Tuesday, August 30, 2011

Sesuci Syawal: Cerpen: Wasiat Aidil-Fitri



Jam di dinding menunjukkan ke pukul enam setengah petang.

Mak Wan masih menyiapkan juadah untuk berbuka puasa. Berbuka puasa untuk kali yang terakhir. Menyusun empat jenis hidangan dengan dua jenis kuih muih di atas meja.

‘Budak-budak tu tak balik lagi, Wan?’

Kedengaran suara kering berdehit Syarifah Izzah. Bagai ada kahak yang berhimpun di kerongkongnya sebelum Mak Wan berpaling memandang puan besar rumah banglo Tuan Haji Sahak dengan senyuman manis. Syarifah Izzah, walaupun bersuara parau, tetapi wajahnya seakan tidak dimamah usia. Rambutnya masih disisir rapi kebelakang, diikat siput. Walau ada sehelai dua uban yang menutupi, wajahnya masih jelita..

‘Adil kata dia akan sampai kejap lagi. Fitri tak tahulah. Berkemungkinan malam’
Syarifah Izzah mendengus geram.
‘Apa ke salahnya budak berdua tu balik sekali? Nama aje kembar seiras. Yang si abang langsung tak tahu nak bawa adiknya balik ! Yang si adik pula mengada-ngada sangat nak balik lambat, kenapa ?’

Suara Syarifah Izzah bergema nyaringnya. Rona wajahnya tampak dingin menyebabkan Mak Wan tak jadi untuk memujuk. Dia meneruskan kerjanya sebelum kedengaran deruman Proton Saga FL melintas di hadapan banglo bercat kuning langsat itu.

Pintu kereta terkuak, lalu mendedahkan dua anak muda, dalam lingkungan dua puluhan. Wajah mereka saling tak tumpah antara satu dengan yang lain. Mungkinlah yang berbeza adalah potongan rambut dan ketinggian.

‘Mak ingatkan kamu berdua dah lupa jalan balik’, bingkis Syarifah Izzah dengan suara dingin lantas menyambut salam anak bongsunya terlebih dahulu, Fitri yang mengenakan T Shirt coklat. Aidil yang berwajah kelat mengikuti jejak langkah adik kembarnya sebelum menyertai Mak Wan di ruang meja makan.

‘Tengoklah abang kamu tu Fitri! Emak belum habis cakap lagi dia dah ke meja makan ! Emak ni tak cukup mendidik kamu berdua ke?’, bingkis Syarifah Izzah sebelum bahunya diusap lembut anak bongsunya itu.
‘Biarkan lah mak abang tu. Mak macamlah tak kenal perangai dia’, ujar Fitri dengan nada memujuk. Pemuda itu kemudian membawa ibunya meyertai Aidil dan Mak Wan di meja makan sebelum duduk menghadap hidangan hari itu.

Ketam bercili, Udang Goreng Tepung, Sayur Lemak Pucuk Ubi dan Telur Dadar menjadi santapan mereka.

‘Wah Mak Wan! Makan besar kita hari ni! Mesti sedap ni!’, ungkap Aidil dengan tak sabar-sabar menyendukkan nasi di dalam pinggannya. Perbuatannya itu walaubagaimanapun tidak menyenangkan ibunya, Syarifah Izzah.

‘Awak ni tak boleh nak beradap sikit ke, Aidil ? Mak faham kalau kamu lapar pun. Puasa je. Bukannya nak mati !’ , tegurnya dingin sambil menjeling tidak senang.
‘Mak! Saya lapar dan saya nak makan. Bukannya saya tak puasa pun!’, bidas Aidil mempedulikan perbuatannya yang agak keterlaluan itu. Mak Wan cuba untuk meredakan ketegangan.

‘Puan. Tak payahlah nak marah-marah. Biarkan sajalah si Aidil ni’
‘Wan! Awak tak payah nak susah-susah membela budak ni. Balik jumpa saya ada disalamnya saya ni, Wan?’

Aidil menghembus nafas. Membalas jelingan ibunya, sesuatu yang kembarnya Fitri merasakan itu adalah satu perbuatan yang sangat berat balasannya di akhirat kelak.

‘Mak tu sayang Fitri saja. Mak tak sayang saya, kan ?’

Kata-kata itu sangat memeranjatkan Syarifah Izzah. Wajah Mak Wan dan anaknya Aidil dipandangnya silih berganti.

‘Saya ni bukan anak mak, ke? Siapa saya, mak?’

‘Kenapa mak sayang Fitri lebih daripada saya?’

Syarifah Izzah memandang Aidil lebih berang daripada biasa.

‘Kau cakap apa ni, hah? Kalau kau bukan anak mak, kenapa muka kau dengan Fitri serupa ? Kau ni memang anak tak mengenang budi, tahu!’, pekiknya lantang sebelum tubuhnya jatuh berdebuk di atas lantai. Matanya buntang tatkala tangan kanannya meramas dadanya yang seakan menghimpit. Wajahnya seakan-akan berkerut seoalah menahan kesakitan yang amat sangat.

‘Mak!!! Ya Allah abang, apa kau buat ni! Kenapa dengan Mak ni, Mak Wan ?’
Perempuan tua, orang gaji mereka itu tak terus menjawab sebaliknya berlari ke ruang dapur, dan kembali beberapa saat kemudian membawa segelas air dan ‘sesuatu’ dari genggamannya.

Mempedulikan wajah tertanya-tanya dan bingung Aidil dan Fitri, dia menyumbatkan ‘sesuatu’ itu ke dalam mulut Syarifah Izzah sebelum beberapa ketika kemudian, wanita pertengahan lima puluhan itu terdiam dari sentakan dan tidur dengan lena.

Dari kejauhan banglo atas bukit itu, kedengaran sayup-sayup azan Maghrib memecah hari terakhir Ramadhan.

***

Syarifah Izzah diletakkan di atas katil biliknya. Wanita itu masih tidak sedarkan diri dan ketika itulah si kembar Aidil dan Fitri saling memandang antara satu dengan yang lain, tidak berpuas hati layaknya.

‘Kau lah punca. Kau patut balik, salam emak. Peluk emak. Bukan buat mak marah-marah macam tu’, tegas suara Fitri sebelum Aidil mengerlingnya meluat.
‘Jadi akulah budak jahat. Semua yang aku buat tak kena. Kau budak baik. Malaikat. Apa kau buat semua eloklah?’
‘Kau yang tak pandai ambil hati emak!’
‘Aku tak pandai hipokrit! Aku tak macam kau! Kau pandai berlakon depan mak!’
‘Kau jaga-jaga sikit mulut kau, Aidil! Aku balik inipun sebab emak ! Kalau sebab kau, sampai mati pun aku tak mahu !’
‘Hey..kau kau kena ingat. Aku ni abang kau. Hormat sikit bila bercakap !’

Fitri hampir menjerit ketawa besar tatkala mendengar kata-kata kembarnya itu. Cakap tak serupa bikin !

‘Jadi apa yang kau cakap dengan emak tu, kau hormat dialah ? Padan dengan muka kau. Baru kau tahu rasanya bagaimana orang tak hormat kau !’
‘Kau !!!!’

Aidil hampir saja bangun sebelum menghayunkan penamparnya ke muka adik kembarnya itu. Mak Wan yang duduk disebelah Syarifah Izzah berlari ke arah mereka, cuba menghalang pergaduhan dua beradik itu.

‘Sudah ! Mak kamu berdua sakit pun, kamu berdua masih nak berbalah ?’, buat pertama kalinya Mak Wan memekik lantang.

‘Dia ni Mak Wan. Suka cari pasal !’
‘Kau tu ? Pengampu ! Mentang-mentang harta mak banyak, kau pun mengendeng lah, bukan ?’
‘Kurang ajar !!!’

‘SUDAH !!!!!’

Pekikan Mak Wan menghentikan perbalahan dua beradik itu. Dia kemudiannya , tanpa banyak soaln mengheret lengan Aidil dan Fitri lalu membawa mereka ke ruang biliknya yang terletak sebelah sahaja bilik Syarifah Izzah.

Perempuan tua itu mempelawa dua beradik kembar itu duduk tenang. Mak Wan walaubagaimanapun berdiri diantara mereka. Suasana hening seketika.

‘Mak Wan rasa, sudah tiba masanya.’

Aidil dan Fitri memandang bingung sesama sendiri, terlupa bahawa mereka sedang bersengketa.

‘Tiba masanya?’

Kembar itu bertanya serentak. Mak Wan mengangguk, lalu menuju ke bawah katilnya, mengambil sebuah kotak kayu sederhana besar lalu dibukanya perlahan. Seketika, dia mengeluarkan dua keping kertas, dimana kedua-duanya adalah bertulisan jawi, sebelum diberikan kepada Aidil dan Fitri untuk diteliti.

‘Wasiat Tuan Haji Sahak bin Yahya Tahir? Macam mana wasiat ayah, Mak Wan yang pegang? Bukannya emak?’, soal Aidil bingung. Mak Wan tersenyum.
‘Kamu bacalah, nak. Lalu buatlah keputusan’

Adapun kamu berdua, anak-anak ku telitilah wasiat ini agar keputusan yang dibuat kelak menguntungkan dirimu sendiri.

Perjalanan hidup ayah dan emak sangat berbeza dengan yang lainnya. Kami tidak mudah mencapai kesenangan seperti yang kamu berdua kecapi sekarang. Perkahwinan kami dihalang akibat tidak sekufu. Keluarga emak menentang lalu atas dasar cinta, emak mengikut ayah ke lembah ini, membina penghidupan baru, bersama Mak Wan, sepupu emak.

Lima belas tahun kami berkahwin, emak tidak juga hamil. Emak mungkin sudah putus harap menghadapi kehidupan dan ayah kerap berfikir bahawa semua dugaan itu adalah balasan Tuhan kerana tidak mendapat restu perkahwinan.

Sehinggalah pada satu hari ketika emak dan ayah dibuai kesedihan dan ketika ayah menghiburkan emak di luar rumah, datang sepasang suami isteri berpakaian serba putih bertemu dengan kami. Di samping mereka ada bayi kembar lelaki yang sangat comel.

Bayi itu adalah Aidil dan Fitri.

Dan menariknya, ayah dan ibu kandung Aidil dan Fitri bukan dari alam nyata. Bukan jasad yang sama dengan ayah dan ibu.

Sampai disini, pembacaan dua beradik itu terhenti, lalu memandang Mak Wan yang setia menanti tindak balas kedua-dua pemuda itu.

‘Apa semua ni, Mak Wan?’
‘Mak Wan tolonglah terangkan pada kami. Kami bingung!’

Kedua beradik itu bertanya silih berganti. Masing-masing berwajah keruh.

Mak Wan menghela nafas dalam-dalam. Pandangannya keatas Aidil dan Fitri sangat menyentuh. Sinar keiibuannya terselah walaupun dia tidak pernah berkahwin.

‘Ya.Kamu berdua bukan dari keturunan manusia. Dari keturunan bunian’
‘Bunian???’
Mak Wan mengangguk, lalu menyambung.
‘Kamu diserahkan ketika usia kamu berdua masih sehari. Menurut ayah kamu, tempat tinggal kamu diserang sehingga tak ada tempat tinggal’
‘Jadi? Mereka bunian kan? Mereka boleh guanakan kuasa-kuasa ajaib mereka’, soal Fitri musykil walau kelihatan abangnya Aidil tersenyum sinis pada soalan ini.

‘Itu Mak Wan tak pasti. Yang pasti pada wasiat itu tertulis dimana salah seorang daripada kamu perlu berkorban dan kembali pada dunia asal kamu’

Kedua kembar itu saling berpandangan.

‘Jika tidak ibu kamu takkan boleh dibawa pulang ke dunia ini. Dia akan kekal tidak sedar, mungkin untuk selama-lamanya’

Aidil meraup wajahnya buntu manakala Fitri bingkas bangun menuju ke jendela yang terbuka. Memerhati sinar malam kelam yang mulai memanjat larut.

Dua beradik itu bungkam kesenyapan. Sebelum Aidil meluah kata-katanya.
‘Biar abang yang pergi. Kau tinggal sini jaga emak!’
Fitri berpaling memandang abangnya.
‘Saya takkan benarkan. Abang yang sulung. Abang kena jaga emak! Biar saya yang pergi, bang!’
Aidil membangkang.
‘Kau jangan degil! Biar aku yang pergi. Kau jaga emak !’

Keputusan Aidil itu nyata tidak dapat melunturkan pujukan Fitri. Dia bergegas ke kamar tidurnya, memerhati keseluruhan isi bilik sebelum melangkah keluar. Kelihatan abangnya masih berada di luar rumah, seperti menanti seseoang.

Dia menuruti abangnya ke luar rumah.

‘Abang, kita sembahyang maghrib dulu. Lepas tu baru kita selesaikan tugas kita’

Aidil mengikut tanpa bantahan. Disempurnakan juga rukun wajib seorang muslim.

Usai solat, kembar berdua itu saling bermaafan.
Aidil memandang adiknya, buat pertama kali dengan penuh perasaan kasih sayang.
‘Abang minta maaf, dik. Abang tahu abang dah banyak kali sakitkan hati kau’
Fitri mengangguk wajahnya, membiarkan abangnya memeluk tubuhnya sendiri.

‘Dunia akhirat abang sayang kau, dik’

Aidil bingkas bangun, mengampiri ke tombol pintu.

‘Abang nak jumpa emak. Nak minta maaf banyak-banyak’

Fitri mengangguk dan setelah bayang Aidil tiada, dia segera menuruni rumah banglonya sebelum ke laman rumah, memerhati sekeliling dengan penuh harap agar dia dapat menggantikan abangnya Aidil. Dia yakin emaknya akan faham pengorbanannya itu. Aidil perlu lebih masa untuk emak berbanding dia. Aidil dan emak pun tak rapat.

Fitri…Fitri
Fitri…disini, nak!

Pemuda itu berpusing tatkala mendengar bisikan suara seperti memanggilnya. Ada satu jaluran perak lutsinar sebelum mendedahkan sepasang suami isteri berpakaian serba putih sedang tersenyum kepadanya. Fitri membalas senyuman itu, walaupun dirasakan sedikit janggal.

Ayah dan ibu kandungnya sedang memandangnya penuh ihsan.

‘Pulanglah, nak! Kami mengharap kepulangan kamu!’

Fitri menghulur tangannya, ke arah jaluran perak itu sebelum bahunya direnggut seseorang. Kelihatan Aidil menegahnya dari belakang.

‘Abang yang patut berkorban, dik! Kau jagalah emak! Abang rela!’, desak Aidil. Fitri walaubagaimanapun membalas dengan senyuman.

‘Abang jagalah emak. Abang layanlah emak sebaiknya. Emak akan faham. Lakukanlah tanggungjawab sebaiknya sebagai anak yang soleh’, pesan Fitri sebelum tubuhnya ghaib disedut jaluran cahaya perak itu.

Aidil tergamam.
Tubuhnya jatuh berdebuk, matanya terpejam tak sedar diri.

Dari kejauhan kedengaran takbir raya memecah heningnya malam

TAMAT

***

[ Recap slot, klik pada gambar]

100 comments:

shatooman said...

hmm. cerita yg menarik.. tp, habis mcm tu je??

Anonymous said...

buy valium online buy valium 5mg uk - buy valium online visa

Anonymous said...

xanax sale xanax bars in your system - xanax depression

Anonymous said...

ativan price what is the regular dosage of ativan - ativan vs. xanax for panic attacks

Anonymous said...

buy diazepam online dose of diazepam in dogs - what do 10 mg diazepam look like

Anonymous said...

ambien medication ambien side effects with alcohol - ambien side effects blogs

Anonymous said...

buy zolpidem online generic for zolpidem tartrate - zolpidem 10 mg dice

Anonymous said...

diazepam drug are diazepam and xanax the same - diazepam 10 mg fiale

Anonymous said...

buy zolpidem online ambien side effects paranoia - long term side effects from ambien

Anonymous said...

discount xanax online mexican pharmacy xanax - can really buy xanax online

Anonymous said...

diazepam half life diazepam 10 mg dose - diazepam 10 mg para que sirve

Anonymous said...

buy diazepam diazepam vs xanax dosage - mirtazapine diazepam side effects

Anonymous said...

buy xanax online 3mg xanax online - xanax overdose torn

Anonymous said...

cheap generic ativan ativan withdrawal after 1 week - highest dosage ativan

Anonymous said...

diazepam 10 mg buy valium online without rx - diazepam military drug test

Anonymous said...

xanax anxiety xanax overdose dogs - xanax taper schedule

Anonymous said...

buy soma carisoprodol 350 mg wiki - soma online india

Anonymous said...

buy zolpidem generic to ambien - hot get high ambien

Anonymous said...

soma online where to buy soma cube - where to buy lady soma renewal serum

Anonymous said...

buy valium no prescription needed valium while breastfeeding - 30 mg of valium high

Anonymous said...

buy valium online can you buy valium online no prescription - valium side effects on kidneys

Anonymous said...

zolpidem 10 mg ambien dosage rxlist - ambien side effects fatigue

Anonymous said...

soma without prescription carisoprodol make you high - buy generic soma online no prescription

Anonymous said...

buy valium online legally buy valium philippines - valium 10 mg equals how much xanax

Anonymous said...

Blogger: SEINDAH DUNIA KITA - Post a Comment meridia diet pills for sale - meridia pills online http://www.meridiaordernow.com/#meridia-pills-online

Anonymous said...

Blogger: SEINDAH DUNIA KITA - Post a Comment buy meridia - meridia online http://www.meridiaordernow.com/#meridia-online

Anonymous said...

Blogger: SEINDAH DUNIA KITA - Post a Comment buy soma - buy soma online no prescription http://www.emprendiendoideas.com/#buy-soma-online-no-prescription

Anonymous said...

Blogger: SEINDAH DUNIA KITA - Post a Comment prednisone pills - prednisone price http://www.ourdailybreadmarket.net/#prednisone-price

Anonymous said...

Blogger: SEINDAH DUNIA KITA - Post a Comment cheap soma online - generic soma online http://www.emprendiendoideas.com/#generic-soma-online

Anonymous said...

Blogger: SEINDAH DUNIA KITA - Post a Comment ventolin cost - ventolin for sale http://www.ventolinforsaleonline.com/#ventolin-for-sale

Anonymous said...

Blogger: SEINDAH DUNIA KITA - Post a Comment acomplia 20mg pills - rimonabant online http://www.a6soft.com/#rimonabant-online

Anonymous said...

Hi, MoxoredapeTox azithromycin no prescription - zithromax for sale http://www.zithromaxonlineprice.com/#zithromax-for-sale

Anonymous said...

Hi, MoxoredapeTox order propecia online no prescription - order propecia http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/

Anonymous said...

Hello, accutane without prescription - accutane online http://www.wheretobuymedsonline.com/accutane/

Anonymous said...

Hello, azithromycin online no prescription - buy azithromycin no prescription http://www.zithromaxonlineprice.com/#buy-azithromycin-no-prescription

Anonymous said...

Hello, finasteride sale - purchase finasteride online http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/

Anonymous said...

Hello, generic for strattera - generic for strattera medication http://www.lasmaracasonline.com/#generic-for-strattera-medication

Anonymous said...

Hello, cheap zolpidem no prescription - ambien price http://topandhra.com/#ambien-price

Anonymous said...

Hello, finasteride without prescription - buy propecia online no prescription http://www.bigdocpoker.com/#finasteride-5mg

Anonymous said...

Hello, lasix no prescription - lasix drug http://www.jacksbackyarddallas.com/#lasix-drug

Anonymous said...

Hello, buy generic lipitor online - cheap lipitor 40 mg http://www.costoflipitoronline.net/#cheap-lipitor-40-mg

Anonymous said...

Hello, lipitor pills - lipitor for sale online http://www.costoflipitoronline.net/#lipitor-for-sale-online

Anonymous said...

Hello, cheap lipitor no prescription - buy atorvastatin online http://www.costoflipitoronline.net/#buy-atorvastatin-online

Anonymous said...

Hello, discount cytotec - cytotec without rx http://www.cytotecforlessonline.net/#cytotec-without-rx

Anonymous said...

Hello, buy cytotec without prescription - cytotec pill http://www.cytotecforlessonline.net/#cytotec-pill

Anonymous said...

advitleva quetiapine drug - quetiapine no prescription http://www.seroqueldiscounts.com/

Anonymous said...

advitleva buy finasteride 5mg - buy generic finasteride http://www.bestpricefinasteride.com/

Anonymous said...

advitleva buy finasteride no prescription - finasteride online no prescription http://www.bestpricefinasteride.com/

Anonymous said...

Duke University Of Medicine order topamax - buy topamax without prescription http://www.topamaxdiscount.com/

Anonymous said...

Free Prescribed Drug Program topamax cost - buy topiramate no prescription http://www.topamaxbetterprice.com/

Anonymous said...

dalsCleax buy valium no prescription - online pharmacy for valium http://www.diazepamgenericonline.com/#online-pharmacy-for-valium

Anonymous said...

Kroger Diet Pills buy valium no prescription - online pharmacy for valium http://www.samskitchenonline.com/, generic valium

Anonymous said...

Drug Induced Coma Heart Attack order sibutramine - meridia diet pills online http://www.meridiaonlineorder.net/#meridia-diet-pills-online , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#buy-reductil-online ]buy reductil online [/url]

Anonymous said...

Drug War Content Analysis Marijuana buy sibutramine without prescription - generic meridia http://www.meridiaonlineorder.net/#generic-meridia , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#buy-sibutramine-no-prescription ]buy sibutramine no prescription [/url]

Anonymous said...

Zane Drug Test order meridia online - buy meridia diet pills http://www.meridiaonlineorder.net/#buy-meridia-diet-pills , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#meridia-weight-loss ]meridia weight loss [/url]

Anonymous said...

Friends, buy prozac online - prozac price http://www.prozaccheaponline.net/#prozac-price , [url=http://www.prozaccheaponline.net/#cost-of-prozac ]cost of prozac [/url]

Anonymous said...

ebook on electrical machines by bimbra http://audiobookscollection.co.uk/it/Analisi/c2468/ womack lean thinking ebook [url=http://audiobookscollection.co.uk/es/Business-Lessons-from-the-Edge-Learn-How-Extreme-Athletes-Use-Intelligent-Risk-Taking-to-Succeed-in-Business/p226060/]farmville ebook warez[/url] cambridge igcse o level math ebook

Anonymous said...

2, generic finasteride no prescription - buy cheap propecia http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/], [url=http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/]buy finasteride 5mg [/url]

Anonymous said...

2, order ambien online no prescription - buy zolpidem no prescription http://www.opensourcewcms.com/#buy-zolpidem-no-prescription , [url=http://www.opensourcewcms.com/#ambien-online-without-rx ]ambien online without rx [/url]

Anonymous said...

t, discount levitra - generic vardenafil http://www.levitrapillsforsale.net/#generic-vardenafil , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#buy-levitra-online ]buy levitra online [/url]

Anonymous said...

t, levitra for sale online - levitra cost http://www.levitrapillsforsale.net/#levitra-cost , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#cheap-levitra ]cheap levitra [/url]

Anonymous said...

t, cheap levitra pills - levitra online pharmacy http://www.levitrapillsforsale.net/#levitra-online-pharmacy , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#cheap-vardenafil ]cheap vardenafil [/url]

Anonymous said...

photoshop ebook http://audiobookscollection.co.uk/Mastering-Algorithms-with-C/p195357/ measurement system analysis ebook [url=http://audiobookscollection.co.uk/Decision-by-Objectives/p227299/]free gregg manual ebook[/url] desiree gelsi sweet submission ebook

Anonymous said...

t, cheap levitra pills - levitra online pharmacy http://www.levitrapillsforsale.net/#levitra-online-pharmacy , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#cheap-vardenafil ]cheap vardenafil [/url]

Anonymous said...

t, cheap levitra 20mg - vardenafil no prescription http://www.levitrapillsforsale.net/#vardenafil-no-prescription , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#levitra-medication ]levitra medication [/url]

Anonymous said...

tfv atorvastatin without prescription - lipitor price http://www.lipitordiscountonline.net/#generic-lipitor, [url=http://www.lipitordiscountonline.net/#generic-lipitor]lipitor cost [/url]

Anonymous said...

tni maxalt price - maxalt without prescription http://www.maxaltonlinesale.net/#maxalt-pills, [url=http://www.maxaltonlinesale.net/#maxalt-pills]buy maxalt [/url]

Anonymous said...

rvb clomid price - clomid online no prescription http://www.costofclomidonline.net/#clomid-online-no-prescription , [url=http://www.costofclomidonline.net/#buy-clomid-online-no-prescription ]buy clomid online no prescription [/url]

Anonymous said...

3. purchase ativan online - order lorazepam http://www.wheretobuymedsonline.com/#order-lorazepam , [url=http://www.wheretobuymedsonline.com/#purchase-ativan ]purchase ativan [/url]

Anonymous said...

6, provigil without prescription - cheap provigil online http://www.provigilonlinediscount.com/#order-provigil-online, [url=http://www.provigilonlinediscount.com/#provigil-no-prescription]provigil without prescription[/url]

Anonymous said...

6, cheap adipex 37.5 mg - adipex diet pills without prescription http://www.costofadipex375.com/#buy-cheap-adipex, [url=http://www.costofadipex375.com/#cheap-adipex-37.5]buy cheap adipex[/url]

Anonymous said...

6, imitrex for sale - sumatriptan without rx http://www.imitrexonlinebuy.com/#sumatriptan-without-prescription, [url=http://www.imitrexonlinebuy.com/#buy-sumatripan]imitrex sale[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Topamax Cost - order topamax no prescription http://www.topamaxbestonline.net/#buy-topamax, [url=http://www.topamaxbestonline.net/#buy-topamax]Generic Topiramate[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Order Topamax - buy topamax no prescription http://www.topamaxbestonline.net/#order-topamax, [url=http://www.topamaxbestonline.net/#order-topamax]Order Topamax[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Buy Topamax - purchase topamax online http://www.topamaxbestonline.net/#topamax-cost, [url=http://www.topamaxbestonline.net/#topamax-cost]Topamax Online[/url]

Anonymous said...

2, Cheap Terbinafine - buy generic lamisil no prescription http://www.fastlamisilorder.net/index.html, [url=http://www.fastlamisilorder.net/index.html]Lamisil Online[/url]

Anonymous said...

g, Biology Project - http://www.onlinewritinghelp101.com/biology.html#biology-assignments, [url=http://www.onlinewritinghelp101.com/biology.html#biology-project]Biology Online[/url]

Anonymous said...

g, Chemistry Project - http://www.onlinewritinghelp101.com/chemistry.html#chemistry-online, [url=http://www.onlinewritinghelp101.com/chemistry.html#chemistry-assignments]Chemistry Online[/url]

Anonymous said...

g, provigil for sale - modafinil price http://www.thegooddoctormovie.com/#modafinil-price , [url=http://www.thegooddoctormovie.com/#buy-modafinil-without-prescription ]buy modafinil without prescription [/url]

Anonymous said...

ny, Chemistry Assignments - http://www.onlinewritinghelp101.com/chemistry.html#chemistry-online, [url=http://www.onlinewritinghelp101.com/chemistry.html#chemistry-project]Chemistry Online[/url]

Anonymous said...

ny, buy imitrex no prescription - sumatriptan online http://itrafficgeneration.com/#sumatriptan-online , [url=http://itrafficgeneration.com/#buy-imitrex ]buy imitrex [/url]

Anonymous said...

c, neurontin for sale - neurontin cost http://www.neurontinonlinesales.net/, [url=http://www.neurontinonlinesales.net/]neurontin sale[/url]

Anonymous said...

c, order klonopin - where to buy klonopin http://www.klonopindiscountsale.net/, [url=http://www.klonopindiscountsale.net/]order klonopin[/url]

Anonymous said...

