Saturday, March 05, 2011

Kerana Kasih, Aku Turutkan: Review The Fighter


Menonton filem drama sukan ‘ The Fighter’ menjadikan diri lebih bermotivasi.

Dalam filem ini dperlihatkan bagaiman Mickey Ward, peninju terkenal tertekan dengan sikap abangnya yang selalu high stone crack cocaine (persembahan mengagumkan Christian Bale). Sebagai former boxing yang sangat talented dan dianggap legend oleh adik tiri sendiri, Dick Ecklund meyanyangi Mickey Ward with all open heart walaupun dia selalu ditangkap high in cocaine.

The Fighter mempamer keseimbangan antara kisah benar keluarga Ward dan pemahaman tentang sukan boxing dengan lebih dalam. Kisah bagaimana Mickey terpaksa mengikut telunjuk ibunya, Alice Ward dan follow dalam segala hal. Persaingan dengan 7 orang adik beradik perempuan dan abang-yang merangkap jurulatih yang selalu lalok menjadikan dia tension.

Tertekan, dia bertemu dengan seorang bartender cun Charleen (Amy Adams) dan berhasrat untuk melupakan sukan tinju, lebih-lebih lagi kekalahan dengan peninju yang bertubuh besar daripadanya.

Rules dalam tinju selalunya mengambil kira berat salah seorang pihak lawan dan ianya tidak boleh melebihi berat lawannya yang satu lagi. Ia akan mewujudkan satu situasi tidak adil dalam perlawanan.

David O Russel menghasilkan karya ini mengikut acuannya yang tersendiri. Filem ini biopic. Seperti menonton other True Story yang lain, Russel bijak mengadunnya dan menjadikan karya ini cukup ramuan komersil dan nilai historic yang melengkapkapkannya. Apapun, kekalahan filem ni di Oscar (yang turut mengupas satu lagi kisah benar) dianggap bermaruah.

Dari segi lakonan, all actors superb!

Selain Christian Bale, Melissa Leo (Alice Ward) turut mempamer lakonan yang sangat-sangat berkesan. Aku agak menyampah dengan sifat control dan tegas si Alice. Semua benda dia nak kawal. Anak dia buat apa, lawan dengan siapa, apa yang perlu dicakapkan dalam interview TV.

But, despite of that, dia manager kepada anaknya. Dia melihat potensi anaknya untuk cemerlang dalam sukan tinju. That’s why she’s very protective. Membesarkan 7 anak perempuan dan 2 lelaki menjadikan Alice Ward seolah predetor kepada dua anak lelakinya tu. Hey, suaminya pun dia buli kaw-kaw. Mungkin hidup dalam female dominated community, feminisme Alice kelihatan sangat kuat.

Lebih-lebih lagi bila dia tau anak lelakinya kuar dating dengan pelayan bar yang baginya tak tahu selok belok sukan tinju.

Ko terlepas cakap F*ck dalam Akedmi Award kan, Leo? Takpalah, lakonan ko memang bagus dalam citer ni.muahahahahaha. KLIK SINI

Amy Adams macam biasa. Terbaik. Dari peranan remaja bermasalah dalam Junebug, puteri raja fantasi dalam Enchanted mahupun biarawati penuh rahsia dalam Doubt, Adams sentiasa mencari kelainan dalam setiap lakonan.

Peranan Charleen dilihat cemerlang di tangan Adams. Dia bartender. Survival hidup dalam tangan. Tapi tak sekali-kali nak gadai body untuk permintaan customer. Ada catfight between dia dengan Alice Ward. Siap bertumbuk bagai! Apa yang dimahukan hanya yang terbaik untuk Mickey

Apapun, The Fighter menjanjikan info yang bagus tentang sukan boxing selain relationship keluarga Ward yang penuh liku.

Trivia: Filem ni merupakan filem kedua yang memenangi kedua-dua Pelakon Terbaik dalam katergori Pembantu Lelaki dan Wanita selepas Hanna and Her Sister pada tahun 1986

Ps: Terima kasih kerana membaca Keramat Lima. Terlepas baca Klik kat link bawah ni ye:)

Figura

Korin

Pelangui

Sick Bay


Dan jangan lupa malam ini siri terakhir Keramat Lima: Potret

Up next baru The King's Speech. Ada juga a few yang seronok dikongsi macam The Kids Are Allright dan I am Number Four.

10 comments:

tengkorakemas said...

Fuh, thanks review ni, dh lama aku tak review filem..

Mula2 bro, yg menarik phatian aku tentang filem ini adalah tinju, peminat rock balboa katakan keh3..

Kedua, mark wahlberg..rasanya ini kali kedua dia berlakon filem sukan based on true story, kalau silap betulkan..dulu dia berlakon the invincible, sukan football amerika

ayie said...

jom tengok..hehe

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas--->wahlberg mcm typical kalau berlakon filem sports drama mcm di atas. selalunya predictable tu yg kadang2 susah nak tembus oscar.

anyway, u should see this movie, bro!

Faizal Sulaiman said...

ayie --->yeahh di pawagam skunk!!

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maaf kerana lama tak berkunjung yerrr .. kerana ade masalah pada laptop aku..baru hantar repair lerr...

buang emak buang saudara kerana kasih aku turutkan..... jommmm pakat tengok wehhh

Seri said...

baru nak baca keramat 5. lama tak singgah sini

Unknown said...

nk folow keramat ni..seraamm!!!

Faizal Sulaiman said...

Afzainizam --->takpe weh:)

take ur time

btw, dalam kes ni, memang layak pun si mickey ni buat mak dia camtu.hahahahaha

jahat aku..

Faizal Sulaiman said...

Seri --->baca la seri.thanks k sebab rajin datang blog faizal:)

Faizal Sulaiman said...

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) --->silakan pojie!

tima kasih bebanyak baca k:)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED