Tuesday, February 09, 2010

SERU: UMMI -EPISODE 2-


Jalan Bahagia, Seratus kilometer dari tempat wanita di dapati dibunuh. Kawasan perumahan di tepi jalan besar dimana lori-lori balak sering melalui kawasan jalan itu.

Fazmi membuka helaian surat khabar yang masih tergeletek tidak terusik di atas meja di ruang tamunya. Dia membuka tali lehernya perlahan, sambil mengibar-ngibar kolar baju kemejanya. Panas benar sejak dua tiga hari ini. Dia akui kebenaran itu. Dia membelek dengan tidak selesa dan apabila tiba di muka surat akhir, minat pembacaannya tersangkak. Ternyata tiada satu berita pun yang benar-benar menarik minatnya saat ini. Dia duduk bersandar di atas sofa lembut sambil memerhati kipas di siling yang berputar malas. Matanya mulai layu.

Namun tidak sampai beberapa saat, pintu jeriji rumah sewanya berbunyi bising. Bergegar-gegar seperti ada seseorang yang tidak sabar benar hendak berjumpa dengannya. Dia bingkas bangun malas, menghendap di balik tingkap dalam rumah dan kelihatan kekasihnya, Azura sedang berwajah masam dan tidak henti-henti menghentak-hentak pintu jeriji besi rumahnya itu dengan sangat biadap.

“Nak apa?”, soal Fazmi bena tak bena. Azura mencebik benci. Dia mula muncung.

“You bawa perempuan mana petang tadi?”, Azura mula bersuara jengkel. Dan tafsiran Fazmi tentang kesimpulan Azura bahawa dia sudah curang, ternyata tidak kena langsung pada tempatnya.

”Tak ada. Saya tak bawa sesiapa!”, jawab Fazmi jujur. Dia menggeleng ketika berkata. Azura mendengus seperti berkata “tak usah menipu aku. Lelaki gatal!”. Dia memandang wajah Fazmi lagi, merenung matanya dalam-dalam.

“You jangan nak tipu I. Sejak bila you dah pandai simpan perempuan lain, hah?”, tanya Azura lagi semakin garang. Berdesing seketika telinga Fazmi mendengarnya.

“Kalau I dapat tahu yang you main kayu tiga, nahas you!”, bentaknya sambil memukul-mukul bahu Fazmi. Azura semakin agresif. Fazmi diam membungkam. Dia tidak mahu menggunakan kekerasan. Soalnya semasa dia balik dari kerja, dia tidak tumpangkan mana-mana perempuan!. Pelik, bagaimana Azura boleh menuduhnya dengan perempuan lain!.

Azura semakin tidak tahan melihat Fazmi mengunci mulutnya dari terus bersuara. Mata Fazmi bagai memandang tingkah lakunya terus-terusan. Renungan lelaki itu bagai mahu membunuhnya. Azura semakin galak memaki hamun Fazmi tanpa menyedari dengan tiba-tiba tanganynya yang rancak memukul bahu lelaki itu disambar dengan tidak semena-mena oleh tangan sasa Fazmi.

Lelaki itu menggengamnya kuat.

“Apa kau ingat kau dah lama hidup, Azura?”

Suara lelaki itu kedengaran halus menyeramkan. Dia merenung perempuan yang sedang marah itu dengan pandangan tajam sambil bibirnya terukir satu senyuman. Senyuman yang sangat menakutkan Azura.

Gadis itu merenggut tangannya sambil mengaduh kesakitan. Dia memandang pelik perilaku kekasihnya yang tiba-tiba berubah aneh.

“Kau boleh lari Azura..Tetapi kematian akan mengejar engkau!”, ungkap Fazmi masih dengan suara halusnya itu. Senyumannya semakin melebar. Azura tak tunggu masa. Dia mula mengundur ketakutan, memandang Fazmi yang berdiri seperti patung dengan perasaan yang bercampur baur, sebelum mencapai kunci keretanya dari dalam tas tangannya. Menekan punat hijau dengan pantas dan masuk ke perut kereta tanpa banyak soal. Di balik cermin pintu keretanya, dia dapat melihat Fazmi masih tersenyum melihat telatahnya. Azura semakin takut lalu memandu keretanya dengan hati yang semakin tidak tenang.

Namun, dia tidak menyedari kehadiran sebuah lori balak kelihatan laju sedang menuju ke arah keretanya tanpa sebarang amaran. Azura hanya mampu melihatnya di balik cermin sisinya sahaja tanpa mampu berbuat apa-apa.

Kedengaran dentuman dahsyat dan pekikan seorang wanita yang nampak tersepit di tempat duduknya dengan darah merah pekat menitis laju dari keretanya…

Kelihatan seorang kanak-kanak perempuan dalam lingkungan sembilan tahun memandang tragedi itu dengan gerun...

BERSAMBUNG

No comments:

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED