Tuesday, May 18, 2010

SUMBAT: MEMBONGKAR RAHSIA


Salam

Novel bersiri atas talian (online)di Aksara Keraian, FARCIR hampir menemui jalan penghujungnya. Err sebenarnya, setiap hari jugaklah aku membuka laman tu, kut2 ada komen2 membina dari pembaca. Aku senyum dan seperti jangkaan.

Tiada.

Takpe, silent readers ramai (hahaha..nak sedapkan hati). Lagipun, sejak siri komedi gelap itu semakin turun rating bacaannya, aku sudah tak ambil pusing lagi pasal komen. Nawaitu aku dua sahaja:
1) Buat yang terbaik untuk setiap bab. Buat poster utk setiap episode, err promolah kononnya.haha. Takde review pon tak akan mematahkan semangat untuk membuat pembaca (future readers) terus-terusan membaca cerita tersebut.Mungkin ceritanya berat. Kena banyak fikir. Complicated plus not so soothing title pronunciation. Ya..aku terima faktor itu.

2) Kepuasan dalam menulis. Ya aku tak memilih genre komersil (melainkan Prosa Cinta Amir Naufal) disebabkan ingin kepuasan. Aku mahu dikenali dengan penulisan yang mempunyai signature selain tidak mahu terikut-ikut sgt dengan arus semasa.

Ok, Its time to reveal secrets. Memandangkan siri FARCIR hanya berbaki 8 episode, (dimana 2 daripadanya akan mengisi SEASON FINALE, yang dijadualkan 11 dan 14 June 2010) aku ingin berkongsi pahit getir menulis siri 30 episodes ini kepada kalian.

Buat mereka yang gemar menulis, kalau nak dijadikan bahan ini untuk push diri sendiri supaya menulis, aku galakkan. Untuk mencapai sesuatu, ia bukanlah senang.

Jom semak TRIVIA ini

1) FARCIR (sebutan FAR-SEE) dipilih oleh penulis sebagai tajuk kerana latar pendidikan beliau yang melibatkan diri dengan makanan. Plot komedi-misteri-drama ini ditulis sekitar November 2006 selepas membaca satu review filem dark comedy dari Perancis.

2) Penulis mengambil keputusan utk menukar sedikit jalan cerita FARCIR bersesuaian dengan penyiarannya yg panjang. Penukaran besar melibatkan hubungan dua beranak Nita-Meriam yang saling berdendam kerana masa silam yg memeritkan.

3) Protagonis asal dalam siri ini termasuklah Lela (tukar kpd Meriam), Aman (tukar kpd Armin), Rizi kepada Razi, Fara kepada Eva Zalina dan Julia kepada Rina. Walalubagaimanapun utk Ida dan Nita, kedua-dua nama dikekalkan.

4) Episode 1: Pilot menyelongkar kelazatan makanan di Kafe Halia, yg jelas menunjukkan makanan yg akan membuat pembaca mengenangkannya. Cerita ini berterusan dengan misteri-misteri sehinggalah ke episode 30: I Guess This is Goodbye.

5) Episode dimulakan dengan Nita yang berjaya membuka Kafe Halia bercerita tentang gelagat2 jiran2nya seperti Armin, eksekutif yg tampan beristerikan Ida, seorang bekas pelajar psikologi yang mempunyai anak kembar.Rina dan Razi, dua beradik yang misteri. Di dalam nota kaki buku "FARCIR:The Guideline" penulis mengucapkan penghargaan kepada sepupunya atas pengguaan beberapa ayat bahasa Perancis di dalam cerita ini.

6)Eva Zalina membuat kemunculan awal di dalam EP 3 dengan beberapa baris ayat bahasaPerancis. Misteri berterusan dengan kemunculan Meriam (ibu angkat Nita) di EP 4. EP4 juga berakhir dengan Razi menyerang Ida sehingga menyebabkan perempuan itu koma beberapa minggu.

7) Cliffhanger pertama adalah di EP 5 menjadikan Miswari Zainal Abidin mangsa pertama yang mati dalam siri ini. Diikuti dengan Dalilah dalam EP 13 kemudian disusuli dengan Meriam dalam EP 22. Dicatat juga menerusi EP 6 (sambungan EP 5) kesemua watak2 utama bermimpi 20 tahun akan datang dan apa yang akan terjadi kpd mereka kesan dari kebakaran dahsyat itu.

8)Dalilah, yg bekerja sebagai jururawat digambarkan mempunyai tahi lalat di pipi kirinya membuat penampilan sulung di EP 9, diikuti Suzana (surirumah yang mati?!) dan suaminya Zulkifli di EP 10. Dicatat juga di dalam buku "The Guideline", kedua-dua Suzana dan Zulkifli akan memberikan jalan cerita misteri kepada plot Nita selain memberitahu yg Dalilah bukanlah perempuan yg baik.

9) Kesimpulan besar yang ditulis dalam EP 15 adalah bertujuan utk pembaca mengingat semula misteri2 dan konflik2 besar yg berlaku di dalam episode2 sebelumnya. Penulis juga menulis di nota kaki "The Guideline" mengatakan "Aku takut jika misteri2 ini akan menyebabkan kepala pembaca berpusing-pusing tak faham. Dengan kesimpulan ni (EP 15) diharap akan membantu mereka sebelum aku membukanya lapisan demi lapisan"

10) Ikmal Ezani Asraf yg mati dibunuh membuat kemunculan pertama di EP6 (lelaki yg dikahwini Rina, 20 tahun dlm mimpinya) dan terakhir di EP 16, memberitahu kpd pembaca siapa yg merancang kematiannya. Berdasarkan episode tersebut, penulis mendapat komen dari segelintir pembaca yg meneka bahawa pembunuhan itu melibatkan 3 suspek iaitu Rina, Razi dan Eva Zalina

11)Di EP 17 penulis menulis ingatan istimewanya kepada seluruh bekas rakan sekelasnya yg mengambil kursus Foodservice Management di universiti dulu dan menulis "Aku khaskan bab ini untuk rakan sekelas yg mengambil Foodservice Management. Korang ingat lagi, kan?"

12) FARCIR 1-30 akan membongkar 3 misteri yang membuatkan semua tertanya-tanya.
Pertama: siapa pembunuh sebenar Ikmal Ezani Asraf
Kedua: Siapa yg menyerang Dalilah
Ketiga: Apa sebenarnya yang terjadi kpd Suzana

13) Diakhir episode 30, satu baris ayat akan ditulis iaitu "AKAN BERSAMBUNG"

Lapan Episode tinggal lagi. Lepas ni tak payah pening2 lagi ya;);)

Belum terlambat untu mereka yg belum membaca, menghayati cerita ini;);)

2 comments:

farida tarmize said...

tak sempat lagi aku nak baca dari last episode..sori kalo takde komen..sebab terlalu asyik mmbaca.nak komen pon xtau ape..heheh

Faizal Sulaiman said...

cik kedondong:--) hehehe takpe cik.cam aku ckp tadilah.aku dah tak kisah pun pasal komen.penting untuk puas hati;)

episode 30 belum disiarkan.jangan lupa membaca misteri2 cerita ni ok!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED