faizal..
kalau ikut kemarahan semua orang nak marah..cuba kita cari puncanya..cuba kita berfikir seolah anak perempuan kita yang mengandung luar nikah?(nauzubillah)..apakah tindakan kita?jangan hanya menuding jari..mari kita sama fikirkan bagaimana nak mengatasi masaalah ini..kebanyakan kes yang kita ketahui adalah kerana takutkan respon family..jadi jalan mudah bunuh&buang..di sana kita rasa salah siapa?kalau bayi itu di lahirkan dikalangan ahli keluarga kita..bagaimana kita?nak simpan..tak malu ke?..aahaa..sekarang fikir-fikirkanlah..isu ni dah lama saya keluarkan dalam forum..forum mStar,forum tranungkite,forum Jqaf.net,forum Pahang Community..sila refer sana..wassalam..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR