Salam
Salam Sabtu, semua. Harap kalian berada dalam keadaan sihat walafiat.
Harini aku bengkak hati. Sebabnya remeh saja. Nak tonton Hikayat Merong Mahawangsa esok dengan menggunakan phone reservation di panggung selesa, Tanjung Golden Village Cinemas, Jusco Tebrau City.
Aku dapati, kaedah begini sangat efisyen. Iayalah..,daripada kau beratur panjang, lebih baik buat penempahan tiket menerusi panggilan telefon. Mudah, senang tambahan sebab ia tekologi.
Kita gunalah.
Aku pernah tiga kali menggunakannya iaitu semasa menonton Harry Potter and The Deathly Hallows-Part 1, Magika dan paling latest, Rapunzel: The Tangled Tale.
Mudah. Kau call, operator yang bertugas bagi nombor. Simpan nombor elok-elok. Dah sampai di kaunter penempahan (semasa nak menonton), pergi ke kaunter Reservation (selalunya paling hujung), beritahu nombor, nah! Tiket dan tempat duduk sudah berada di tangan.
Mudah kan?
Tapi kenapa perkara macam ini terasa sangat susah?
Hari ini saja, sudah lebih tiga puluh panggilan dibuat. Dari pukul 2.30 petang sehingga jam 5.00 petang.
Hasilnya:
1) Panggilan sibuk
2) Panggilan tak berjawab
3) Operator mesin menjawab “Our operators are busy. Please hold on”.
4) Ada music macam projek LED Kemahiran Hidup
5) Operator mesin menjawab “Our operators are still busy. Please press star to hold on”
6) Panggilan masih tidak ada orang yang menjawab, kredit aku habis.
Teori aku:
a) Adakah staf di TGV Tebrau sangat sibuk? Mungkinlah, sebab hari Sabtu. Tak upaya nak bergerak capai telefon
b) Adakah tiada staf yang duduk di bahagian phone reservation? Eh tadi cek websitenya, ada perkhidmatan Phone Reservation!
c) Adakah stafnya bercuti? Eh..harini hari Sabtu.
d) Terlalu ramaikah pelanggan? Tapi takkanlah tak ada seorangpun yang mengangkat telefon, setelah 2 jam setengah menelefon seperti pelanggan bodoh, menanti panggilannya dijawab
Aku tak tahulah kalau aku seorang saja yang emosi. Kalau ada staf TGV Tebrau baca entry ini (ada ke??), janganlah marah ya. Aku sekadar meluahkan apa jadah yang tak puas hati. Telefon, kredit berjalan tu! Kalau free to the hell charge tak apa jugalah.
Sebabnya, masa aku call, talian sibuk. Bermakna, masih ada lagi pelanggan sama nasib dengan aku, dimana panggilannya tak dijawab oleh TGV. In addition, aku pernah call TGV Tebrau hari yang sama tetapi waktu dalam 6 petang. Tapi perkhidmatannya tak ada sebab hanya valid office hour sahaja.
Adakah kesan gempa bumi 8.9 skala Richter dan Tsunami di Jepun merosakkan line komunikasi? Manalah tahu kan?
Aku pelanggan. Aku belajar Tourism Marketing Management. Aku mengajar Tourism Marketing Management. Front Line adalah apart from Tourism and Hospitality Industry. Customers traffic sudah congested. What the hell you should do?
Ingat, service is intangibility! You need to experience it by yourself.
Tweet
Salam Sabtu, semua. Harap kalian berada dalam keadaan sihat walafiat.
Harini aku bengkak hati. Sebabnya remeh saja. Nak tonton Hikayat Merong Mahawangsa esok dengan menggunakan phone reservation di panggung selesa, Tanjung Golden Village Cinemas, Jusco Tebrau City.
Aku dapati, kaedah begini sangat efisyen. Iayalah..,daripada kau beratur panjang, lebih baik buat penempahan tiket menerusi panggilan telefon. Mudah, senang tambahan sebab ia tekologi.
Kita gunalah.
Aku pernah tiga kali menggunakannya iaitu semasa menonton Harry Potter and The Deathly Hallows-Part 1, Magika dan paling latest, Rapunzel: The Tangled Tale.
Mudah. Kau call, operator yang bertugas bagi nombor. Simpan nombor elok-elok. Dah sampai di kaunter penempahan (semasa nak menonton), pergi ke kaunter Reservation (selalunya paling hujung), beritahu nombor, nah! Tiket dan tempat duduk sudah berada di tangan.
Mudah kan?
Tapi kenapa perkara macam ini terasa sangat susah?
Hari ini saja, sudah lebih tiga puluh panggilan dibuat. Dari pukul 2.30 petang sehingga jam 5.00 petang.
Hasilnya:
1) Panggilan sibuk
2) Panggilan tak berjawab
3) Operator mesin menjawab “Our operators are busy. Please hold on”.
4) Ada music macam projek LED Kemahiran Hidup
5) Operator mesin menjawab “Our operators are still busy. Please press star to hold on”
6) Panggilan masih tidak ada orang yang menjawab, kredit aku habis.
Teori aku:
a) Adakah staf di TGV Tebrau sangat sibuk? Mungkinlah, sebab hari Sabtu. Tak upaya nak bergerak capai telefon
b) Adakah tiada staf yang duduk di bahagian phone reservation? Eh tadi cek websitenya, ada perkhidmatan Phone Reservation!
c) Adakah stafnya bercuti? Eh..harini hari Sabtu.
d) Terlalu ramaikah pelanggan? Tapi takkanlah tak ada seorangpun yang mengangkat telefon, setelah 2 jam setengah menelefon seperti pelanggan bodoh, menanti panggilannya dijawab
Aku tak tahulah kalau aku seorang saja yang emosi. Kalau ada staf TGV Tebrau baca entry ini (ada ke??), janganlah marah ya. Aku sekadar meluahkan apa jadah yang tak puas hati. Telefon, kredit berjalan tu! Kalau free to the hell charge tak apa jugalah.
Sebabnya, masa aku call, talian sibuk. Bermakna, masih ada lagi pelanggan sama nasib dengan aku, dimana panggilannya tak dijawab oleh TGV. In addition, aku pernah call TGV Tebrau hari yang sama tetapi waktu dalam 6 petang. Tapi perkhidmatannya tak ada sebab hanya valid office hour sahaja.
Adakah kesan gempa bumi 8.9 skala Richter dan Tsunami di Jepun merosakkan line komunikasi? Manalah tahu kan?
Aku pelanggan. Aku belajar Tourism Marketing Management. Aku mengajar Tourism Marketing Management. Front Line adalah apart from Tourism and Hospitality Industry. Customers traffic sudah congested. What the hell you should do?
Ingat, service is intangibility! You need to experience it by yourself.
19 comments:
oh dulu waktu pergi sana kakak OE beratur je nak dapat tiket...
mula tu nak telefon untuk tempah... sekali tak jadi...
kalau macam ni, lebih baiklah pergi beratur... sama je outcome nya...
alahai...
janganlah marah sangat ye encik...
kasihan kamu...
anyway... cerita yang kamu nak tengok tu best ke? siapa belakon???
pulak tanya benda ni???
Orkid Edyliyne @ OrkEd ---> yup. ingat esk nak tgk early bird.haiyoo
hehe
marah jugalah orked.geram ram ram
nak tengok sebab epik, selain nak tgk outcome citer neh:)
Alamak bro..mesti geram tu..selama ni aku pernah guna org dlm je, kol kwn keje panggung utk booking..tapi kalau aku memg tension jg
tengkorakemas--->geramnya sampai kepala dah weh!hehehehe..wah guna orang dalam.aku call operator je:)
esk aku cuba lagi..
mungkin mereka menerima tempahan dari jepang kot..haha
mereka x menang tgn layan kot
nak akte meka saja x kot
ugi la kan
kalau ssh sgt meh tgk kat KEY ELL
hehehe
ghost writer--->haih entahlah. berejam gak call semalam tu. hampeh tak dijawabnya:)
mr.syazwan -->wah wan
KL tu.
hehehehehehehe
ohoii..sedeyh la pulak anda tak dapat menengok merong mahawangsa..huu
sebok bebenor la sangat operator tu yer tak..
last2 pegi beli kat sana ke?? ;p
bro, tgv dh xde lg dh phone reservation.booking online pun dh xde.nyirap tol aku, kne beli terus.sia2 je dftr online jd member, sbb aku mmg xde kad kedit.
tp aku heran gak, nape phone reservation xde tp still dia x mansuhkan phone reservation yg ko call tu?
Adlan --->sudah tgk adlan.
esok review.
ha'a pi sana, beratur.huhu
Muhamad Zaki Zafir--->tula.sebab takde kad kredit la aku book ikot phone,jadah sungguh!
hehehehe
last2 pi beratur je kat situ
huhu. nak tgk citer merong tu. tapi tiket cepat noo habis. haih! kene tepon gamaknye ni.
hahaha....terlibat skali kot psal gempa tu..hehehe
ada baca post blogger intrnet slow pn pasal gempa tu....
NUke_Rude--->kat area ko takde masalah kut nak call tempah.semalam aku gi, beratur gak mcm biasa.sib baik early bird weh,jadi tak ramai..
Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)--->tulah gaknya.line tetiba putus.hahahaha
♕ Mr.IX ♂ --->oh ada ke?tp memang kalau gempa memang akan effect line internet sebab setau aku kabel tenet ni kat dasar laut.
Klo kita beli tiketya 1 hari sebelum ditayangkan cinema bisa tak?
Post a Comment