Hi, buy reductil online no prescription - meridia diet pills http://freedishprogram.com/, [url=http://freedishprogram.com/]buy sibutramine [/url]

Anonymous said...

4, generic modafinil - provigil online http://www.energyofprovigil.net/#buy-provigil, [url=http://www.energyofprovigil.net/#buy-provigil]generic modafinil[/url]

Anonymous said...

4, provigil online - buy provigil http://www.provigilonlineoffer.net/, [url=http://www.provigilonlineoffer.net/]buy provigil online [/url]

Anonymous said...

4, buy strattera - buy atomoxetine no prescription http://www.stratterabenefits.net/#atomoxetine-online-pharmacy, [url=http://www.stratterabenefits.net/#buy-strattera]strattera sale[/url]

Anonymous said...

1, [url=http://www.lunestabenefits.net/] Cheap Lunesta[/url] - Order Eszopiclone - buy cheap lunesta http://www.lunestabenefits.net/.

Anonymous said...

1, [url=http://www.onlinecelebrexdeal.net/]Celebrex Online[/url] - Celebrex Online Pharmacy - celecoxib 200mg http://www.onlinecelebrexdeal.net/.

Anonymous said...

2, [url=http://www.cymbaltarxonline.net/]Order Duloxetine[/url] - Buy Cymbalta - buy cymbalta online without prescription http://www.cymbaltarxonline.net/.

Anonymous said...

aaa!!! cheap lipitor online - generic lipitor without prescription http://www.onlinepharmdeals.com/lipitor/lipitor.html, [url=http://www.onlinepharmdeals.com/lipitor/lipitor.html]buy lipitor no prescription [/url]

Anonymous said...

aaa!!! buy acomplia - acomplia online http://www.onlinepharmdeals.com/acomplia/, [url=http://www.onlinepharmdeals.com/acomplia/]generic acomplia [/url]

Anonymous said...

purchase accutane - cheap isotretinoin online http://www.isotretinoinonsale.net/, [url=http://www.isotretinoinonsale.net/]accutane for sale[/url]

Anonymous said...

6, [url=http://www.nexiumpricewatch.net/] Nexium Online[/url] - Buy Nexium - nexium online http://www.nexiumpricewatch.net/ .

Anonymous said...

6, [url=http://www.isotretinoinonlinerx.net/] Accutane Cost[/url] - Generic Accutane - isotretinoin online http://www.isotretinoinonlinerx.net/ .

Anonymous said...

6, [url=http://www.cheapzoloftrx.net/]Sertraline Online [/url] - Zoloft For Sale - zoloft pills http://www.cheapzoloftrx.net/ .

Anonymous said...

11, [url=http://www.nemedicalmassage.com/] Generic Reductil[/url] - Reductil Price - order sibutramine online http://www.nemedicalmassage.com/ .

Anonymous said...

brierbiMe xaikalitag Appefanyday [url=http://uillumaror.com]iziananatt[/url] Sagunigue http://gusannghor.com Anomyweew

Anonymous said...

14, [url=http://www.horprese.com/] Accutane No Prescription [/url] - Accutane No Prescription - cheap isotretinoin online http://www.horprese.com/ .

Anonymous said...

First off I want to saу grеat blog! I haԁ
a quick questіon that I'd like to ask if you don't mind.
I was interеsted to find out how you сenter yοurself anԁ сlear youг thοughts ρrior to writing.
I have haԁ ԁifficulty сlеaring my thoughts in
getting my thοughts out. I do take pleasure in writing however it
just ѕeems lіke the first 10 to 15 minutеs are usuаlly
lost simply just trying to fіgurе out how tο
begin. Any suggestionѕ or tiρs?
Cheers!

Αlso νiѕit my page; hcg wholesale

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR