Tuesday, August 30, 2011

Sesuci Syawal: Catatan Lebaran: Sinar Syukur


Kisah ini adalah adaptasi dari pengalaman sebenar penulis ketika bertemu dengan beberapa insan istimewa bergelar anak yatim

Jauh di lubuk hati, siapa yang tak mahukan ibu bapa di dalam dunia ini ?

Itulah yang terjadi kepada Hanafi (bukan nama sebenar).

Ibu bapanya meninggal dunia, tiga hari sebelum Syawal mulia datang menjengah. Ketika Izrail datang menjemput, kedua mereka sedang dalam usaha untuk bangun sahur. Berlaku kejadian litar pintas menyebabkan kebakaran yang tidak semena-mena, menghancurkan impian empat beranak itu untuk menyambut syawal mendatang.

Benarlah itu ramadhan yang terakhir buat mereka. Selain ibu dan ayah, satu-satunya adik perempuan Hanafi juga terkorban dalam tragedi itu seterusnya meninggalkan budak lelaki itu sehelai sepinggang.

Parut di hati siapa yang tahu? Dan dek kerana hidup perlu diteruskan Hanafi dihantar pakciknya ke sebuah sekolah asrama anak yatim di negeri ini dan perihnya ditanggung tidak bersendirian.

Dia punyai kawan-kawan yang senantiasa membantu, bahkan senasib dengannya.

Berbeza dengan Johan (bukan nama sebenar). Tidak seperti Hanafi, Johan dibesarkan dengan kasih sayang ibunya seorang diri kerana ayahnya sudah meninggal dunia ketika dia berusia empat tahun lagi.

Ibunya menatang dia bagai minyak yang penuh.

“Emak sayang saya seolah saya ini emas permata”, Johan memetik ketika wajahnya nampak malu-malu ketika penulis mendekati beliau. Budak lelaki itu senyap sekejap sebelum wajahnya keruh.

“Tapi saya khianati kepercayaan dia!”

Menurut Johan sikapnya yang kerap dimanjakan, menjadi punca dia sering mengikut kata hati. Sering ponteng sekolah. Umur sepuluh tahun sudah pandai merokok. Malah curi duit ibunya untuk membeli sebatang rokok.

Berkali-kali penulis kilas wajahnya yang nampak sangat menyesal.

“Kalau saya tahu keadaan bertambah buruk, saya takkan buat emak macam tu”

Ibunya meninggal dunia sewaktu perjalanan pulang dari terawih, pada masa Ramadhan 2, beberapa tahun lepas akibat kemalangan jalan raya.

“Agak-agak kalau saya minta maaf dengan Tuhan, Dia boleh maafkan saya tak, bang?”

Soalannya saya jawab dengan tenang. Sentiasalah berdoa. Mohon petunjuk sebab Allah kan Maha Pengampun.

Dua budak lelaki itu penulis tinggalkan dengan pelbagai kesimpulan terbirai dimata. Adakala hidup kita nampak bahagia. Orang tak tahu kita derita sebenarnya. Malah, kita sendiri nampak derita, walhan kita sebenarnya bahagia. Takdir manusia berbeza-beza. Kita ikut saja jalan yang ditentukan.

Di hari mulia ini, pohonlah kemaafan untuk kita dan sesiapa sahaja yang ada dikeliling kita.

Mungkin kita tak sedar, mungkinkah kita jumpa Ramadan dan Syawal tahun hadapan?

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2011, Maaf Zahir Batin

***

[ Selepas Ini]
Antara Aidil dan Fitri, kembar seiras yang dipisahkan dengan hanya satu garisan

[Sebelum Ini]

No comments:

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED