Monday, March 29, 2010

PROLOG: PROSA BERMULA



Saat mentari merah mula hendak tenggelam di ufuk timur, kelihatan batas-batas sawah yang mulai menguning tunduk patuh seperti resminya. Angin berpuput mesra, menampar-nampar lembut jasad yang berlanggar dengannya dan kelihatan empat batang tubuh berdiri kaku. Tatkala si gadis lengkap berpakaian cantik, berbaju pengantin hijau muda dengan jilbab yang menyarung litup kepalanya sedang mengejar seorang lelaki bersongkok, berbaju melayu sedondon dan dalam keadaan penuh kekalutan itu, mereka terserempak dengan seorang lagi lelaki yang berwajah terkejut bersama seorang wanita sempurna selindung auratnya sambil memandang situasi itu bagai tidak percaya.

Dan keempat-empat mereka bertemu pada satu takdiran yang tidak disangka. Kala sebuah prosa cuba digubah dalam hati yang penuh gundah

Amir Naufal
Saat tiga kali dipermainkan cinta, dia pasrah. Hanya pada Tuhan dia bertanya, dalam setiap kali sujudnya agar jodohnya segera dipertemukan. Menikmati hidup bahagia berpasang-pasangan seperti khalifah Tuhan yang lain. Namun, ketika hati bertemu sang Hawa idaman, dia harus pasrah yang si Hawa itu bukanlah miliknya. Si Hawa itu bukan dicipta dari rusuknya.

Zulaikha Wirdani
Dibesarkan dalam suasana muslimah sejati dan dalam kelompok keluarga dimana si ayah menentang tindakannya untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi. Bagi Ustaz Rahimmi, perempuan hanya layak duduk di rumah, menjaga aurat diri dan memperhias demi suami. Dan Zulaikha harus taat dengan kata-kata ayahnya walaupun dia tahu, ia ibarat belati berbisa menghiris-hiris tajam. Kata hati Zulaikha bukanlah pemutus segala.

Iman Shakirin
Hasratnya untuk memiliki Zulaikha bagai bulan jatuh ke riba. Akan disemai rasa cinta, dipupuk kasih sayang malah Zulaikha akan dijaga dan ditatang seperti janji dimetrai kepada Ustaz Rahimmi. Dia mahu menebus segala kesalahan lampau yang pernah dilakukannya dan apabila dia mendapat tahu perasaan Zulaikha tidak pernah ada untuknya, Iman redha. Walau hatinya redam, Zulaikha akan tetap dikenang..

Ummi Syafiqa
Dia pernah dikasari, dipermaikan lalu dikecewakan oleh lelaki. Tetapi cinta dan kasihnya tidak pernah luak dan luntur malah dia menganggap semua itu adalah ketentuan hidup, sehinggalah dia bertemu dengan pilihan hati yang dirasakan layak untuknya. Tatkala umurnya jauh berbeza, dikala hatinya berperang dengan kehendak kasih sayang alami seorang manusia dan umpat keji sekeliling yang mula memandang rendah darjatnya, dia akur dan redha..

Dan manusia-manusia ini saling berkait, menanti kelangsungan hidup dengan penuh mengharap. Antara takdir dan keinginan juga antara kehendak dan impian. Dan seperti selalu di dalam pusingan hayat manusia, apabila Kun Fayakun dititip, maka terjadilah seperti kehendak-Nya.

Manusia mampu merancang, Dia akan tentukan...

Membuka tirai penuh, Khamis 1, April 2010;)

9 comments:

Wawan Saini said...

bravo..
congrats FS..
pasti kisah ini hebat..
bahasa cinta sudah bermula...

Faizal Sulaiman said...

Wawan Saini---)thanks wawan;). tunggu khamis ni ya;)

'AQILAH said...

sedih tak ?

khasyikelvin_ said...

adeh,
kenapa khamis? ingatkan rinih!

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

prosa cinta bermula... :-D jeghejeng...!

iyllienaz said...

haha..name smua sedap2..still nk baca gak khamis..

Lady Waleane said...

wah..menarik!! ;)

Anonymous said...

best sgt2 prosa nya...
nmpak ayat2 cinta mula melakar hati yg sepi...

Faizal Sulaiman said...

terima kasih kalian.setia menanti Khamis ini, jam 7 pagi ok;)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED