Thursday, March 17, 2011

Definisi Dua M.Kau Boleh Buat?

Salam Khamis.

Pagi-pagi sudah terbaca blog-aku-boleh-gelarkannya-sasterawan. Seperti Kahlil Gibran, penulis ini sangat indah bahasanya. Quote2 nya selalu jadi inspirasi:)

Memaafkan dan melupakan adalah satu proses mustalil buat seorang manusia.

Hati dah bengkak. Dikhianati, Dikecewakan. Parut masih ada. Kau ingat senang nak lupakan?

Definisi dua M ini mudah saja diolah beliau.



1) Ada sesetengah mudah memaaf, tapi tak mudah melupakan. Sebabnya hati kita masih belum sedia nak melupakan. Mulut kata ‘ya’. Hati manusia…Siapa tahu, derr! Dikata lagi, proses memaaf dan melupakan ini biarlah datang dengan kerelaan sendiri. Ia membezakan kita dengan siapa kita di masa lalu selain memberi kebebasan kepada kita untuk melupakan perkara buruk yang pernah terjadi.

Betul juga. Buat apa nak kenang benda lepas. Bangun dan move on!

2) Kedua pula mengatakan, memaafkan dan melupakan sesuatu perkara buruk seperti dikhianati, buat salah adalah BENDA ALLAH YANG PALING SUSUH NAK DILAKUKAN. Ya! Itu diakui. Tetapi memaaf dan melupa merupakan hadiah paling istimewa yang sebenarnya sudah kita lakukan untuk diri sendiri. Zahirnya memang nampak orang itu macam menang, tetapi tidak ya! Sampai bila kita nak dibendung dengan kemarahan? Dengan dendam? Dengan perasaan-perasaan tak senang sepanjang hidup? Kenapa kita tak bebaskan nya? Ya, orang yang kita dendam/marah/benci tu dah memulakan hidup baru. Senang lenang bergembira. Takkan kita masih di takuk lama?

Aku suka quote atas tu.

Justice happens when that pain doesn’t affect you anymore and the powerful memory of days long gone don’t hang around too long.

Tetiba teringat pasal entry ni dan hubungkaitnya dengan entry hari ini.

Sekadar quoting kata-kata seorang space buddy:

Aku tambah sikit.

Dear Friend (s)

I will always be here
Waiting for anybody or anyone that feels that they need me
I will try to be there, as they need me.
If not
I am still the way I am


Dalam hidup, janganlah jadi substitute. Jadilah yang utama

Thanks Paulo Coelho. Your words..amaze me:)

10 comments:

zixol said...

yeahhh..syabas bette..

mr.syazwan said...

wahhh words yang

F
U
U
U
Y
O
O
O
O

ghost writer said...

“Sincere forgiveness isn't colored with expectations that the other person apologize or change. Don't worry whether or not they finally understand you. Love them and release them. Life feeds back truth to people in its own way and time.”

-sara paddison

♕ Mr.IX ♂ said...

klu membaca kata2 ni aku gaka lemah...tp quote pendek2 leh fhm skit...

i'm still here.....

FaizalSulaiman said...

zixol--->ngeh ngeh ngeh:)

FaizalSulaiman said...

mr.syazwan --->tima kasih wan!

memang fuyooooooooo sebab baca!

FaizalSulaiman said...

ghost writer --->suka ayat last tuh.

Life feeds back truth to people in its own way and time.”

naK share dlm fb ar!:0

FaizalSulaiman said...

♕ Mr.IX ♂--->me too

I am still here:)

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

OE baca pun jadi... wow...
dan apa yang dia cakap tu memang betul...
memang senang cakap dekat mulut tapi tak pada hati...
tapi kalau kita tak cuba nak memaafkan, macam mana kita nak lepaskan benda tu kan...
(n_n)

FaizalSulaiman said...

Orkid Edyliyne @ OrkEd --> memaafkan tapi mungkin sukar nak lupa.mungkin kena lepas perlahan lahan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR